Gå til innhold

Nye regler for lys underveis?


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke liker kaffe; ???

 

Samferdselsdepartementet har gitt Vegdirektoratet i oppdrag å foreslå nye, mer fleksible regler for ekstralys på bil.  De ønsker å fjerne begrensningen i kjøretøyforskriften §28-1 nr. 4.9 om å om å frita biler fra det gjeldende kravet til maksimalt antall fjernlyslykter og maksimal tillatt lysstyrke. 

 

Noen jubler kanskje nå men vent en halv.  Dette blir gjeldende kun for biler over 7,5 tonn.  Dermed blir forskjellen på hva vi vanlige dødelige og hva yrkessjåførene kan ha av lys enda større.  Selv er jeg ganske lei disse bilen med masse lys på taket som ikke ser lys fra møtende biler rundt blinde svinger eller bakketopper og dermed ikke blender ned før det er altfor sent.  Når lysene er montert over øyehøyde blir problemet enda større.  Jeg liker det ikke.

 

Stor forskjell på nærlys og fjernlys er heller ikke så bra.  Man venner seg til fjernlyset og ser lite når en slår over på nærlys.

 

For en stund siden stod det en artikkel i diverse lokalaviser (krevde abonnement) hvor bruken av tåkelys sammen med nærlys ble kritisert.  Det gikk ut over sikkerheten mente en eller annen veg/trafikk/bil-myndighet.  Nå er riktignok bruk av tåkelys rimelig bortkastet men jeg savner muligheten til å oppgradere nærlyset på eldre biler på lovlig måte.  Det finnes Xenon innsatser.  Altså komplett optikk, som kan monteres i eksisterende lykteinnfatninger.  Fullstendig totalt ulovlig selvfølgelig men gjort riktig burde dette vært lovlig.  Jeg prøvde selv Xenon for H4 på P38 Range Roveren en gang.  Det var håpløst i snøvær grunnet masse strølys og ble demontert etter den ene langturer,  men det er eneste gangen vogntogene har blendet ned i tide.  De så meg komme i møte.

 

Jeg har også merket medg at en rekke av de nye LED hovedlyktene, særlig de med dobbelt lyskilde, har en tendens til å blende ganske kraftig.  Det virker som om optikken på Xenon lykter er bedre enn LED. 

 

Jeg skulle gjerne sett at ingen monterte fjernlys på taket (over øyenhøyde) og at jeg fikk lov å oppgradere lyktene på den lille Auda A2'en min.  Når jeg kjører L322 Range Roveren har jeg selv godt nok lys i alle fall.  Jeg sitter med inntrykk av at ønsket om ubegrenset med fjernlys fra yrkessjåførenes side ikke er helt gjennomtenkt.

 

Det var dagens gruff...

 

http://www.tungt.no/transportmagasinet/kan-fa-samme-lysregler-som-i-sverige-3739732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kva er lovleg?

Er det ok med 24 volt lykter på ein bil med 12 volt startbatteri?

Står det nokon plass at 24 volt må vere 24 volt slik den blir regulert frå generatoren for å gje passe ladespenning til batteriet?

Eg ser for meg at 24 volt lykter med straum frå spenningsforsyning skrudd så høgt ein ynsker å korte ned levetida til pærene med burde gje godt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg irriterer meg mer over småbil-bilistene med forsinket eller ingen lysbetjening.

Mulig det er fordi det er fler av dem?

Lys på moderne biler er friske til å blende pga feiljustering,o.l.
Men også pga bakketopper.Og de har vi j...... mange av her på berget.

 

Skjønner godt storbilgutta.Med lys på bakkenivå og førerplass mye høyere oppe er det mye mørke deler av veibanen å bekymre seg for.

Må innrømme at når jeg kjører stort en ytterst sjelden gang nå er jeg rimelig anspent pga dette.

Og så skal vi ikke glemme den bremselengden de trenger for å få stoppet.

 

Hadde alle klart å holde fokus på veien og bruke lysene fornuftig hadde verden nattestider på veien vært topp.

Med LR kan man ofte se fint inn i andre biler og når man ser hva som gjøres i fart er det rart at det ikke skjer flere uhell.

Mitt meste spesielle minne er en blow-job i fart.

Mulig glidelåsen hadde en løs tråd som skulle bites av.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte en kveld forleden, og møtte selfølgelig en bil med veldige sterke lys, og han kjørte konstant med fjernlys. Etter flere blink fra meg fant han endelig nærlysene, men da var jeg blitt tent. I god tid før vi møttes tenkte jeg at nå skal jæ...... få en lærepenge.

På med fjernlys og tusemeter så jeg lyste opp bilen. Sikkert fem billengder for tidlig....

 

Skal si det lyste godt i refleksen på den politibilen gitt...

 

Jeg hadde ikke mye høy eller hår i den hatten når jeg dro derfra nei...

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, gautes said:

Må innrømme jeg irriterer meg mer over småbil-bilistene med forsinket eller ingen lysbetjening.

Mulig det er fordi det er fler av dem?

Lys på moderne biler er friske til å blende pga feiljustering,o.l.
Men også pga bakketopper.Og de har vi j...... mange av her på berget.

 

Skjønner godt storbilgutta.Med lys på bakkenivå og førerplass mye høyere oppe er det mye mørke deler av veibanen å bekymre seg for.

Må innrømme at når jeg kjører stort en ytterst sjelden gang nå er jeg rimelig anspent pga dette.

Og så skal vi ikke glemme den bremselengden de trenger for å få stoppet.

Her på Fv21 er det mange (eller muligens det er de 3-5 samme) storbiler med høyt lys. De er som regel helt uproblematiske å møte da de er veldig flinke til å blende ned tidlig.

Og selv om det generelt er lite høyder her nede er bakken rynket nok til å skjule blier flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lafterolf skrev:

Var ute å kjørte en kveld forleden, og møtte selfølgelig en bil med veldige sterke lys, og han kjørte konstant med fjernlys. Etter flere blink fra meg fant han endelig nærlysene, men da var jeg blitt tent. I god tid før vi møttes tenkte jeg at nå skal jæ...... få en lærepenge.

På med fjernlys og tusemeter så jeg lyste opp bilen. Sikkert fem billengder for tidlig....

 

Skal si det lyste godt i refleksen på den politibilen gitt...

 

Jeg hadde ikke mye høy eller hår i den hatten når jeg dro derfra nei...

 

Det finnes jaggu elegante måter å drite på draget på!   hærlig stårry!  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.2.2018 den 21.03, Tore Kjernmoen skrev:

 Nå er riktignok bruk av tåkelys rimelig bortkastet

 

 

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrer litt her med "siter"

 

Men du skriver: "Nå er riktignok bruk av tåkelys bortkastet." Jeg er så enig her.

Tåkelysene lyser 4 meter foran bilen.  Og de skinner himmelhøyt. Hva er da vitsen å bruke de på rette strekninger ?

Det eneste brukeren oppnår er å blende motgående trafikkanter.

For oss over 60 er det ofte ei plage å kjøre etter mørkets frembrudd . Nærlys fra motgående kjøretøy er plagsomt nok. Får man da tåkelys i tillegg i fleisen blir det reine marerittet.

Hver gang jeg blir stoppet i kontroll får up-folket kjeft av meg fordi de ikke tar fatt i dette med tåkelys ved mørkekjøring.

 

Om noen får langlysene rett i fleisen ved møte - da kan det hende at møtende bil kjører med tåkelys om kvelden / natta. ;-)

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt interessant er det at " ALLE " hevder tåkelys " lyser rett ned i veien 2-3m foran bilen " samtidig som de samme har en tendens til å bli blendet på 2km avstand....


Tåkelys er ikke enda en ting vi koser oss over være misfornøyde med at andre benytter vel ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Litt merkelig. Ikke sant. ;-) Et fenomen.

 

Tror få koser seg med å være misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Velocette skrev:

Tror få koser seg med å være misfornøyd.

 

Jeg tror du tar feil. Å kose seg med andres feil, bommerter og tabber, ikke minst politikeres udugelighet, sjefers udugelighet, feil valg av bil, dekk, vinsj, klær, kamera, maling på huset, vaskemaskin, tastefeil, hårfrisyrer, politisk synspunkt, import av mat, rovdyr, bompenger, skatte og avgiftspolitikk, bruk eller ubruk av blinklys, elbiler og andre ting, er blitt norges nasjonalhobby nummer 1.

 

Overbærenheten forsvant i avløpet for mange år siden, dessverre. 

 

En god  øvelse kan være å spore opp scenen " i never did mind about the little things "  fra filmen Kodenavn Nina.

( litt skral remake av filmen La femme Nikita for de som er like sære som meg selv... ):)

 

Og prøv strategien neste gang man kjører E6 fra Oslo til Lillehammer, og kjører forbi bomstasjoner omtrent for hver 50iende meter, og gremmes over regninga som snart er på tur:
I never did mind about the little things !! 


Virkningen garanteres !


Fungerer på eiendomsskatt, sure svigermødre og en hel rekke andre fasetter av livet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett. Når man tenker seg om. Dessverre.

Min generasjon er nok for naive for dagens samfunn. Tillit og gjensidig tillit er begrep som er gått ut på dato. For noen.

 

Når man ser hvilken omgangstone enkelte omgir seg med  -  på FB og andre dikusjonsfroum,  - da lurer man på hva som bor i enkelte mennesker. Deprimerende.

 

I dag er poenget å lure flest mulig - uten at noen merker det. Penger - penger - penger.

Det tar litt av livsgleden å hele tiden måtte være på vakt.

 

LRforumet er heldigvis et godt pusterom.

Det er godt å ha en gjens(tr)idig hobby å konsentrere seg om. Her på forumet. I garasjen. På landeveien.

Det gir utvilsomt mening med livet.

 

fortsatt go påske !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...