Gå til innhold

Spiralfjærer på D3


vegarj

Anbefalte innlegg

Nå er jeg forbanna lei hele luftfjæringen. Har byttet kompressor, sensorer, luftblokker og en del av ledningsnettet. Men allikevel blir det surr og alarmer. 

Er det noen som har kastet hele luftfjæringen i søpla og montert spiralfjærer?? Hvordan er komforten? Og får man vekk alarmer i dasjen??

bilen er en -05 Tdv6 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du ikke finner ut av feilene i luftfjæringa :(

Selv mener jeg den er det som gjør bilen til det den er, sammen med automatkasse.

Hvilken del av ledningsnettet er det du har byttet?

Er det soltak på bilen?

Sjekket kontakt på innsiden av venstre bakhjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ledningsnett i venstre bakhjulsbrønn. Kontakten der har vært ødelagt før, så den er fjernet og ledningene loddet sammen. Nå la jeg opp nye ledninger der også. 

Har ikke takluke, det var en av tingene jeg ikke ønsket når jeg kjøpte bilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen alarmer/feilmeldinger,Eu har så langt vært problemfritt...

Nevnte dette for dei som tar eu/pkk på mine bilar,dei såg ikkje problemet med det,bilane har vært levert orginalt med spiralfjærer,og som han sa"det hadde vært verre å gå motsatt vei".

Det finnes også eget program for innstilling av hjulvinklar på desse som er ombygd fra luft til spiral,hos dei som er proffe på det.

Det enaste eg har mista er automatisk nivåregulering,har enno ikkje klart å laste bilen så mykje at eg har savna det.......

Og som ein annan som har gjort dette sa: "eventuell framtidig feilsøking vert mykje lettare"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også et "evigvarende" problem med luftfjæringen på min D4.

 

Først tok kompressoren kvelden, denne ble overhalt. Deretter en sensor med kontakt, deretter en sensor til, og probleme ville ingen ende ta. Det var heller ikke mulig å få noe fornuft fra feilkodene.

 

Til slutt kastet jeg inn håndkleet, og bilen havnet hos Techno Classic. Der ble det konstatert at den ene nye sensoren var defekt, det var et kabelbrudd til den ene sensoren bak, og det var et kabelbrudd inn til bakre ventilblokk i tillegg. To dager etter kunne jeg hente bilen, og nå har det gått to år siden jeg har hatt noe krøll med luftfjæringen.

 

Nå vet jeg ikke om du har hatt bilen på verksted, eller om du har gjort jobben selv. Om du har kjørt deg fast, så kan det hende at det er både rimeligere og enklere å sette bort bilen. Om ikke annet for å få meningen til noen som har vært borti disse problemene flere ganger. Viser det seg at det er noe komplekst og kostbart å utbedre, så kan man jo sette på spiralfjærer. Men det er jo litt dumt om det nå bare skulle være en liten tue som velter et stort lass. Å bygge om til spiralfjærer er jo ikke gratis det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen 1 gang hos Bilbutikk1, og dit skal den ihvertfall ikke flere ganger. Snakk om amøber! Det var rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Hadde byttet alle 4 sensorer selv siden det var sensorfeil. Siden jeg ikke hadde fått iidtool enda så ville jeg at de skulle slette feilkoder og kalibrere sensorene. De var 2 mann og brukte 5 t på å ikke få til noen ting i hele tatt.

Fikk hjelp av Parafin her inne, og vi fant feilen på 15 min. Det viste seg at det var dårlig kontakt i kontakten oppå ramma bak i venstre hjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var vel den første som stakk meg fram og offentlig byggde om min tidligere D3 til spiral. Fikk mange fordommer om at eg kom til å ødelegge bilen. For meg personlig blei bilen bedre. Det er mye som kan stoppe en eldre herremann, og med å fjerne de tingene man kan gjøre noe med, gjør for meg bilen enda bedre. Bilen min var da "bare" kjørt ca 150.000km, og eg bytta før eg opplevde noe som helst trøbbel. Mye av grunnen var at eg er avhengig av bilen hver dag, og det er langt til nærmeste verksted som med TRYGGHET kan feilsøke på dette. Eg solgte i ettertid både kompressor og lufttanken, så økonomisk blei det ikke så ille (har fremdeles dempere og fjører om noen trenger? :-) ). Bilen opplevdes bedre å kjøre på vanlig vei, men mista selvfølgelig høydejusteringa. Eg har aldri heilt skjønt hva som menes med denne gode"luftmadrass" følelsen? Eg kjører på mye dårlig asfalt, og det rister og slår like mye med luftfjører som med spiral. Eg opplevde at bilen blei litt lavere på venstre side bak, men leverandøren sendte meg vederlagsfritt et 10 mm gummishims som eg monterte inn, over fjøra, og bilen blei bein. (Var en kjent greie for de at noen biler trengte dette) Hadde eg gjort dette igjen, eller for å si det slik; neste gang eg kommer til å gjøre det samme igjen, kommer eg til å vurdere å kjøpe et sett med noen høyere/kraftige fjører (kun pga. det litt barnslige lyst å ha prinsippet). På D3en eg byggde om, satt eg på standard Dunlop D3-S fjører og dempere. No ser eg det er komt et 2' hevesett som selges til D4-XS utgaven (som blir levert standard med spiral), som skal være bedre, men om de selges i dag i lag med den elektriske boksen du må ha med, for å "lure" bilen til å glemme allt som har med luftfjørene, veit eg ikke. Men det kommer nok det også innen D4en min blir så pass gammel at det blir behov for det :-) Når eg kjøpte meg eg nyere D4 var den bare kjørt 73000km, men eg må sei at kjøreopplevelsen i den med 20' felger og 50 profil dekk, ikke var noe bedre en min tidligere D3 med spiral og 18' felger og 60 profil dekk. Hva tilfelle vil bli med 20' felger/50 profil og spiral, veit eg ikke enda :-)

 

For meg er det ikke luftfjørene som gjør det verdt å eige en Discovery. Eg kjører bilen på grunn av bruksvenlighet, størrelse på bagasjerom i lag med motorkraft og 4x4. Terrengkjøring blir det ikke noe av for meg, bare en del på dårlig skogsvei. Eg kunne like godt ha kjøpt meg en Landcruiser, men de blir totalt ødelagt av den sidehengsla bakluken, noe LR skjønte i overgangen mellom D2 og D3.

 

En annen ting du kan prøve, før du fjerner luftfjørene, er å byge om til manuell luftpåfylling. Har ikke forsket så mye på dette, men da setter man inn luftventiler noe alla de som står i dekka, inn på slangene til fjørene, og fyller de manuellt opp, en etter en, med den luftmengden man ønsker. Men regner med at man da også må ha denne magiske boksen som kan lure bilen til å slutte å bry seg om fjørene. Eller å blande inn alle mulig feilmeldinger på grunn av defekte lyspærer og hengerkontakt++ inn i styringa av luftsystemet.

 

EDIT.  blei ikke noe tema på EU kontrollen nei.

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ødelegger en Disco bare fordi man setter på spiralfjærer synes jeg er å ta litt hardt i. Veldig mange av oss modifiserer jo bilene våre etter egne behov og ønsker.

 

Hadde du derimot senket den, kappet taket og sveiset igjen bakdørene så kunne jeg kanskje vært tilbøyelig til å si at du har ødelagt den.

 

Når det er sagt, så er ikke akkurat hverken D3 eller D4 sjeldne biler, så om noen maltrakterer de hinsides all fornuft så får nå det være opp til den enkelte. Gjør man det samme med en tidlig seriebil hadde jeg nok rynket mer på nesen. Men det er min personlige mening, og en fullstendig avsporing av tråden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tysen skrev:

Eg var vel den første som stakk meg fram og offentlig byggde om min tidligere D3 til spiral. Fikk mange fordommer om at eg kom til å ødelegge bilen. For meg personlig blei bilen bedre. Det er mye som kan stoppe en eldre herremann, og med å fjerne de tingene man kan gjøre noe med, gjør for meg bilen enda bedre. Bilen min var da "bare" kjørt ca 150.000km, og eg bytta før eg opplevde noe som helst trøbbel. Mye av grunnen var at eg er avhengig av bilen hver dag, og det er langt til nærmeste verksted som med TRYGGHET kan feilsøke på dette. Eg solgte i ettertid både kompressor og lufttanken, så økonomisk blei det ikke så ille (har fremdeles dempere og fjører om noen trenger? :-) ). Bilen opplevdes bedre å kjøre på vanlig vei, men mista selvfølgelig høydejusteringa. Eg har aldri heilt skjønt hva som menes med denne gode"luftmadrass" følelsen? Eg kjører på mye dårlig asfalt, og det rister og slår like mye med luftfjører som med spiral. Eg opplevde at bilen blei litt lavere på venstre side bak, men leverandøren sendte meg vederlagsfritt et 10 mm gummishims som eg monterte inn, over fjøra, og bilen blei bein. (Var en kjent greie for de at noen biler trengte dette) Hadde eg gjort dette igjen, eller for å si det slik; neste gang eg kommer til å gjøre det samme igjen, kommer eg til å vurdere å kjøpe et sett med noen høyere/kraftige fjører (kun pga. det litt barnslige lyst å ha prinsippet). På D3en eg byggde om, satt eg på standard Dunlop D3-S fjører og dempere. No ser eg det er komt et 2' hevesett som selges til D4-XS utgaven (som blir levert standard med spiral), som skal være bedre, men om de selges i dag i lag med den elektriske boksen du må ha med, for å "lure" bilen til å glemme allt som har med luftfjørene, veit eg ikke. Men det kommer nok det også innen D4en min blir så pass gammel at det blir behov for det :-) Når eg kjøpte meg eg nyere D4 var den bare kjørt 73000km, men eg må sei at kjøreopplevelsen i den med 20' felger og 50 profil dekk, ikke var noe bedre en min tidligere D3 med spiral og 18' felger og 60 profil dekk. Hva tilfelle vil bli med 20' felger/50 profil og spiral, veit eg ikke enda :-)

 

For meg er det ikke luftfjørene som gjør det verdt å eige en Discovery. Eg kjører bilen på grunn av bruksvenlighet, størrelse på bagasjerom i lag med motorkraft og 4x4. Terrengkjøring blir det ikke noe av for meg, bare en del på dårlig skogsvei. Eg kunne like godt ha kjøpt meg en Landcruiser, men de blir totalt ødelagt av den sidehengsla bakluken, noe LR skjønte i overgangen mellom D2 og D3.

 

En annen ting du kan prøve, før du fjerner luftfjørene, er å byge om til manuell luftpåfylling. Har ikke forsket så mye på dette, men da setter man inn luftventiler noe alla de som står i dekka, inn på slangene til fjørene, og fyller de manuellt opp, en etter en, med den luftmengden man ønsker. Men regner med at man da også må ha denne magiske boksen som kan lure bilen til å slutte å bry seg om fjørene. Eller å blande inn alle mulig feilmeldinger på grunn av defekte lyspærer og hengerkontakt++ inn i styringa av luftsystemet.

 

EDIT.  blei ikke noe tema på EU kontrollen nei.

 

 

du har ikke orginale, xenon hovedlykter skjønner jeg?  B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, isak skrev:

 

du har ikke orginale, xenon hovedlykter skjønner jeg?  B)

 

Mener du D3en som eg byggde om, eller  D4en eg har nå?:rolleyes: Om du tenker på høydejusteringen av lysene, så skulle eg tru høydesensorene tar seg av dette,  var i vertfall ikke noe problem på den eg bygde om, var xenon på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydesensorene tar seg ikke av det nei. Discovery er igrunn ikke lovlig med xenon om du fjerner luftfjørene, siden de erstatter automatisk justering som sitter i lyktene på de fleste biler. Hjelper ikke om følerne sitter der, justeringen er vekke. Men sannsynligvis er det ikke noe de tenker over på de aller fleste verksteder. 

Det er visstnok noe nye regler, flere nye biler leveres med xenon og manuell høydejustering. Men da maks 1500lumen. 

 

Ser heller ikke problemet med å bygge om til spiralfjører. Du mister litt av flexingen ifm terrengkjøring... til alt annet tror jeg den er like god. Og mindre hodebry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvordan det var når eg startet opp D3en, men når eg starter D4en sveiper lysa litt rundt på veggen før de stabiliserer seg. Tenkte dette var for å stille seg inn til dagens oppgaver. Og dette blir ikke gjort ved hjelp av fjørene. Det er da mange andre biler som har xenon som ikke har luft eller andre høyderegulernde fjører/dempere, så da blir det vel styrt internt i lyktene? Men ser at denne funksjonen naturlignok kan være droppet på en bil som blir levert med høydejustering. Men som sagt, merket ikke noe til dette, og ingen blinket med lysa eller bemerket noe :-) like gale med alle de som kjører rundt med permanente tåkelys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på LR/Disco, men BMW har hatt dette i mange år - også på halogenlykter. Der utføres disse bevegelsene visstnok for å holde justeringen i "trim", slik at den ikke ruster/setter seg fast.

Mener å huske at Discoen også gjør det, men har hatt biler som har gjort dette i så mange år at jeg ikke tenker over det lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene føler bare høyden på bilen. Alle biler med xenon (inntil nylig) har en elektromotor på lysjusteringen som jobber sammen med nivåsensorene. Eller ville lysene blendet med f.eks tung last baki bilen. Discovery har luftfjæring, så bilen holdes i samme høyde bak om du lesser den full, og trenger derfor ikke disse automatisk høydejusteringsmotorne i lyktene. 

Discovery med AFS (lys som svinger) har det, men disse jobber sammen med rattposisjonsensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...