Gå til innhold

Exmil 109, byttet til parabol fjærer. Men hvilke dempere??


oterpoter

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg oppdaget the hard way at om man skifter fra originale bladfjærer til parabol fjærer,  så passer ikke de fjærene jeg kjøpte hos Famousfour.co.uk..

Parabol fjærer bygger 2" mer enn de originale bladfjærer.. 

Er det noen som har skiftet til parabol fjærer, og som vet hvilke dempere frem og bak som kan passe? 

Det ser også ut til at jeg må ha lengre bremse slanger foran.... 

 

All hjelp mottas med takk!! 

 

Mvh Mathias 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dempere som ikke passer, antar jeg.

Stemmer, du må ha to tommer lengre bremseslangene, både foran og bak og to tommer lengre dempere foran og bak.

Hvilke dempere du skal ha avhenger av typ bil 88 eller 109 og av tykkelsen på lommeboka.

Endret av Klusenhusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke bilen når det er kaldere enn -15 så gå for noe annet en Procomp 3000.. jeg har hatt det på to biler, og på begge bilene frøys demperne i kulda og mistet virkningen eller satte seg fast :)

Om mulig så last opp bilen litt å kjør litt, for fjærene synker sammen litt da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

Standard dempere blir vel for korte når man har byttet til parabolfjærer. Hos meg har den hevet bilen ca 2" (kanskje ørlitegrann mer).

De originale demperne blir jo da følgelig for korte, spesielt på max utdrag.

Jeg har prøvemontert de demperne jeg kjøpte fra Famous Four (som trolig er originalt for bladfjærer), og funnet at de er hverken lange nok, ei heller komprimeres nok til å ikke bunne før jeg vil treffe bumpstop.

 

Det er jo flere her som har byttet til parabol, og følgelig MÅ det finnes noen som vet hvilke dempere som fungerer til det?

For meg er det ikke veldig ofte kaldere enn -15 her på vestlandet, og primært ønsker jeg å få noen dempere som jeg vet ikke bunner før man treffer bumpstop.

 

Jeg har tatt en del mål, og skal få beregnet hvor lange de må være, men glemte lapp med tegning på i Trondheim.

Det jeg husker er at det er 23cm fra aksling til bumpstop når bilen står på hjul, dette er for bakaksling. 

Ikke fått demontert bladfjærene frem enda, så der vet jeg ikke helt avstander. Antar at parabolfjærene bygger like mye opp frem som bak, så dvs at der må demperen trolig være 2" lengre da disse står omtrent loddrett, og følgelig vil akslingens vandring tilsvare demperens.

 

Ut fra mål og tegninger blir det enkel trigonometri for å finne ut hvor langt dette tilsvarer for demperen bak, da denne står vinklet i forhold til akslingens vertikale vandring.

Slik kan jeg da finne lengde på demper både utstrakt og komprimert, og skal sikkert klare å finne noe, men det hadde vært veldig greit om noen HAR byttet til parabol fjærer, og som VET hva som fungerer.

link eller navn til korrekte hadde derfor blitt VELDIG gledelig mottatt ;)

vyrdsamt 

Mathias

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. de bumpstops som er der er relativt store allerede de..

dess lengre en bumpstop er, dess større risiko for at den slås skjevt.. og det vil jeg jo ikke..

Spørsmålet her er mer hvilke dempere som passer, om noen har tips.

Vil nødig "jukse" for mye... og en veldig lang bumpstop betyr jo bare at jeg får mindre vandring og raskere BUMPS ... det vil jeg jo ikke :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine beregninger så må demperen være mindre enn 33cm sammentrykt. max lengde er minimum 54cm. 

:)

vandring er ca 21cm.

Fant dette her:

Ser ut som det nærmeste er Ironman, men den er akkurat for lang i sammentrykt, men max lengde er ok..

Har blitt tipset om et selskap i UK som heter Gazzards. De lager støtdempere på mål..

 

Land Rover LWB 109" rear

Brand Type Collapsed Extended Stroke Fixing
    mm inch mm inch mm inch eye/pin
Land Rover RTC4233 315 12,40 495 19,49 180 7,09
Land Rover RTC4235 285 11,22 465 18,31 180 7,09
Trail & Track 4x4* 716.420 330 12,99 522 20,55 192 7,56
LiP 4x4* 716.18 315 12,40 440 17,32 125 4,92
Ironman 12640GL 332 13,07 551 21,69 219 8,62
Explorer ES3000 / 9000 _21573 350 13,78 550 21,65 200 7,87  
*) Part of HST suspension system
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjærene på min var i alle fall døde.. knekt.. rustet.. etc etc..

foringene hadde sett bedre dager også. 

Jeg tror parabolfjærer blir bra jeg. Må bare finne dempere

gazshocks.com produserer på bestilling etter mål, så jeg får laget de der. :)

Spent på hvordan det blir.

Sliter med å få av de gamle foringer fremme, de bak gikk relativt greit.

Blir ikke akkurat lav den bilen til slutt.. 1m fra bakke til gulvet bak feks. :o

 

ny bestilling fra UK.. swosj.. mange lapper nok en gang..

blir ikke billig denne bilen.. tør ikke si til konemor hvor mye som har gått med hittil..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for en del år siden parabolske fjærer til 88" fra GB Spring. De var OK priset og har holdt godt siden. Jeg gjorde ingenting med demperne, basert på denne dialogen med GB Springs. DOg har jeg kjørt en del offroad med den etterpå..

Mulig at ikke det ville vært samme dialogen ang 109"

 

(GB Springs var forøvrig utrolig gode i dialog og veiledning!)

 

 

For a SWB Land Rover Series II or III vehicle, we offer a two-leaf front and a three-leaf rear spring (true three leaf spring not a 2+1 spring with a loose helper) - £397.00. The kit includes the springs (handed and clearly marked Off side and Near side), "U" bolts, nuts and rubber to metal bonded bushes. In some instances a leaning issue comes from springs not being handed. The load capacity for the two leaf fronts is 930kg per axle and for our three leaf rears is 1190kgs per axle.

We do not recommend fitting two leaf front and two leaf rear springs since in our experience they have caused problems if any reasonable load is carried in the back of the vehicle. In our experience with a standard set up these springs should not raise the vehicle more than 1" at most.

 

Our packages are available ex stock and are quoted inclusive of UK VAT and include 5 day carrier delivery to addresses in Norway.

 

If you compare like with like then I think you will find our pricing for Land Rover parabolic springs to be the very competitive, but if you want to give us a ring (07970105775) then we can discuss any other issues you may want to bring up.

 

For your information we do not sell shock absorbers but we would offer the following advice:- If your driving is mainly on Highway with the occasional sorties off road, but even then the off road work is at slow speeds over relatively minor undulations we believe you can get away with using ordinary shock absorbers.

The longer stroking shocks on the market are required for applications where the increased articulation possible through parabolic springs comes into play. Then it is possible that you can over stroke the standard shock and hence the need for a longer stoking shock.

Re the bigger bore shocks available. Here you only need the bigger bore for when the shock is being excited rapidly i.e.. Belgian Pave type work. That is in a normal size shock bore the oil starts to heat up when being excited in this way and ultimately starts to boil since it is impossible to loose the heat generated. As a result you can fit a larger bore shock to cope with higher driving speed driving for long distances over ground where the shock is very active (i.e. Off-road regularly and for long distances).

 

We also do not fit polybushes as we feel from our development work that they will not give a noticeable improvement in suspension performance, we will supply springs without bushes for you to fit your own polybushes. We do feel that whilst polybushes last longer than rubber to metal bonded bushes there is no such thing as a "free lunch", hence the forces that normally wear out the rubber to metal bonded bush must go somewhere and normally with poly bushes they go into the chassis and the chassis will show wear (i.e. Oval

holes) at the linkage.

 

We hope you will buy GB Springs Parabolic's for your vehicle and look forward to hearing from you!!! Please contact us if we can be of assistance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også denne dialogen ang vår 109" me samme GB Springs. Da hadde jeg liggende noen ganske OK normale fjærer som jeg satte på den. Var litt todelt. Ønsket original oppsett og hadde ikke penger til nye :(

 

Terje

You can either have an original look but a poor ride or a comfortable ride (parabolic springs) but its your choice
The  multileaf 11 leaf fronts and 10 leaf rears whilst original are not very flexible. Tell me what you would like
Regards
Paul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker jeg skal prøve disse demperne fra gazshocks jeg.

De har erfaring med å bruke den dimensjonen jeg oppgir til en land rover med parabolic springs, så med tanke på de mål og beregninger jeg har gjort, og det faktum at de har erfaring med de, gjør at jeg tar sjansen.

 

:)

Jeg tegnet opp en 3D tegning av festene mine, med riktige avstander, for å kunne simulere hvor lange de ble komprimert.

Jeg kom da frem til at komprimert vil lengden være 34.892cm.

Legger meg da på 33.6cm, slik at jeg har litt å gå på. Dette er minste komprimerte avstand de får til, for å kunne være 54cm utstrakt.. :)

som er akkurat innenfor målet mitt.. :)

 

så vil tiden vise om jeg har feilet eller ei....

 

Melder litt når jeg har fått de i hus, og festet de på bilen.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hvordan gikk det?

Jeg har en exmil jeg og som har behov for nye fjærer, men skjønner nesten ikke at dempere skal være så vanskelig? Er ikke dette litt "melk og brød" i UK?

Jeg bruker min lite på landevei og er ute etter best offroad egenskaper.. Vurderer å kun skifte til parabolic bak siden den er omtrent uten last, men hvis det er sånn at den løfter en god del ved å skifte til Parabolic, da spørs det vel om ikke det lønner seg å skifte foran og. 

Mått du også skifte bremseslanger?

Hører gjerne hvordan det har gått og hva ting koster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til nye lengre ja.. 

Måtte d. 

Disse her er de jeg skaffet. 

BA 157AL - Brake Hose kit S/steel Braided
53.32 GBP EACH
Quantity: 1
 
Og måtte da også bytte dempere. 
Spesialbestilling på mål fra gazshocks.
De er TUV godkjent

Gaz shocks

Product Code Product Description

 

2 GT7-2119 LANDROVER 107/109 (F) ASAP G75717 64.00000 128.00

2 GT7-2120 LANDROVER 107/109 (R) ASAP G75718 64.00000 128.00

1 BANKC BANK CHARGES 7.00000 7.00

1 CARRIAGE CARRIAGE 35.00000 35.00

 

Samt parabol fjærene. 

Bilder kan sees her. 

Lett litt nedover. Så kommer du til bilder av det meste

 

https://photos.app.goo.gl/ek8GrH5q5ZK2VLxw2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...