Gå til innhold

2,25 diesel, går det godt nok fremover?


Trond C

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få Landroverabstinens etter å ha vært uten et års tid. Grubler på en ok seriebil, kort eller lang. Har hatt begge lengder, med hhv. 2.25 og 2.6 bensin. De gikk greit, men har aldri hatt eller kjørt en med dieselmotor. Den er jo utstyrt med ganske lite effekt og det helt store dreiemomentet er heller ikke der, på papiret. Hvordan er den i praksis? Både mht. krefter i praktisk bruk og teknisk soliditet - en bensinmotor er jo ganske enkel å forholde seg til, mens røykfull eksos, trøblete og slitte dieselpumper og sånt kan være et ork.

 

Jeg ser altså primært etter bil med bensinmotor, men av det som tilbys er det en del diesel og jeg lurer litt på om jeg fortsatt skal unngå dem? 

Sånn for ordens skyld, jeg er ingen tilhenger av 24V anlegg eller exmilgirkasser, markedet begrenses litt av det.

 

P.S.: Jeg skal bli av med en traktor, så om noen har kjekk seriebil har jeg en 4x4 Fiat ^_^

 

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,25 er en trivelig motor synes jeg, men de er ofte røykfulle.. Det er ikke noe vits i å ha det travelt med den motoren, men i en 88" går den ikke så værst :) klarer ikke helt å se noen ulemper med 24V anlegg i grunn, jeg ser bare fordeler.. ihvertfall så lenge det er bygd om til sivil tenning. Millitær girkasse er fint hvis bilen går på sideveier, men å kjøre i 80km/t med det er ikke noe stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 2,25 D i 88" er slapt, men går fremover. I 109" derimot er det såvidt det går i det hele tatt. 

 

Som Jermund er inne på, så ryker de ofte, og jeg prøvde meg på to motorer i min 88" en gang i tiden før jeg ga opp. Fikk de aldri til å gå som jeg ville, og kanskje var det da bare sånn de var? De fleste 2,25 D er jo nødvendigvis ikke helt nye lenger, og det kan jo ha litt å si på opplevelsen. 

 

Jeg ville prøvd å finne en med bensinmotor. De finnes, men man må være litt tålmodig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på det samme her.

Er det verdt å få 2.25 dieselen i 109'ern til fader'n røykfri og fungerende om den knapt vil dra vogna fremover liksom.....?

Har kjørt 109 Santana med 2.25. Det greit på lave gir på flatmark. Støyer veldig. (ikke prøvd i motbakker)

Har kjørt ex-mil med 200 tdi og sivil kasse. Det gikk veldig godt, men kassa blir fort tom for gir, og den støyer enda mer... Opplever den egentlig ikke som mer praktisk pga girkassa. 

Men jeg har ingen erfaring med de andre motorene.... 

2.25 diesel vs. 2.25 bensin vs. 200/300tdi vs. 3.5 v8 ? Jeg har mulighet til å sette inn det jeg vil, såfremt deler er å oppdrive og søknaden godkjennes. 

 

Jeg legger vekt på at seriebilfølelsen er aller viktigst! :)  

Målet med bilen må vel være koseturer i Dala, fisketurer i fjellet og en og annen tur på seriebiltreff sammen med RRC'n. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke 2,25 diesel begraves helt da. 

Det er tross alt en gammel motor. 

 

Jeg har kjørt min (vel, jeg har 3 seriebiler med 2,25 diesel) men jeg har kjørt min i snøen og litt offroad. Og det er en utrolig god dra evne i terrenget. Mye bedre enn 2,25 bensin. Konge motor slik. 

Samt den er veldig enkel, og en motoroverhaling er fort gjort. 

 

Jeg har seriebil med 2,8 turbo diesel intercooler. Og sivil girkasse. Stas det og. Men der er ingen seriebil. 

Diesel motorer generelt i seriebil er noe Jævla larm. Fryktelig bråkete i kabin. Samt alle plater står og skjelver. Men seriebilene veier seg opp på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :)

Sist gang jeg kjøpe seriebil ble det gjort på Ebay, fra UK. Tusen pund og en tur/retur med englandsbåten Newcastle - Bergen. Det blir litt vanskeligere i dag, og bilene noe dyrere, men jeg hørte her en dag om en RoRo godsbåt rute fra Immingham til Bergen? Kanskje en løsning, men bilene der bortefra har jo stort sett rattet på høyre side, noe som ikke gjør meg noe mht. bruk, men ikke alle neste eiere her setter pris på denslags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...