Trond C Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Jeg begynner å få Landroverabstinens etter å ha vært uten et års tid. Grubler på en ok seriebil, kort eller lang. Har hatt begge lengder, med hhv. 2.25 og 2.6 bensin. De gikk greit, men har aldri hatt eller kjørt en med dieselmotor. Den er jo utstyrt med ganske lite effekt og det helt store dreiemomentet er heller ikke der, på papiret. Hvordan er den i praksis? Både mht. krefter i praktisk bruk og teknisk soliditet - en bensinmotor er jo ganske enkel å forholde seg til, mens røykfull eksos, trøblete og slitte dieselpumper og sånt kan være et ork. Jeg ser altså primært etter bil med bensinmotor, men av det som tilbys er det en del diesel og jeg lurer litt på om jeg fortsatt skal unngå dem? Sånn for ordens skyld, jeg er ingen tilhenger av 24V anlegg eller exmilgirkasser, markedet begrenses litt av det. P.S.: Jeg skal bli av med en traktor, så om noen har kjekk seriebil har jeg en 4x4 Fiat Endret 3. februar 2018 av Trond C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 2,25 er en trivelig motor synes jeg, men de er ofte røykfulle.. Det er ikke noe vits i å ha det travelt med den motoren, men i en 88" går den ikke så værst klarer ikke helt å se noen ulemper med 24V anlegg i grunn, jeg ser bare fordeler.. ihvertfall så lenge det er bygd om til sivil tenning. Millitær girkasse er fint hvis bilen går på sideveier, men å kjøre i 80km/t med det er ikke noe stas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Vel, 2,25 D i 88" er slapt, men går fremover. I 109" derimot er det såvidt det går i det hele tatt. Som Jermund er inne på, så ryker de ofte, og jeg prøvde meg på to motorer i min 88" en gang i tiden før jeg ga opp. Fikk de aldri til å gå som jeg ville, og kanskje var det da bare sånn de var? De fleste 2,25 D er jo nødvendigvis ikke helt nye lenger, og det kan jo ha litt å si på opplevelsen. Jeg ville prøvd å finne en med bensinmotor. De finnes, men man må være litt tålmodig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Hvordan er mulighetene for å få godkjent med 200tdi da. Det måtte jo vært en skikkelig god kombo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 200tdi fungerer bra i seriebil, men det er ingen seriebilfølelse lengre da. Også finner man alle løse deler i en seriebil med en 200 på tomgang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Jeg lurer også på det samme her. Er det verdt å få 2.25 dieselen i 109'ern til fader'n røykfri og fungerende om den knapt vil dra vogna fremover liksom.....? Har kjørt 109 Santana med 2.25. Det greit på lave gir på flatmark. Støyer veldig. (ikke prøvd i motbakker) Har kjørt ex-mil med 200 tdi og sivil kasse. Det gikk veldig godt, men kassa blir fort tom for gir, og den støyer enda mer... Opplever den egentlig ikke som mer praktisk pga girkassa. Men jeg har ingen erfaring med de andre motorene.... 2.25 diesel vs. 2.25 bensin vs. 200/300tdi vs. 3.5 v8 ? Jeg har mulighet til å sette inn det jeg vil, såfremt deler er å oppdrive og søknaden godkjennes. Jeg legger vekt på at seriebilfølelsen er aller viktigst! Målet med bilen må vel være koseturer i Dala, fisketurer i fjellet og en og annen tur på seriebiltreff sammen med RRC'n. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 En lettere trimmet 2,25 bensin synes jeg personlig passer best i en seriebil. Er bra potensiale til å få brukbar effekt i de motorene, også bruker dem ikke så mye bensin heller når de går litt bedre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Nå må ikke 2,25 diesel begraves helt da. Det er tross alt en gammel motor. Jeg har kjørt min (vel, jeg har 3 seriebiler med 2,25 diesel) men jeg har kjørt min i snøen og litt offroad. Og det er en utrolig god dra evne i terrenget. Mye bedre enn 2,25 bensin. Konge motor slik. Samt den er veldig enkel, og en motoroverhaling er fort gjort. Jeg har seriebil med 2,8 turbo diesel intercooler. Og sivil girkasse. Stas det og. Men der er ingen seriebil. Diesel motorer generelt i seriebil er noe Jævla larm. Fryktelig bråkete i kabin. Samt alle plater står og skjelver. Men seriebilene veier seg opp på andre måter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 4. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2018 Takk for gode svar! Sist gang jeg kjøpe seriebil ble det gjort på Ebay, fra UK. Tusen pund og en tur/retur med englandsbåten Newcastle - Bergen. Det blir litt vanskeligere i dag, og bilene noe dyrere, men jeg hørte her en dag om en RoRo godsbåt rute fra Immingham til Bergen? Kanskje en løsning, men bilene der bortefra har jo stort sett rattet på høyre side, noe som ikke gjør meg noe mht. bruk, men ikke alle neste eiere her setter pris på denslags. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.