Gå til innhold

Skifte drivaksel foran


tangens

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd vurder jeg å skifte drivaksel høyre foran på en discovery 3 2006 automat. Foranledningen er havari av hjullager og forsøk på å løse alle feilmeldingen med å skifte abs sensor. Etter skifte av abs sensor får jeg fremdeles melding om at 

C1A94-78 (08) Front right wheel speed sensor circuit - Mechanical failure - alignment or adjustment is incorrect


I tråden,  fikk jeg tips om at dette muligens kunne bety problemer med tannkransen på drivakselen.
 Er ikke erfaren mekaniker, men har skrudd litt etter at jeg kjøpte land rover for et par år siden. :-)
For det første så er det vel disse delene jeg trenger:


drivaksel høyre foran,LR072070G  
navmutter, ny type og størrelse som passer til drivaskelen, LR024151  

olje til differensial,  TYK500010G
nye «plugger» til diffen,TYB500060, ,TYB500080

 

Har funnet denne veiledningen for selve skifte. 
https://www.disco3.co.uk/forum/change-front-driveshaft-boots-54694.html

 

Ser ut som om det kan være vanskelig å få akslen løs fra drivakselen. Tar gjerne i mot forslag her. Når det gjelder monteringen er det lett å vite når en har fått akselen langt nok i differensialen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en relativt enkel jobb, spesielt hvis du bytter akselen komplett. Jeg måtte gi min aksel et par knakk med en klubbe for å få den til å løsne fra differensialsiden. Jekker du kun opp på den ene siden tror jeg ikke du trenger ny olje engang, men kanskje på tide å bytte uannsett. Pluggene kan fint gjenbrukes med litt pakningsstoff. Dra til akselmutteren til slutt med riktig moment og lås den. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok. Det ser jo ikke alltid likt ut som i instruksjonene jeg finner på nettet. I differensialen er der ei "hylse", må den av? Ser der er tettet med et eller annet stoff mellom den og diffen, noe jeg antagelig ikke har liggende. Så er det et oppheng lengre ute mot hjulet det må jeg vel og løsne? 

20180217_085821.jpg

20180217_085848.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har indre drivledd delt seg, bare koppen sitter igjen. Her er en måte å gjøre det på.

Det er likt på discoen. Men vanligvis bryter du med to store skrujern mellom koppen og hylsa/diffen. Pass på så ikke simringen skades.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det bare er o-ring rundt den hylsa med fire bolter. Jeg hadde den iallefall av husker jeg. Ville ikke benyttet noe bendeverktøy for å få ut akslene. Bruk heller en trepinne eller lignende innerst ved diffen og gi et kakk med en hammer så smetter de rett ut og du skader ingenting. Noen sitter ganske godt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tangens skrev:

Takker for all hjelp. Dessverre knakk jeg torx 50 pipa mi når jeg skulle skru ut den dere skruen i bremseskiva. Fikk lånt ei ny men da begynte den å bli litt rund. Tok da kvelden.  Skal prøve igjen neste helg.

Prøvd det før ja;-) torx knekt... endte opp med å sveise på en mutter (blir fort slik når sveis er tilgjengelig), evt bore opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt i ny drivaksel og holder på å montere. 

Bilde nedenfor er tatt fra nettet og viser hva som er problemet mitt nå. Etter å ha montert de to delene så sviver bolten når jeg prøver å skru på mutteren. Så vidt jeg kan se så er der ingen plass å holde fast skruen.  Beklager manglende termenologi.

Alt av tips varmer?

sviver.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tangens skrev:

Da har jeg satt i ny drivaksel og holder på å montere. 

Bilde nedenfor er tatt fra nettet og viser hva som er problemet mitt nå. Etter å ha montert de to delene så sviver bolten når jeg prøver å skru på mutteren. Så vidt jeg kan se så er der ingen plass å holde fast skruen.  Beklager manglende termenologi.

Alt av tips varmer?

 

 

Er ikke det hull for en unbrako-nøkkel til å holde igjen den bolten der?

Hvis ikke må du prøve å presse konen nedi setet med en stor tang eller skrutvinge for å få nok friksjon til å få skrudd mutteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjulpet å dunke lett med hammer på toppen mens man skrur også .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Da var jobben utført. Bare 12 timers skruing idag:huh:. Nå virker speedometeret igjen og alle disse feilmeldingene fra dashbordet er bortevekk. 

Rakk ikke å skifte olje på differensialen så det får jeg gjøre en annen dag. Sikkert en fordel også, siden jeg kan følge litt med på at det ble tett.

Dette forumet er enestående :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...