tangens Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Som nevnt i en annen tråd vurder jeg å skifte drivaksel høyre foran på en discovery 3 2006 automat. Foranledningen er havari av hjullager og forsøk på å løse alle feilmeldingen med å skifte abs sensor. Etter skifte av abs sensor får jeg fremdeles melding om at C1A94-78 (08) Front right wheel speed sensor circuit - Mechanical failure - alignment or adjustment is incorrect I tråden, fikk jeg tips om at dette muligens kunne bety problemer med tannkransen på drivakselen. Er ikke erfaren mekaniker, men har skrudd litt etter at jeg kjøpte land rover for et par år siden. :-) For det første så er det vel disse delene jeg trenger: drivaksel høyre foran,LR072070G navmutter, ny type og størrelse som passer til drivaskelen, LR024151 olje til differensial, TYK500010G nye «plugger» til diffen,TYB500060, ,TYB500080 Har funnet denne veiledningen for selve skifte. https://www.disco3.co.uk/forum/change-front-driveshaft-boots-54694.html Ser ut som om det kan være vanskelig å få akslen løs fra drivakselen. Tar gjerne i mot forslag her. Når det gjelder monteringen er det lett å vite når en har fått akselen langt nok i differensialen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Dette er en relativt enkel jobb, spesielt hvis du bytter akselen komplett. Jeg måtte gi min aksel et par knakk med en klubbe for å få den til å løsne fra differensialsiden. Jekker du kun opp på den ene siden tror jeg ikke du trenger ny olje engang, men kanskje på tide å bytte uannsett. Pluggene kan fint gjenbrukes med litt pakningsstoff. Dra til akselmutteren til slutt med riktig moment og lås den. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangens Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Ok. Det ser jo ikke alltid likt ut som i instruksjonene jeg finner på nettet. I differensialen er der ei "hylse", må den av? Ser der er tettet med et eller annet stoff mellom den og diffen, noe jeg antagelig ikke har liggende. Så er det et oppheng lengre ute mot hjulet det må jeg vel og løsne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Hylsen skal stå igjen. Festet og. Du deler den mellom hylsen og indre drivledd, bruk f.eks to skrutrekkere, type store. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Her har indre drivledd delt seg, bare koppen sitter igjen. Her er en måte å gjøre det på. Det er likt på discoen. Men vanligvis bryter du med to store skrujern mellom koppen og hylsa/diffen. Pass på så ikke simringen skades. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Mener det bare er o-ring rundt den hylsa med fire bolter. Jeg hadde den iallefall av husker jeg. Ville ikke benyttet noe bendeverktøy for å få ut akslene. Bruk heller en trepinne eller lignende innerst ved diffen og gi et kakk med en hammer så smetter de rett ut og du skader ingenting. Noen sitter ganske godt. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangens Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Takker for all hjelp. Dessverre knakk jeg torx 50 pipa mi når jeg skulle skru ut den dere skruen i bremseskiva. Fikk lånt ei ny men da begynte den å bli litt rund. Tok da kvelden. Skal prøve igjen neste helg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Kjørner/meisel og hammer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 20 timer siden, tangens skrev: Takker for all hjelp. Dessverre knakk jeg torx 50 pipa mi når jeg skulle skru ut den dere skruen i bremseskiva. Fikk lånt ei ny men da begynte den å bli litt rund. Tok da kvelden. Skal prøve igjen neste helg. Prøvd det før ja;-) torx knekt... endte opp med å sveise på en mutter (blir fort slik når sveis er tilgjengelig), evt bore opp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangens Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Da har jeg satt i ny drivaksel og holder på å montere. Bilde nedenfor er tatt fra nettet og viser hva som er problemet mitt nå. Etter å ha montert de to delene så sviver bolten når jeg prøver å skru på mutteren. Så vidt jeg kan se så er der ingen plass å holde fast skruen. Beklager manglende termenologi. Alt av tips varmer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discoverer™ Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, tangens skrev: Da har jeg satt i ny drivaksel og holder på å montere. Bilde nedenfor er tatt fra nettet og viser hva som er problemet mitt nå. Etter å ha montert de to delene så sviver bolten når jeg prøver å skru på mutteren. Så vidt jeg kan se så er der ingen plass å holde fast skruen. Beklager manglende termenologi. Alt av tips varmer? Er ikke det hull for en unbrako-nøkkel til å holde igjen den bolten der? Hvis ikke må du prøve å presse konen nedi setet med en stor tang eller skrutvinge for å få nok friksjon til å få skrudd mutteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangens Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Joda det er hull for umbrako. Holdt vel på en time, etter å ha lest ditt svar, med diverse tvinger før lyset gikk opp og jeg fikk se umbrako hullet på undersiden av bolten Takker igjen for hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Lurt å pirke rent umbrakohullet skikkelig først med en tynn skrutrekker slik at man får nøkkelen helt inn. Også en fordel å børste ren de gjengene som stikker over mutteren og ha på litt olje så går det ofte lettere og mindre sjans for skjæring om man skal bruke kula igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Får håpe det løser problemet nå da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 24. februar 2018 Del Skrevet 24. februar 2018 Har hjulpet å dunke lett med hammer på toppen mens man skrur også . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangens Skrevet 24. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2018 Takk alle sammen. Da var jobben utført. Bare 12 timers skruing idag. Nå virker speedometeret igjen og alle disse feilmeldingene fra dashbordet er bortevekk. Rakk ikke å skifte olje på differensialen så det får jeg gjøre en annen dag. Sikkert en fordel også, siden jeg kan følge litt med på at det ble tett. Dette forumet er enestående :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.