Gå til innhold

L322 dør fryst - Haster


MariusMorch

Anbefalte innlegg

Minus 8 grader etter mildvær var tydeligvis ikke Arne Roger forberedt på. 

 

Dermed skulle jeg åpne førerdøren idag. Det gikk fint men den vil ikke lukke seg igjen. Jeg måtte på jobb, og hoppet inn og brukte sentrallåsen til å låse døren. 


Da jeg kom på jobb lot ikke døren seg åpne. Det virker som mekanismen har frosset. Jeg skal forsøke å varme det opp. Hvis det funker må jeg vel forsøke å smøre opp mekanismen med fett osv. 

 

Men om døren nå er permanent "lukket", er det noen måte å få åpnet den uten dørhåndtakene? Lar dørkortet seg demontere såpass at jeg kommer til mekanismen og kan åpne den manuelt? Kan den åpnes ned kleshenger eller lignende? 

 

Jeg skal egentlig på tur med bilen i helgen, så haster litt med å finne ut av dette. 

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde en lignende bekymring med min P38. 

Passasjererdøren hadde låst sig i låsemekanismen. Den hadde hamnet i super lock modus på en eller annen måte.

 

I hvert fall prøvde jeg att få demontert dørkortet fra innsiden. Gav opp når det ikke lot seg gjøres. 

 

Kjørte ned vinduet og såg ned mellom vinduslisterna og såg då hvor jeg måtte trycke med ett flattjern for å få opp låsen. 

Kan fungere på din bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, isak skrev:

Hvis det er frost, må det enkleste være å pøse på med varmluft mot låsen, evt holde en pose med varmt vann mot låsemekanismen.  B)

 

Ja, jeg tenkte egentlig å komme i gang med en varmeovn i garasjen på jobb nå, men jeg jobber med hysteriske folk som alle har løpt og kjøpt første og beste elbil, så en ledig stikkontakt er ikke så lett å finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker helt fint igjen nå. 

 

leste litt på rangerovers.net og tydeligvis en del som har vært borti dette. Det er en sykdom fra BMW-tiden tror jeg, da flere BMW`er jeg har hatt har feilet det samme i kulden. 

 

Hvordan er disse låsene å få smurt opp med nytt fett? Må jeg av med dørkort osv? Hvor mye arbeid er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min L322. Dørene er såpass godt isolert at en varmepistol ikke hadde stor virkning da problemet sannsynligvis er wiren inne i døra. Det er to wirer der, en til ytterhåndtaket og en til innerhåndtaket. Måtte av med dørtrekk, høytalere og stæsj, men egentlig en grei jobb. Skiftet wire, men jeg kjøpte bar den ene, og det var selvfølgelig den andre som var treg... De er dårlig smurt med olje som tåler kulde. Bytt begge !^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pederover skrev:

Hadde samme problem på min L322. Dørene er såpass godt isolert at en varmepistol ikke hadde stor virkning da problemet sannsynligvis er wiren inne i døra. Det er to wirer der, en til ytterhåndtaket og en til innerhåndtaket. Måtte av med dørtrekk, høytalere og stæsj, men egentlig en grei jobb. Skiftet wire, men jeg kjøpte bar den ene, og det var selvfølgelig den andre som var treg... De er dårlig smurt med olje som tåler kulde. Bytt begge !^_^

 

Btw, er det noen klips eller annet som er logisk å bestille i samme slengen. På BMW dørkort er det jo 500 sprø klips. På Audi er det ingen, men derimot en genialt kleshengeraktig konstruksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet på min. Døra åpnet alltid utenifra uansett hvor kaldt det var, men gikk ikke i lås når jeg skulle lukke den når det var kuldegrader. Men det er en enkel nødløsning. Ta vekk den lille gummitettingen i enden av døra. Innom der er det en umbrakoskruv. Enklest å se den når døra ikke er "frosset" da den er rett innenfor hullet. Når det er frosset er skruen skjult til høyre for hullet (førerdør). Med et lite tynt skrujern på skrå innover treffer du i hullet i umbrakoskruven og fører den enkelt tilbake, og døra kan igjen lukkes på vanlig måte, med den lyden bare en bildør fra en L322 gir.  Jeg hadde et lite skrujern liggende i lomma på døra hele vinteren, og levde med det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med min førerdør for 6 - 7 år siden. Tok føneren å kjørte på med varmluft lenge,  sprayet inn med silikonspray. Mener jeg gjentok det ett par ganger til, har ikke vært noe problem i ettertid. Tanken min da var å få tint isen i låsemekanismen, så få fordampet det bort og til sist erstatte det med silikonsprayen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...