gautes Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 (endret) Og vi alle veier 75 kilo inni motorisert transportmiddel. Litt på kanten: Heisen der jeg bodde en gang i tiden hadde 6 personer som maksgrense. En gang den stoppet befant det seg 5 korpulente damer i den. Heisreparatør kom og fikk heisen i gang igjen og spurte damene om de bodde der/ tok heisen ofte. Ja, var svaret og neste dag stod det lapp i heisen om maks 4 personer. PaalHelge. Hvordan har det gått med bileier? Endret 22. februar 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Takk for alle svar hittil. Hehe, Gaute. Var god den historien om heisen... Alle kommentarer og erfaringer er videreformidlet til eier av bilen Tror hun forstod at de er blitt feilinformert angående gløding.. Endret 28. februar 2018 av Paal Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 På 21.2.2018 den 21.03, Helge Skou Dale skrev: B2x5 bensinmotorene som satt i Saab 9-5 og 9-3 havarerte så ofte at Saab måtte gi 8 års motorgaranti på dem. Men det underlige var den kun havarerte i 9-5. I 9-3 skjedde det omtrent aldri. Svaret var vekt. 9-5 er en mye tyngre bil. Den veier 1690 kg. Jeg tipper at min diesel 9-5 veier mer enn Fiaten. Ikke helt riktig. De døde pga en feil med veivhusventilasjonen som ga oljesludge. Denne feilkonstruksjonen var ikke på 9-3, og heller ikke på 9-5 etter 2004. Jeg hadde en 2005 i 10 år som hadde gått 300k når jeg solgte den. Verdens mest solide bil. Eneste feil i tillegg til slitedeler som støtdempere og bremseklosser var en veivsensor. På D3 gløder jeg alltid, så tut og kjør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) På 1.3.2018 den 7.33, vegarj skrev: Ikke helt riktig. De døde pga en feil med veivhusventilasjonen som ga oljesludge. Denne feilkonstruksjonen var ikke på 9-3, og heller ikke på 9-5 etter 2004. Jeg hadde en 2005 i 10 år som hadde gått 300k når jeg solgte den. Verdens mest solide bil. Eneste feil i tillegg til slitedeler som støtdempere og bremseklosser var en veivsensor. På D3 gløder jeg alltid, så tut og kjør I 2004 ble veivhusventilasjonen oppgradert. Den fikk utlufting rett fra blokken. Problemet ble mindre. Men det forsvant ikke. B2X5 motorene er avhengige av hyppige oljeskift. Jeg har overhalt over 100 av disse motorene. Fra både før og etter 2004. Og byttet motor i ca 90 stk 9-5. Det er helle ikke veivhusventilasjonen det er noe galt med. Problemet er stemplene og stempelringene. De slipper igjennom mere gasser enn det som er normalt. Oljen vil derfor kokse siden veivhusventilasjonen ikke klarte å ta unne disse gassene. Motorene skulle være såkalt lavfriksjonsmotorer med lange skiftintervaller. Derfor gikk mange av bilene 30.000 mellom oljeskiftene. B2X4 motorene er i prinsippet like. Toppen er litt annerledes. Men stemplene og stempelringene er laget i et sterkere materiale som ikke slipper igjennom så mye gasser. B2X4 hadde aldri problemer med oilsludge. Endret 4. mars 2018 av Helge Skou Dale Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.