Gå til innhold

Hvor lenge skal en dieselbil «glødes»?


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Kom i snakk med en kollega i dag. Vedkommende har en Fiat Sedici. Denne er også visstnok kalt en Fiat 16. I Norge er dette, ifg kollega, samme bil som Suzuki S4 som selges i Norge. Bilen er kjøpt i Italia. 2009 modell. 1,9 liter diesel. 

Vedkommende har eid bilen i 2,5 år. Bileieren har i alle år praktisert at de setter på Webastoen 20 minutter før bilen skal brukes. Alternativt MÅ bilen gå på tomgang i 5-10 minutter før bilen kan benyttes. Hvis temperaturen er ca -5 grader så må tomgangstiden økes til 13-14 minutter før bilen kan brukes. 

I Italia har de fått beskjed om at en dieselbil generelt bør gå MINIMUM 50-55 minutter på tomgang før bilen bør brukes.... 

De har også fått beskjed om at en dieselbil bør kjøres 60-70 km når den skal kjøres - hvis ikke skades motoren. 

Eieren av dieselbilen  har bestemt seg for at det IKKE skal kjøpes dieselbil neste gang bilen skal skiftes inn. 

Jeg ble målløs da jeg hørte dette. Dette er informasjon/pålegg bileier har fått fra forhandler i Norge og Italia. De er «normale» mennesker og har derfor fulgt beskjeden konsekvent i 2,5 år. 

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan praktiserer dere »startprosedyre» av dieselbil? Jeg vil gjerne høre hva bilmerke dere kjører også. Jeg trenger gode argumenter for/mot praktiseringen bileieren følger pr i dag....  

Takk for alle svar :-)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ingen som lar bilen gå nesten en time før den brukes, under normale forhold? Sitter de i bilen og venter da, eller lar de den stå ubevoktet?

Jeg for min del, kjører med en gang jeg får start, uavhengig av motortype.

 

Edit: Motoren tåler nok fint småkjøring, men partikkelfilteret bør ha en skikkelig tur innimellom. Det betyr ikke at man må kjøre lange omveier hver eneste gang man skal på butikken for å handle melk. Men kjører man kun småturer, er nok bensin- eller elbil tingen.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne diesel biler styrer glødingen selv. 

Normalt så starter eg bilen, og begynner kjøre. Men tar det rolig til temp begynner stige. Motor og gearkassen etc , skal oppnå viss drifts temp. 

Så langt man husker det, starter eg webastoen 20 min før eg skal ut å kjøre. 

Fyrer som regel igang motoren før eg setter barn og pikk pakk inn i bilen også. 

 

Man kan jo spørre seg, om hvor ofte ser dere diesel biler som står å går på tomgang oppmot en time vinterstid, ,med unntak av Finnmark og andre nordlige strøk. 

 

-_-:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil et kvarters tomgangskjøring kan vel anses som unødig i forhold til trafikkreglenes § 16 nr. 1: "I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass."

I alle fall med det formål han italieneren har. Dog vil vel veldig få henge seg opp i det.

Men man kan jo bli ganske opptatt og lite fleksibel om man skal fylle resten av tilværelsen med slike rigide handlingsregler, på viktigere områder som helse, unger, ektefelle, jobb og naboer og sånt ^_^:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar bilen (Defender puma med Webasto) gå 3-4 minutter på tomgang før jeg kjører. Drar den sjelden over 2000 omdr. før den er driftsvarm.

 

Når det gjelder tomgangskjøring så er vel alt mer enn 2 minutter ulovlig ifg lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor varmer 30 min til 1,5 time før jeg setter meg i Discoen og gløder 1 gang. starter med en gang.

Har den stått lenge 3-10 dager (mens jeg har vært på jobb eller ikke vært i bruk vinterstid), motorvarmer (med lader til batteriet) ikke over 3 timer. under 10 minus gløder jeg konsekvent to ganger. Starter. Rolig kjøring, har det ikke travelt med å nå fartsgrensa da den er kald og gjerne vil gå seg litt myk først.

 

Da jeg hadde JEEP (Amerikanske pasienten), så hadde jeg ikke motor varmer. Den glødet uansett like lenge. Kalde dager glødet jeg (-3 og under) alltid to ganger. Rolig kjøring i starten

 

Samtlige av mil kjøretøy jeg har kjørt med diesel/ F-34 gløder jeg to ganger da de ofte har stått lenge. (glødet tre ganger på det verste) Gjelder MB240, MB300, Multi, BV etc.

Endret av Adventure
skrive leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe galt vis bilen må gå lenge før den i det hele tatt kan kjøres.  Og det er heller ikke heldig å la den gå 50min på kald motor, mest sannsynlig oppnår den ikke driftstemp av å stå på tomgang. 

 

Selv bruker jeg alltid webasto, det er behagelig og jeg tror det er en stor fordel å starte med lunken motor.

Jeg lar bilen gå noen minutter og kjører rolig av sted.  

 

Men starter man en en moderne diesel bil som er iskald og kjører med en gang går jo det også, tross alt det de aller fleste der ute gjør..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløder, starter, kjører. Ferdig.

 

Riktignok så kjører jeg svært pent en stund, slik at motoren kan bli god og varm. Det har jeg alltid gjort, uavhengig om det har vært bensin- eller dieselmotor i bilen. 

 

Å skulle la motoren gå på tomgang langt inn i evigheten virker som det rene og skjære nonsens. Det eneste fornuftige jeg kan se i forhold til utsagnet i første post her må være om det er "kaldt" og man kjører med italiensk sommerdiesel. Da kan kanskje det å ha god varme i motorrommet motvirke at dieselen vokser igjen dieselfilteret..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette smaker av misforståelser lang vei.

Mulig noen har forklart hvordan partikkelfilter og katalysator virker.

Tidlige biler med partikkelfilter tettet seg ofte ved mye småkjøring.Mulig fortsatt problem med nyere.

Katalysatorer må ha nok gjennomstrømning for å oppnå høy nok temperatur til å rense avgassene.

Det hadde ikke blitt solgt èn eneste nybil med denne "bruksanvisningen" i Norge til fornuftige mennesker.

Skal du til bunns i dette , Paal Helge,er en telefon til forhandler / merkeverksted den eneste riktige vei å gå.

Jeg tror nok bileier helst vil ha skriftlig bekreftelse fra forhandler før det endres start og kjøreprosedyre.

MEN,det kan være at denne bilens motor har noen feil som gjør at den havarerer fort ved normal start og kjøring.

På den annen side ville jeg gladelig stilt som kjøper når denne skal selges , hvis jeg hadde hatt følelser for Italiensk bil.

 

Jeg selv prøver å få til:

220v motorvarmer, på de bilene som har, i ca 2-3 timer før start når ca +5 og lavere.

Webasto kjøres igang 30 minutter før start.

Gløding jfr boka. Glødesystemene kan variere fra motor til motor.

Tomgang helst mer enn 30 sekunder så oljen kommer seg rundt i HELE motoren. Ikke bare slokker lampa.

Dette hører man godt ved oppstart av varm motor. Motoren blir plutselig litt stillere/mykere i gangen når olja er overalt.

Som nevnt over er pakking av bil,stabling av (ikke-klåfingra)unger,snø/is-skraping,dekkspark,lysmys!, osv. en god ide etter å ha starta bil.

Litt forsiktig på turtall en kilometer eller to.

Men det glipper av og til hos meg..:blink:blush

Motoren dør ikke av det,men noe kortere levetid blir det grunnet økt slitasje.

 

Gauteslitenpekefingernå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiater skal startes og gå på tomgang den tiden det tar å få på seg kjørehanskene, deretter er det bånn gass som gjelder.

Men seriøst, tviler sterkt på at Fiateieren har fått en slik beskjed fra forhandler eller fabrikk, virker mest som en dårlig spøk eller gigantisk misforståelse.

Og Fiat-eieren kan ikke ha mye bilinnsikt hvis han virkelig har praktisert dette.

 

Discoen lar jeg alltid gløde fullt og la den gå et par minutter før jeg kjører hvis den er kald. Og kjører alltid pent til driftstemp er oppnådd, noe som gjelder alle biler egentlig, men med Discoen er grisekjøring uaktuellt uansett.

 

Fruens Volvodiesel blafrer så vidt i glødelampa og er på vei etter at mobilen er koblet til og beltet er festet.

Men hun presser den aldri før den er varm.

 

Jentene, som kjører hver sin Alfa med bensinmotor har fått samme strenge beskjed, aldri, aldri høyt turtall før den er varm.

I gamle dager når vi kjørte Alfaer som hadde aluminiumsblokk med løse sylinderforinger var dette vel innarbeidet praksis, i nyere med stålblokk er ikke det så kritisk.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til trådstarters kollega/venn"

Jeg har hatt en slik bil med ddis motoren fra 2008 - husk viktigheten med rett type olje (RSA - norsk importør av Suzuki og Fiat, har forandret denne spesifiksasjonen underveis i perioden modellen har vært på markedet) Se også på erfaringer fra Saab og Opel eiere med 1,9 diesel fra samme tidsperiode.

Det bør brukes ATF olje på gearkassen etter servicebytte, dette har norsk importør tatt med i sin service pga kaldt klima.

 

Ellers-----

Biler med partikkelfilter bør nok brukes lenge (minimum 30min utenom tomgangskjøring) og unngå småkjøring, ikke undervurder viktigheten av riktig olje er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, pickup skrev:

(RSA - norsk importør av Suzuki og Fiat, har forandret denne spesifiksasjonen underveis i perioden modellen har vært på markedet) 

 

Det bør brukes ATF olje på gearkassen etter servicebytte, dette har norsk importør tatt med i sin service pga kaldt klima.

 

Her har vi kanskje noe av grunnen til "spedbarnsbehandlingen" som er anbefalt bileiers bil.

Men de har jo vintere i Italia også. Jeg har jo både stått på nedoverski og akt rodel der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, February 01, 2018 den 18.58, Paal Helge skrev:

Kom i snakk med en kollega i dag. Vedkommende har en Fiat Sedici. Denne er også visstnok kalt en Fiat 16. I Norge er dette, ifg kollega, samme bil som Suzuki S4 som selges i Norge. Bilen er kjøpt i Italia. 2009 modell. 1,9 liter diesel. 

Vedkommende har eid bilen i 2,5 år. Bileieren har i alle år praktisert at de setter på Webastoen 20 minutter før bilen skal brukes. Alternativt MÅ bilen gå på tomgang i 5-10 minutter før bilen kan benyttes. Hvis temperaturen er ca -5 grader så må tomgangstiden økes til 13-14 minutter før bilen kan brukes. 

I Italia har de fått beskjed om at en dieselbil generelt bør gå MINIMUM 50-55 minutter på tomgang før bilen bør brukes.... 

De har også fått beskjed om at en dieselbil bør kjøres 60-70 km når den skal kjøres - hvis ikke skades motoren. 

Eieren av dieselbilen  har bestemt seg for at det IKKE skal kjøpes dieselbil neste gang bilen skal skiftes inn. 

Jeg ble målløs da jeg hørte dette. Dette er informasjon/pålegg bileier har fått fra forhandler i Norge og Italia. De er «normale» mennesker og har derfor fulgt beskjeden konsekvent i 2,5 år. 

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan praktiserer dere »startprosedyre» av dieselbil? Jeg vil gjerne høre hva bilmerke dere kjører også. Jeg trenger gode argumenter for/mot praktiseringen bileieren følger pr i dag....  

Takk for alle svar :-)                                                                                                                                                                                      Hvis det er under minus 1, da demonterer jeg altid motor, og tar den med inn i huset. Passer på å gjøre den ren på alle plasser det er vanskelig å komme til når den står i bilen samtidig. Bruker handduk og hårføner til å tørke den. Hvis det meldes under minus 10 neste dag, tar jeg motoren med meg under dyna i senga mens jeg sover. Dette liker ikke kona mi noe særlig. Er det under 20 minusgrader om morran, så tar jeg motoren med meg i dusjen før jeg tørker og føner den og så monterer den i bilen igjen. Passer på å ikke kjøre den så hardt de første km'erne.:D

God Helg alle forum venner!

 

Endret av RR-CLASSIC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 1.2.2018 den 18.58, Paal Helge skrev:

Kom i snakk med en kollega i dag. Vedkommende har en Fiat Sedici. Denne er også visstnok kalt en Fiat 16. I Norge er dette, ifg kollega, samme bil som Suzuki S4 som selges i Norge. Bilen er kjøpt i Italia. 2009 modell. 1,9 liter diesel. 

 

 


Jeg har en Saab 9-5 med samme motoren. Den har gått 300.000 km. 
Hver morgen går jeg ut i bilen, gløder den til lampen slukker, starter bilen og kjører på jobb. 
I vinter har det vært over 20 minus ved flere anledninger. Bilen har gått hele sitt liv på kalde Hedmark og motoren er i meget god stand. I sommer kjørte jeg T/R Odessa uten problemer. 
Jeg er eier nummer 2 og kjenner eier nummer 1 godt. Han har fulgt samme prosedyre som meg siden bilen var ny. 

Hvis det du forteller hadde vært riktig hadde Saab aldri puttet denne motoren i bilene sine. Det står heller ikke noe i instruksjonsboken utover at den må glødes før oppstart. 

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B2x5 bensinmotorene som satt i Saab 9-5 og 9-3 havarerte så ofte at Saab måtte gi 8 års motorgaranti på dem. 

Men det underlige var den kun havarerte i 9-5. I 9-3 skjedde det omtrent aldri. 

Svaret var vekt. 9-5 er en mye tyngre bil. Den veier 1690 kg. 

 

Jeg tipper at min diesel 9-5 veier mer enn Fiaten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...