Gå til innhold

Island


Dirk

Anbefalte innlegg

Vurderar tur til Island, enten i år eller i 2019.

Har lest trådene om det her på forum og har sjekka pris for konteinerfrakt og ferge. Begge er jo heise-dyrt, men, men...

Meinte at NLRK hadde rabattavtale med Smyrill Line, men finner ingenting om det lenger.

Noken som veit?

Andre som har tenkt seg til Island i 2018/1029?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bil går opp i sept / okt 18, og blir der et år om alt går som planen har forutsatt.


Jeg har vokst ifra den fergeturen. Familen truet med mytteri etter forrige tur ( 2010 ) og noe annet enn containerfrakt er helt totalt uaktuelt for oss. 12 feriedager  har også en verdi i seg selv ( 2 voksne i vanlige jobber, 3 dager transit i hver retning ) så for oss er valget selvsagt.

 

Det går også Ro-Ro ferge fra både Kiel og Rotterdam, uten at det blir spesielt mye billigere

 

Å reise hjemmefra 0530, og sette seg i bilen på Island samme dag klokka 1330 etter ha lagt om 4 dekk, har også en verdi i seg selv. Havna i byen ligger rett og slett i gangavstand fra sentrum, så for oss var det flyplassekspressbussen inn til sentrum, og apostlenes hester bort til havna og kvittere ut bilen.


Fungerte brillefint, ekstremt hyggelige og hjelpsomme folk på frakteselskapet.  Selv om de ikke visste hvor høy DØRA på en container var....:)


Det er KUN et problem med Island-farting sånn jeg ser det, og det er at det er pokker så vanedannende !

DSC_1257.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det første gangen du skal til Island reiser du med smyril. Da får

du tre dager på Færøyene som også er en fin opplevelse :) Husk at hvis du skal til island i 2019 må du bestille båt høsten 2018!!

Det er som joker sier vanedannende så du kan jo vurdere annen transport neste gang ;)

Jeg var på island i 2001 og i

2017. Vurderer ny tur i 2019!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme, 25-28 000 eller deromkring. Litt avhengig av hvor mange du skal ha lugar til, hva standard du vil ha på lugaren, når du reiser osv.

Containerfrakta er vel mye mer " flat pris året rundt ".


Men husk, et stort beløp, vs mange små blir ofte det samme. Smyril kan VIRKE rimeligere, men så må du til Danmark, du og kanskje familien skal spise og drikke i fler dager  ( til fergepriser, definitivt ikke plagsomt rimelig ) osv osv.

 

Veldig kjekkvindt kunne smøre en skikkelig matpakke, kjøre til Gardermoen, og 5-6 timer senere fyre opp primusen for den første Island-lunchen også...:)

 

Jeg regnet veldig på dette i våres, og fant ut at det var bare å glemme Smyril for vår del prismessig også. Og enda var ikke fordelene med å spare alle de dagene på ferga tatt med. 

( kan legge til at vi hadde uvær sist gang, familien består av 2 som tåler greit med sjø, og to som .... blir sjøsjuke bare du sier BØLGE...)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, qcnr skrev:

Å tilbring 2 netter på Færøyene etter å ha vært på Island, kan sammenlignes med å være på en sraffe koloni...

 

Jeg har aldri besøkt en straffekoloni, så det vet jeg lite om. Jeg har aldri latt meg facinere av Færeøyene, men jeg oppfatter stedet litt sånn som Drammen.

Et fint sted, som man som regel kjører forbi, og ikke stanser medmindre man har noe å gjøre spesifikt der, som å besøke Aas bryggeri, eller Arctic Trucks !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 18500 dkr. For 110" med taktelt tur/retur Danmark. To pers i egen lugar uten vindu men over bildekk. Hadde med oss mat selv å spiste på lugaren.

Tar du færøyene på vei oppover blir det en fin oppladning.

Mye fint å se der også for den som ikke bare vil kjøre i lava ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilsvarer vel rundt 24 000NOK + turen ned til DK, som også er ganske dyr i ferien.

 

Men vet at mange foretrekker ferga altså. Må dog planlegges ekstremt langt i forvegen, tipper det er helt uaktuelt å få plass nå... for 2018sesongen ..


Forøvrig er det vel ikke nødvendig å kjøre bare på Lava, selv om man er på Island både lenge og lengre enn langt...

 

Mye gøy finne på på Island. Lære nye ord f.eks:

 

IMG_20170722_130005.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar en tur til Island i 2019.  Regner med att det blir ferga fra Hirtshals som blir valget for noen og fly til Reykjavik for andre.  Er ikke sikker på hvor mange vi blir, men det blir vel å leie ihvertfall en bil lokalt, så kan jo 101'ern stå for bagasje transport - det tror jeg alle vil trives med.  Kommer til å basere oss på telttur for å ha frihet til å kjøre etter været (tar med vedovn uansett, må nok proviantere med "butikk" brensel lokalt). 

 

Siste gang på Island leiet vi en Suzuki som jeg satte fast på en isbre og som ikke tålte elver, så ordentlig leiebil kommer sikkert til å koste noe ekstra.  Min erfaring er att restaurant måltider koster mere enn de smaker, men ellers så er prisene overkommelige; Islandske tollvesenet tillater 18 liter med øl og 3kg mat per person, men de krever å desinfisere alt av fiskeutstyr.  Har ikke sett på camping, drivstoff eller fiske-kort tilbudene - men det tror jeg vil lønne seg, i tillegg til medlemskap av en eller annen redningstjeneste (er ikke sikker på om NAF medlemskap fungerer).  Jeg må også finne ut hvordan bensin kanner burde være transportert (en 101 drikker litt), kanskje må de fylles med vann...?

 

Det er jo litt tid innen 2019 sesongen, men jeg tipper vi er på plass siste halvdel av juli, og gjerne kjører, camper, fisker, og går på tur med folk som ikke har det så alt for travelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka Smyril og dei skulla ha cirka DKK 20.000 for 2 pers, Defender 110 og enkel lugar (med vindauge). Det blir nesten NOK 26.000. Fortsatt plass igjen.

Så kjem ferga til Danmark til.

Sjekka pris for konteiner med EimSkip. €2950 t/r frå Fredrikstad til Reykjavik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du samme konklusjon som oss. Flybillettene kommer i tillegg, vi fikk disse grisebillig ; hadde nok litt tur.

 Så spørst det hvor interessant det er å bruke 6 dager ( 3 hver veg ) på ren transit.

Eller om man ser på fergeturen som en del av opplevelsen. 

For min familie ble det rent hat, kombinert med at feriedager er det mest dyrebare jeg har;og da var valget lett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dirk skrev:

Men ingen som veit om rabatt på Smyrill?

Det var noe snakk en gang om att forskjellige valuatter ga bedre pris. Kanskje Smyril har billettkontorer som har fastsatt priser og det er mulig å velge kontoret som operer med svakest valuta når bestillingen gjøres.  Ellers, hvis jeg drev ferga og ferga var full så ville jeg neppe gitt folk rabatt.  Kanskje Færøyingene får rabatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gautes skrev:

Kun idioter gir rabatter uten å ha nytte av det.

Fergen er muligens ikke full hele året.;)

 

Sent i oktober kunne jeg få billetter for rundt 2000 ( ? ) kr.
Men det er krav om å være med bilen, og ferga går vesentlig seinere i vinterhalvåret, sparer blandt annet drivstoff på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

PS - det går forresten an å sende bilen med cargo fra DK til Seydis. 

Uten at jeg helt ser påenget. Jeg har et tilbud off-season på 2525 EUR....
Kan være et alternativ for de som har så stor bil at den ikke går i container. Men da er vekselflak et like godt alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fjellveier åpner fra juni måned utover t.o.m. nesten august. Leiebil inkl. forsikring koster Euro 7-800 for en uke, større firehulstrekker koster dobbelt så mye... eller mere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Inspirasjon; det eneste jeg er dårligere på enn å filme, er redigeringa.
Men - bedre med en litt dårlig film, enn ingen  film !

 

 

Filminga og kjøringa foregår på F249, i området HER

 

Etter en flott overnatting ved Basar Hùt, kjørte vi videre innover mot foten av breen, i elva. Spennende - så spennende at jeg beordret til å snu når det var lenge nok siden jeg hadde sett andre folk og biler...

 

Så alle Island-entusiaster, og andre. Kjør på ! Bedre sted finnes knapt. Og beregn GOD tid.... :-)

 

Og som en liten kommentar til det telindnor skriver over; det er vann som er det store problemet hva framkommelighet angår. Når snøen smelter, og det er smeltesesong på breer osv, kommer det gjerne VELDIG mye vann, som gjør det meste helt uframkommelig. Det er greit å kjøre rundt i vann langt oppå bilen når man kjører på et lukket område som Rena eller tilsvarende, med gode venner både foran og bak. Det er iallefall for meg, noe HELT annet å kjøre i vann til oppå panseret, 5 timers kjøretur fra nærmeste folkeskikk.

Går noe gæærnt, må du ofte prøve å klare deg selv. Jeg sier ikke at at dette er ekstremsport av noe som helst slag, men jeg føler meg iaf litt spak, når vannet begynner krabbe over dekka, jeg har med hele famlien og er mutters alleine langt inni gokk der det knapt nok er mobildekning.....

 

Jeg føler iaf ikke dette er helt stedet for rasekjøring og sjansespill, men det er nå meg. Med  litt planlegging, kaldt hode og nok ydmykhet til å snu om det føles ubehagelig, er Island egnet for ALLE biler med 4x4 og litt bakkeklaring. Ville ikke betenkt meg for å kjøre Freelander heller, om det var bilen jeg hadde tilgang på...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...