Gå til innhold

Island


Dirk

Anbefalte innlegg

Island ser fint ut! Frister med en surfetur med bil langs kyst og litt inn i landet. Kan man kjøre fritt rundt i terrenget? Container var dyrt. 2500-3000 euro kun for transport av bil.. Er en defender 90 rimeligere mon tro mtp vekt/størrelse, eller er det fast pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrengkjøring er STRENGT forbudt. Straffene er høyere enn her hjemme også.....

 

Som sagt 100 ganger, ferga er ikke billig den heller. Når man regner inn ALLE kostnadene og ikke ser på 6døgn transitt som høydepunkter på turen så går regnestykket ihop...

 

En container er 6m innvendig, men en 40 foter koster ikke det dobbelte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du utenfor løypene setter du spor som ikke forsvinner med det første, iallefall oppe i høyden... Det er lite populært på Island og andre land som har tundra /permafrost som det heter..  Er ikke geolog men det var det vi fikk fortalt før vår tur over Island... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Politi har biler som klarer å komme seg fram på Island og. Når jeg var der fikk vi øye på politi minst 2 ganger midt ut

i ingenmansland. De kjørte rundt med typiske Islands ombygde 4x4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det noen som tar turen i sommer?  Morsomt aa faa tilbakemeldinger/oppdateringer.

 

Drar med ferga i juli 2019.  Morsomt aa tenke att Island ligger nedenfor polarsirkelen, saa det blir en "sydentur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Funderer på logistikken, men må være på Smyril ferga 16 juli og på vei tilbake 15 august.  Ser på det som en måned i Island.  Jeg blir litt forvirret når jeg tenker på diverse flyreiser, ferger til/fra Norge, kjøreturen "nedover" og nordover igjen, krav til vanlig vedlikehold (oljeskifte m.m.) og litt "stell" underveis.  Siste gang jeg sjekket så er plass på hurtigruten ikke mulig pga takhøyden (må nok regne med 2.4m), så det blir nok en kjøretur til/fra Bodø. Ferge til/fra Hirtshals går fra både Bergen og havner lengere sør og øst og hvis jeg har tolket fergerutene riktig så blir det en overnatting i Hirtshals på utreisen - jeg har reist med ferga fra Bergen via Stavanger før og det var en fin reise, men det blir jo etterhvert mange dager på sjøen...

 

Lurer på om det er en servicehall i Hirtshals hvor jeg kan skifte olje etc eller om jeg gjør det i Norge.  Kanskje jeg burde proviantere litt... noen liter øl og kanskje t.o.m. brennstoff til lavvo-ovnen (det sies jo att det ikke er så veldig mye trevirke på Island).  Enten så tar jeg med litt fiskeutstyr og betaler for desinfisering, eller jeg kjøper nytt... Som sagt, jeg funderer på logistikken men regner med å være på plass f.o.m. 18 juli - er det noen andre som tar turen i år? 

 

 

20181028_151839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...