Gå til innhold

Prøvekjørt Disco 4 Solgt!❤️


Landrev

Anbefalte innlegg

Hei! Først må jeg fortelle at jeg er ny på dette fantastiske forumet! Jeg er egentlig Audi mann og kjent med VACN som er forumet til vw audi som jeg synes var et godt forum frem til jeg så dette. Her virker det å være høy aktivitet, og god kompetanse og kjenskap til disse bilene! 

 

Har lenge synes Disco 3-4 har vært interessante biler, men etter å ha lest meg godt opp her inne tror jeg det frynsete ryktet disse har fått er noe hauset opp. Selv jobber jeg som takstmann men har stor interesse for bil, og i alle år utført mindre reparasjoner selv gjerne via forum, howto`s youtube e.l med vellykket resultat og sparte penger. 

Med dette eminente norske forumet med så mye entusiasme er jeg ikke lenger i tvil! Jeg skal ha en Disco 4!

 

Kikket litt på finn en dag, og tok steget ut og prøvde en Disco4 sdv6 via en butikk her i Fredrikstad. DU VERDEN FOR EN KOMFORT!

 

Etter å ha levert bilen (etter 4 mil kosekjøring) virket bilen ok, men jeg nevnte for selger at jeg trengte et par dager til å bestemme meg. Etter nærmere studie ser jeg at bilen er registert i mai 2014. Det er vel etter den magiske datoen for endrede regler hva gjelder statusendring? Ga beskjed om at jeg sto over denne bilen og takket for god behandling og oppfølging.

(Bilen var solgt dagen etter)

 

Så nå sitter jeg her litt på gjerdet, og har noen krav/spørsmål

 

Har sett her at den magiske datoen for statusendring er 30.4. 2014. Er det riktig? Det er jo dårlig opplyst om dette på skatteetatens nettsider...

 Å kunne sette inn bakseter innen 1-3 år er et must.

245hk vs 256hk? Slik jeg har forstått har 245 6trinns tomat og 256hk 8 trinns? Hvilken hadde du valgt? Er det stor forskjell på de? ( Har en ubeseiret vane for å kjøpe med stor motor med en gang med redsel for å angre senere)

 

Ser noen har H&K anlegg mens den jeg prøvde hadde Meridian anlegg? er dette et tilvalg over H&K og er det noen merkbar forskjell på de?

 

Per nå er det et fåtall biler med kun 50-80000km på telleren, resten har gått 120-160`. Jeg tenker vel å gå for en med få km på baken... Tegner uansett IF super med dekning for motor og drivverk. Har noen erfaring med slik dekning/ brukt den? Den opphører helt ved 180`km men har ingen aldersbegrensning så vidt jeg vet.

 

Er det noen verksteder i nærheten Fredrikstad eller Sarpsborg med god kompetanse på disse bilene? Ikke bare nødvendigvis merkeforhandlere, men andre også?

 

Det var det jeg hadde på hjertet i første omgang.

På forhånd takk for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei, og velkommen til forumet.

 

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men skal forsøke å svare på noe. :)

 

Jeg har en 2011 D4 med 245 hk. D4 som er 2012 eller nyere har stort sett 211 eller 256 HK. Jeg har kjørt begge modellene, og kan ikke si at jeg har merket meg noen stor forskjell, utover at man i de nyere har "paddles" på rattet og girvelgerhjul fremfor en "gammeldags" spak. Jeg vil anta at den nye gearkassen gir ørlite lavere forbruk, men forbruket er vel ikke akkurat det man legger mest vekt på om man kjøper en Discovery. :) 

 

Skal du kjøpe bil som er fra 2012 eller nyere, så trenger du ikke tenke på den "gamle" gearkassen. Da er det bare å passe på at man får det motoralternativet man ønsker seg.

 

Ellers delte jeg mine tanker rundt kjøp av Discovery i en annen tråd for litt siden

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/90222-hva-bør-prioriteres/&do=findComment&comment=955618

 

Lykke til med biljakten.

Endret av trondshj
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ingen ting om disco 4 men velkommen skal du være. Her få forumet får du tips og råd om alt fra bil til matlaging. Vi er flere i fredrikstad som driver med LR. Noen av oss koser oss sammen, i et lokale, ute på Solgaard. Følg med under tråden turer og treff. Har du lyst til å stikke innom og slå av en prat, er det veldig hyggelig.

 

Minner om at vi pleier å hilse med handa, når vi passerer hverandre i trafikken. Dette vil du oppleve også om du tar med land roveren til utlandet. Veldig hyggelig tradisjon.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen :)

 

Har selv vært i samme posisjon som deg. Har kjørt vag-prdukter og vært vacn-medlem i en årrekke, men gikk til slutt lei. Brukte ca. ett år med tråling på finn.no og diverse forum før jeg bestemte meg, og føler jeg gjorde en relativt god deal på en 15-modell. Nå husker jeg ikke helt datoene for ulike endringer, men ting som gearkasse, motor, grill og ikke minst DAB+ ble avgjørende. Vår plan er å beholde denne bilen i mange år fremover, og heller ha en rimelig nummer-to-bil som byttes oftere. Jeg lekte meg og en god del med kalulatoren for avgiftsberegning, samt lagde meg en egen regnearkmodell slik at jeg kunne kalkulere avgift for bakseter på ulike modeller, og gunstige tidspunkt for å montere disse. Det var et relativt stort hopp i avgiften fra 2016 til 2017, mens det ved dette årsskiftet ikke var annen endring enn påslag for indeksregulering. Dette medførte for min del en del ekstra i avgift, men jeg kom fortsatt positivt ut i forhold til en fem-seter som nylig ble lagt ut på finn. Selve jobben med å bygge om fra vare- til personbil var gjort på et par timer.

 

Når det gjelder bilen i seg selv er jeg imponert på mange områder, og skuffet på noen. Byttet forøvrig fra en Touareg.

Førerposisjon er god, men kunne tenkt meg litt mer bredde til føtter.

Bagasjeromsplassen er enorm, men på bekostning av litt lite beinplass i baksete. Vi er begge rundt 180. Savner også nettet som adskilte kupe fra bagasjerom. Må kjøpe grind.

Infotainment-systemet er lettforståelig, men litt utdatert på grafikk etter min smak. Mangler bla.a. scrolling av artist/radiokanal. Dog meget god lyd.

Skulle gjerne hatt større drivstofftank.

Understell, veggrep og bremser var vesentlig bedre på Touaregen. Vekt og dekk er tilnærmet likt. Det adaptive understellet er ikke et fullt så stort savn etter at jeg anskaffet med IIDTool.

Parkeringssensor-systemet trengte litt tilvenning, men fungerer ok. De takler forøvrig ikke vekslende nord-norsk vintervær like godt.

Største savn: Varmeapparatet. Brukte fast 20 grader på sommer og 22 på vinter, uten behov for å justere noe mer. Nå må vi ofte skru opp og ned på temperatur, samt endre på hvor vi vil ha lufta.

Fin bonus: Veldig hyggelige forum, både norsk og utenlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 2011 med 245HK med 6-trinns kass, men med både gearspak og paddles på rattet. Har ikke prøvd den med 8 trinnskasse og 256HK, men kan ikke tror at de 11 hestene har så mye å si. Begge gearer mykt og fint. Paddlene er ettermontert og de er mye brukt nå jeg kjører med tung henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger! Da skal jeg også kikke på 245hk og kanksje prøve en... Det er jo en del og spare, men i mitt hode klinger det bare bedre med en som har gått en tredel da.. JEg kjenner ikke bilene så jeg tenker at det er lurt å kikke på begge.

 

Olavnord: Jeg har også litt erfaring fra touareg. Dog fra 2009 mod de første som ble levert med 3,0 v6 tdi. Deilig bil det og men opp mot D4n D4n jeg prøvde var den liksom noe annet...

Skal plukke ut noen finn annonser jeg vurderer og legge ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen alternativer fra Finn:

https://www.finn.no/113159993 Litt høyt priset 245hk men gått lite og virker å være en ryddig bil

https://www.finn.no/113142617 Fin pris på 256hk men jeg syns den har gått litt langt, Ikke at det kanskje har noe å si om den er godt fulgt opp av en entusiast.

https://www.finn.no/112308966 Også en 256hk men med Luxury pack 400k er egentlig smertegrensen. Den er i «nærområdet» men de driver vel import? Uansett er den regget i 12?

https://www.finn.no/102631881 256hk med fin farge men sprenger budsjett litt. Dog har den gått halvparten av de andre. Hvordan er de å kjøre med 22 tommers felger?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 2012 modell 256HK Lux tidligere og hadde ikke uten tvil gått for den nye 8-trinns girkassen, om det er 211HK eller 256 HK hadde jeg brydd meg mindre om.

Når det gjelder den magiske grensen forsto jeg at den var satt i slutten av Mars 2013, ikke 2014 som du skrev i første innlegg.

Savner bilen mye er selv og tråler finn for en ny en og skal sette inn seter denne gangen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sitter og prøver og forstå meg på de nye reglene ang. ombygging. På skatteetatens sider står det at kjøretøy registrert før 1.1.2014 ikke vil berøres av de nye reglene? 

Noen synspunkter?  

 

Ellers synes jeg denne virker å være en god deal https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114188752 så fremt regelen over stemmer da

A31CE721-0E4B-4B20-96B5-C63ACA135851.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått til en avtale med selger på Insignia i morgen for en titt og prøvekjøring av denne: https://www.insignia.no/biler-pa-lager/current/?id=114188752 

Den var i følge selger i meget god forfatning, og eid av en eldre herremann fra den var ny. Er det noe spesielt jeg bør se etter? 

Selger skulle også plukke meg opp på Oslo S noe jeg synes var en god service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den kilometerstanden der, så bør du lytte etter slitte hjullagere. Jeg har erfart at de varer omtrent 100.000 km. Akkurat byttet for andre gang på min D4. Du kan jo gjette kilometerstanden. ;)

Ellers er det vel snart på tide å sjekke tørkemiddelet i tørka til kompressoren, også skal vel olje på transfer byttes på omtrent 120.000. I stedet for å prate ned pris, kan du jo forsøke å få oljeskift på transfer og differ inkludert i prisen.

 

Utover det, så viser jeg til linken min tidligere i tråden her. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lover jeg. Har bare et spørsmål dere garantert kan svare på... Jeg har en 4 åring jeg er avhengig av å ha med noen ganger. Er Disco 4 levert med deaktivering av airbag på passasjersiden? Så på bildet av en annonse at denne deaktiveres på siden av dasjbordet, er det standard på alle?

Skjermbilde 2018-02-22 kl. 07.42.25.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg på toget og har signert kontrakt på bilen over fra Insignia. Herregud for en bil! De skal klargjøre den og den skal igjennom en 170 punkters sjekk såkalt Aprooved garanti. Super service på Insignia Oslo og for en butikk! Kun milionglis i den butikken. 

Bilen skal hentes neste torsdag. Bilder av den kommer da. Ellers juger bildene i annonsen en del. (i bilens favør) 

God følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landrev skrev:

Herregud for en bil! God følelse!

 

Samme følelse fikk jeg for 8 år siden første gang jeg prøvde en D3 2007, har den ennå (selv om det ikke er en D4) :) 

Mest anvendelig personbilen jeg har hatt!

Gratulerer!

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...