Gå til innhold

Prøvekjørt Disco 4 Solgt!❤️


Landrev

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå må jeg innrømme at på Discoen har jeg ikke byttet annet enn servoolje, og vært tilskuer til et motoroljebytte. På Freelanderen har jeg vel byttet det meste.

 

Søk litt på nettet og finn ut av prosedyrer. Du kommer sannsynligvis langt med en håndbpumpe fra Biltema for å suge ut olje fra de komponentene som ikke har tappeplugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke automatolje inngår på 120.000 nei. Det skal derimot byttes olje på transfer på den kilometerstanden.

 

Flushing er litt mer omstendelig enn bare å bytte olje. Om man bytter olje på en automatkasse, så vil ganske mye gammel olje bli igjen. Når man flusher så kjører man gjennom en del olje, slik at man får ut mest mulig av den gamle oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen en drøy uke. ER så fornøyd! Liker å holde bil litt på stell, og tenkte å fylle spylervæske her om dagen. Tenkte da å peile oljen, men hvor er den pinnen? Det er kanskje digital måler? Ser en service meny i instrumentet, men jeg trenger en kode til den. Er det en lik kode for alle biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landrev skrev:

Da har jeg hatt bilen en drøy uke. ER så fornøyd! Liker å holde bil litt på stell, og tenkte å fylle spylervæske her om dagen. Tenkte da å peile oljen, men hvor er den pinnen? Det er kanskje digital måler? Ser en service meny i instrumentet, men jeg trenger en kode til den. Er det en lik kode for alle biler?

 

Parker på flatt underlag, så slår du på tenning og går inn i servicemenyen, der finner du oljenivåvisning. Du må vente en stund fra du har stoppet bilen til du sjekker nivået (tror det er minst 10min), om du sjekker for tidlig viser den ingen ting og du kan få inntrykk av at det er tomt.

 

 

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var kjøleboks montert. Ganske enkelt. Bilen fikk også litt tlc i dag med en grundig vask. Oversasket meg at de gummilistene på de bakre dørene samler sjukt mye drit! Det blir å spyle godt i bunnen av dører heretter. 

Ellers nyter jeg bare bilen!

7BB437BF-C164-4E01-9D14-42CC829BDB0D.jpeg

94887056-7A2B-4347-AED4-E0A3DCBD228E.jpeg

48FE10D6-FBD2-4C4E-BC93-C70725426FE3.jpeg

29ACC008-57DB-4CCA-9836-26F143E20676.jpeg

8A6F04CB-AC75-408C-971A-4D81CC68C054.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 19.36, Landrev skrev:

Da var kjøleboks montert. Ganske enkelt. Bilen fikk også litt tlc i dag med en grundig vask. Oversasket meg at de gummilistene på de bakre dørene samler sjukt mye drit! Det blir å spyle godt i bunnen av dører heretter. 

Ellers nyter jeg bare bilen!

7BB437BF-C164-4E01-9D14-42CC829BDB0D.jpeg

94887056-7A2B-4347-AED4-E0A3DCBD228E.jpeg

48FE10D6-FBD2-4C4E-BC93-C70725426FE3.jpeg

29ACC008-57DB-4CCA-9836-26F143E20676.jpeg

8A6F04CB-AC75-408C-971A-4D81CC68C054.jpeg

Fin bil. Likte fargen på bilen din :-) Teller dager til jeg selv skal hente bilen vi skal ha, i slutten av denne mnd :-) 

Endret av mrxman
Tilleggsinformasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var sommerhjula på. Fant noen 21´´ På finn. Lette først etter 20´´ men så kom jeg over disse. Fortsatt mye komfort igjen, men de støyer en del. Dekkene er noe budget greier tror jeg og bak bør snart skiftes. Noen som har et forslag til gode dekk i 285 bredde?

Etter å ha holdt på å få en bil i trynet på Vålerveien i dag ble dashcam montert. Det var lite og hendig og styres med app fra telefonen. http://www.xplorecam.com/en/product/topdetail_37.html

D1E841AE-7446-4E99-98BB-B5F5CA202FEE.jpeg

FE571876-C72F-4760-A229-5B36B7297195.jpeg

02275324-DFD2-4968-A556-D5F22387CDC9.jpeg

1E2DFD5C-A3A5-4BDF-A1AE-4873B2085121.jpeg

B8A0A610-FF95-4AB6-82A5-8C668C31D38E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har det gått en stund igjen uten at jeg har oppdatert noe særlig Bilen bare nytes. 21" hjula er lagt på hylla til fordel for de Orginale 19" som fulgte med

Ellers har bilen fått følgende:

Service 120k - Bilbutikk 1 Sarpsborg

Bytte av olje og filter på automaten - Rats i Trøgstad.

 

Jeg har montert en aktiv sub fra Audison. Nå ble det virkelig fart i anlegget! Bilder kommer.

https://www.elutstyr.no/audison-apbx-10-as.html kraftig liten sak!

 

Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt koko i hodet når det gjelder bilpleie, og vasker i hvertfall en gang i uken, samt en skikkelig korrigering og polering vår og høst compound og pollish fra Meguars mener jeg det var.. Er bortskjemt med varm garasje og kan dermed vaske på vinter og kjøre den inn etter vask.. Jeg bruker Polas serien til Autoglym til skumlegging og generell vask..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av Sub: 

Først demonterte jeg nedre klaff til bakluka, for å hente signalet til den originale subben. Demonterte orginalsub som viser seg å være tospolet. Fant igjen ledningene til kontakter på innsiden av bilen, og loddet på en kabel til hver utgang her. Jording fant jeg i siden ved hengerfestet. Strøm var ikke så enkelt Fant en gjennomføring over pedalene, og fikk lagt kabel i den kabelkassa som går på tvers av motorrommet. Trangt! Sikringsholder fikk plass på siden under lokket for batteriet.. 

 

Subben har auto on og har greit med kraft! Nå gjelder det å få justert den skikkelig. Det ble i hvertfall som natt og dag ift.. den orginale.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28fa.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28fb.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_280a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_282d.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28f7.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28f9.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2815.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28f5.jpg

Og et av selve subben da 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2823.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Vel, da var det min tur! På selveste julaften gikk det fra Tre nøtter til Askepott til De tre amigos i dasjen på dronninga:unsure:

Selvfølgelig etter å ha fylt bagasjen med sikkert 200 pakker og presanger for å være borte på julaften dukket det umiddelbart opp “begrenset ytelse” i dasjen etter start. Ingen ulyder eller unormale ting skjer, og jeg tar en kort tur. Bilen oppfører seg som normalt foruten begrenset ytelse. Blir parkert i garasjen inntil videre over julen, og startet i går. Samme skjer, men kun motorlampe lyser. Dette har skjedd rett over natten, og jeg aner ikke hva det kan være... Eneste jeg kan legge merke til er at høyre frontlykt flimrer en del....

Batteri måles til 12,9v med motor av, og lading på 14,6v.

Nærmeste LR, bilbutikk 1 hadde ikke kapasitet før på nyåret, og jeg ønsker ikke kjøre så mye mer med bilen til jeg vet mer om hva det kan være. 

 

Har derfor bestilt en slik: https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-cr-pro-multibrand-alle-bilmerker?gclid=EAIaIQobChMIk7Wi1q_w7QIVD2YYCh1jaQhdEAYYASABEgI_7PD_BwE 

så håper jeg den kan gi et svar på hvor for den har gått i nødmodus. Aldri skjedd meg før.

 

Saken oppdateres...

047229C1-ED3D-44A2-9AE5-22ACBC531AA1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At frontlykten din flimrer har nok ikke noe med de problemene du opplever å gjøre. Xenonpærene har det med å flimre litt før de tar kvelden, så det er nok bare å bestille. Anbefaler Osram eller Philips. IKKE Biltema (selv om de koster en brøkdel, så er de veldig lite holdbare).

 

Ellers har jeg både opplevd "Engine System Failure" og "Reduced performance". Førstnevnte var litt merkelig, for bilen ble ekstremt daff, og rød trekant i dashen. Omstart ga bilen piffen tilbake, men trekanten forsvant ikke. Det krevde en softwareoppdatering som et LR-verksted i Stockholm tok hele 375 SEK for.

 

Det andre aner jeg ikke hva var for noe, siden det ikke var noen "ferske" feilmeldinger på bilen. Slettet alle feilkodene, også kunne vi fortsette, og har vel ikke sett den siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, trondshj skrev:

At frontlykten din flimrer har nok ikke noe med de problemene du opplever å gjøre. Xenonpærene har det med å flimre litt før de tar kvelden, så det er nok bare å bestille. Anbefaler Osram eller Philips. IKKE Biltema (selv om de koster en brøkdel, så er de veldig lite holdbare).

 

Ellers har jeg både opplevd "Engine System Failure" og "Reduced performance". Førstnevnte var litt merkelig, for bilen ble ekstremt daff, og rød trekant i dashen. Omstart ga bilen piffen tilbake, men trekanten forsvant ikke. Det krevde en softwareoppdatering som et LR-verksted i Stockholm tok hele 375 SEK for.

 

Det andre aner jeg ikke hva var for noe, siden det ikke var noen "ferske" feilmeldinger på bilen. Slettet alle feilkodene, også kunne vi fortsette, og har vel ikke sett den siden.

 

 

Takk for det Trond! Så feilmeldingen kunne bare slettes, og kom ikke tilbake? Det hadde jo vært et drømme scenario. Regner med at diagnoseapparatet ankommer i morgen, og at det er kapabelt nok til å gi et greit svar på hvorfor dette oppsto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Landrev skrev:

Takk for det Trond! Så feilmeldingen kunne bare slettes, og kom ikke tilbake? Det hadde jo vært et drømme scenario. Regner med at diagnoseapparatet ankommer i morgen, og at det er kapabelt nok til å gi et greit svar på hvorfor dette oppsto.

 

 

Det er mange datamaskiner og mye software i D4, og min erfaring er at bilprodusentene ikke legger mer ressurser i programmering en høyst nødvendig, så man kan være heldig. :)

 

Avvikshåndtering og feilhåndtering tror jeg er to ord som ikke eksisterer i produsentenes ordbok. I tillegg _burde_ det være mulig å slette feilkoder via infotainment eller lignende. Om det er en permanent feil, så kommer den alltids tilbake. Om man ikke har diagnoseverktøy, så blir det litt som å ha en PC du må ta med til Elkjøp hver gang du skal kjøre omstart fordi noe har gått i frø... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, trondshj skrev:

 

Det er mange datamaskiner og mye software i D4, og min erfaring er at bilprodusentene ikke legger mer ressurser i programmering en høyst nødvendig, så man kan være heldig. :)

 

Avvikshåndtering og feilhåndtering tror jeg er to ord som ikke eksisterer i produsentenes ordbok. I tillegg _burde_ det være mulig å slette feilkoder via infotainment eller lignende. Om det er en permanent feil, så kommer den alltids tilbake. Om man ikke har diagnoseverktøy, så blir det litt som å ha en PC du må ta med til Elkjøp hver gang du skal kjøre omstart fordi noe har gått i frø... :huh:

Veldig godt svar Trond. Jeg kjøpte denne diagnose dingsen grunnet at den støtter flere biler. Har også en gammal Audi Allroad som ble redningen denne gangen, men hvem vet kanskje er det dens tur neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...