Gå til innhold

Prøvekjørt Disco 4 Solgt!❤️


Landrev

Anbefalte innlegg

Vel da har diagnosetesteren kommet. Feilene har med luftmengde å gjøre. LMM? Eller turboer kanskje? Jeg ble ikke veldig mye klokere av dette, men kanskje noen her skjønner noe?

Feilen kommer tilbake etter kort tid med begrenset ytelse. Motorgangen endres i 2-3sekunder når feilkoden slettes, forså å gå tilbake til normal gange...

 

Takker for all hjelp.

F84CF64C-6C45-4C10-869F-66AF1F2E36FC.jpeg

916FDEB3-F056-4441-BEE7-B77EB9451022.jpeg

F31B662E-EA89-4DEF-BBC3-5B1C58F3ACCC.jpeg

EC90F6E5-C230-4183-B2F6-9509F5603CE0.jpeg

E0DD13C2-4F27-431E-974B-D06A377807B0.jpeg

Et kjapt googlesøk kan det virke som om det kan ha med luftmengde måler å gjøre? Alle kabler til disse (det er vel to stk?) er sjekket uten noe synlige brudd eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, engebo skrev:

Har du mulighet til å sjekke «live» verdier på EGR, så ser du fort om de tuller. Dvs om de står i riktig posisjon ift signalet de får. 

 

LMM er nå rengjort etter beste evne uten at feilkoden forsvant. Den kom umiddelbart tilbake etter sletting.

 

Jada, ikke at jeg er så dreven i diagnoseverden, men tror jeg fikk hentet ut verdier for begge egrventilene, og for LMM?

For meg virker det som om LMM i hvertfall gir noen verdier? Den store forskjellen på LMM 1 og 2 skyldes vel at nr 1 ikke benyttes av særlig grad før over 3000omr?

AFDAB2BB-EAB5-4B30-A69F-F02FD100A9E7.jpeg

404E8DD5-4810-4340-AEA1-444E668AB6C7.jpeg

Endret av Landrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan bytte om på lmm A og B og se om feilkoden endrer seg til A, da kan du bekrefte eller avkrefte om det er der feilen ligger. Har ikke gjort det selv, men har lest det. Feil på lmm gir ofte dårlig/ ustabil gange, men kan muligens fortsatt være det, i og med at det er B du har feil på? Er ingen mekaniker selv, men er vel verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Adrian skrev:

Tror du kan bytte om på lmm A og B og se om feilkoden endrer seg til A, da kan du bekrefte eller avkrefte om det er der feilen ligger. Har ikke gjort det selv, men har lest det. Feil på lmm gir ofte dårlig/ ustabil gange, men kan muligens fortsatt være det, i og med at det er B du har feil på? Er ingen mekaniker selv, men er vel verdt et forsøk.

Takk for det, ser de gjør det på den ene filmen. Skal prøves i dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2020 den 12.56, Landrev skrev:

 

LMM er nå rengjort etter beste evne uten at feilkoden forsvant. Den kom umiddelbart tilbake etter sletting.

 

Jada, ikke at jeg er så dreven i diagnoseverden, men tror jeg fikk hentet ut verdier for begge egrventilene, og for LMM?

For meg virker det som om LMM i hvertfall gir noen verdier? Den store forskjellen på LMM 1 og 2 skyldes vel at nr 1 ikke benyttes av særlig grad før over 3000omr?

AFDAB2BB-EAB5-4B30-A69F-F02FD100A9E7.jpeg

404E8DD5-4810-4340-AEA1-444E668AB6C7.jpeg

Ser ut som EGR skulle vært lukket, men de står ca 4% åpne. Det kan vel tyde på at de begynner å bli igjensota, men ville tro at den «lille» åpningen ikke skulle få bilen til å gå «i frø». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! I dag demonterte jeg begge LMM og rengjorde også nr1. Byttet om på de, og satt “hoved LMM” på den innerste. Plassen, og motsatt. Startet bilen, slettet feilkoder, og ny kode kom umiddelbart tilbake, men på på den andre (kalles bare airflow) etter det jeg har googlet. Det virker derfor for meg som at problemet har hoppet over på den andre målerern? Har jeg rett her?

 

Ja det kan også virke som om EGR står litt åpent, men skal ikke de åpne ved tomgang, og ved høy belastning? Her har jeg for lite kunnskap... Bilen ryker ikke eller har noen andre issuses annet enn at den har begrenset ytelse...

 

Jeg tenker vel nå at neste skritt er å bestille en ny LMM?

08645513-3DC3-49F1-9C71-63645234C01A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering!!
Ny LMM fra LR butikken var selvfølgelig til den gamle 2,7n og halveis dobbelt så stor som mine. Det kan jo sikkert skyldes at 2,7l kun har en?

Vel LR butikken tok LMM i retur uten diskusjon, og jeg synes de og skal ha litt skryt her.

 

"ny" brukt måler ble bestilt fra Trondheim Bildemontering som for øvrig sitter på MYE deler til Disco 4. Den kom i dag, og ble montert med en gang.

 

Startet bilen, og motorlampe og begrenset ytelse forsvant av seg selv uten at jeg koplet til diagnose.

Gikk inn og slettet feilkodene, og de kom ikke tilbake etterpå. Tok en 30km tur, og kan konstatere at dronninga er frisk igjen, og at feilen skyldes defekt LMM

 

Til orientering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...