Landrev Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Vel da har diagnosetesteren kommet. Feilene har med luftmengde å gjøre. LMM? Eller turboer kanskje? Jeg ble ikke veldig mye klokere av dette, men kanskje noen her skjønner noe? Feilen kommer tilbake etter kort tid med begrenset ytelse. Motorgangen endres i 2-3sekunder når feilkoden slettes, forså å gå tilbake til normal gange... Takker for all hjelp. A170120D-9C4F-4F6C-AA09-78E398EB648C.MOV Et kjapt googlesøk kan det virke som om det kan ha med luftmengde måler å gjøre? Alle kabler til disse (det er vel to stk?) er sjekket uten noe synlige brudd eller lignende.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Et par kjappe søk: https://www.obd-codes.com/p010b https://www.obd-codes.com/p010b Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Youtubevideo med samme problematikk. Jeg forsøker dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Jeg holder en knapp på EGR ventilene som årsak. Sjelden at MAF sensorene ryker, selv om feilkodene indikerer problemer med luftmengden. Får du kjørt testprogram e.l. på EGR med dette diagnoseapparatet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Har du mulighet til å sjekke «live» verdier på EGR, så ser du fort om de tuller. Dvs om de står i riktig posisjon ift signalet de får. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) 1 time siden, engebo skrev: Har du mulighet til å sjekke «live» verdier på EGR, så ser du fort om de tuller. Dvs om de står i riktig posisjon ift signalet de får. LMM er nå rengjort etter beste evne uten at feilkoden forsvant. Den kom umiddelbart tilbake etter sletting. Jada, ikke at jeg er så dreven i diagnoseverden, men tror jeg fikk hentet ut verdier for begge egrventilene, og for LMM? For meg virker det som om LMM i hvertfall gir noen verdier? Den store forskjellen på LMM 1 og 2 skyldes vel at nr 1 ikke benyttes av særlig grad før over 3000omr? Endret 31. desember 2020 av Landrev Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrian Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Tror du kan bytte om på lmm A og B og se om feilkoden endrer seg til A, da kan du bekrefte eller avkrefte om det er der feilen ligger. Har ikke gjort det selv, men har lest det. Feil på lmm gir ofte dårlig/ ustabil gange, men kan muligens fortsatt være det, i og med at det er B du har feil på? Er ingen mekaniker selv, men er vel verdt et forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 15 timer siden, Adrian skrev: Tror du kan bytte om på lmm A og B og se om feilkoden endrer seg til A, da kan du bekrefte eller avkrefte om det er der feilen ligger. Har ikke gjort det selv, men har lest det. Feil på lmm gir ofte dårlig/ ustabil gange, men kan muligens fortsatt være det, i og med at det er B du har feil på? Er ingen mekaniker selv, men er vel verdt et forsøk. Takk for det, ser de gjør det på den ene filmen. Skal prøves i dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Har ikke sjekket om det fungerer på D4 men på D2 kunne man bare koble fra LMM og da ville den falle tilbake på standard verdier. Gikk bilen likt eller bedre så var LMM ikke helt i form. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 På 31.12.2020 den 12.56, Landrev skrev: LMM er nå rengjort etter beste evne uten at feilkoden forsvant. Den kom umiddelbart tilbake etter sletting. Jada, ikke at jeg er så dreven i diagnoseverden, men tror jeg fikk hentet ut verdier for begge egrventilene, og for LMM? For meg virker det som om LMM i hvertfall gir noen verdier? Den store forskjellen på LMM 1 og 2 skyldes vel at nr 1 ikke benyttes av særlig grad før over 3000omr? Ser ut som EGR skulle vært lukket, men de står ca 4% åpne. Det kan vel tyde på at de begynner å bli igjensota, men ville tro at den «lille» åpningen ikke skulle få bilen til å gå «i frø». Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 1. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2021 Takk for alle svar! I dag demonterte jeg begge LMM og rengjorde også nr1. Byttet om på de, og satt “hoved LMM” på den innerste. Plassen, og motsatt. Startet bilen, slettet feilkoder, og ny kode kom umiddelbart tilbake, men på på den andre (kalles bare airflow) etter det jeg har googlet. Det virker derfor for meg som at problemet har hoppet over på den andre målerern? Har jeg rett her? Ja det kan også virke som om EGR står litt åpent, men skal ikke de åpne ved tomgang, og ved høy belastning? Her har jeg for lite kunnskap... Bilen ryker ikke eller har noen andre issuses annet enn at den har begrenset ytelse... Jeg tenker vel nå at neste skritt er å bestille en ny LMM? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Ut fra min begrensede kunnskap så skal EGR bare stå åpen på lave turtall. Litt sengelektyre: https://dieselgrossisten.no/forklaring-av-delsystemene-avgasstilbakeforingssystem/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 2. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2021 3 timer siden, trondshj skrev: Ut fra min begrensede kunnskap så skal EGR bare stå åpen på lave turtall. Litt sengelektyre: https://dieselgrossisten.no/forklaring-av-delsystemene-avgasstilbakeforingssystem/ Der ja! Jeg har satt meg inn i den på bildet der jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrian Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Fikk du fikset problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 15. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2021 Ny måler er på vei. håper den kommer til uken. Saken oppdateres! Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landrev Skrevet 21. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2021 Oppdatering!! Ny LMM fra LR butikken var selvfølgelig til den gamle 2,7n og halveis dobbelt så stor som mine. Det kan jo sikkert skyldes at 2,7l kun har en? Vel LR butikken tok LMM i retur uten diskusjon, og jeg synes de og skal ha litt skryt her. "ny" brukt måler ble bestilt fra Trondheim Bildemontering som for øvrig sitter på MYE deler til Disco 4. Den kom i dag, og ble montert med en gang. Startet bilen, og motorlampe og begrenset ytelse forsvant av seg selv uten at jeg koplet til diagnose. Gikk inn og slettet feilkodene, og de kom ikke tilbake etterpå. Tok en 30km tur, og kan konstatere at dronninga er frisk igjen, og at feilen skyldes defekt LMM Til orientering Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Bra at du oppdaterer her, det er det som gjør forumet (Forumet) nyttig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.