Gå til innhold

Hva bør prioriteres?


Hannevig

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Første innlegg i forum, har fulgt med en del uten og ha vært registrert her inne.

Jeg har i mange år sett på Discovery som en drømmebil og har foreløpig latt det bli med det. Delvis pga behov for flere seter enn to og fordi en Discovery krever sin plass i Oslos gater.

 

Nå er situasjonen annerledes og jeg har et stort behov for en bil som har mer lagringskapasitet, endelig!

 

I utgangspunktet synes jeg alle som ligger til salgs på Finn.no er fine og aktuelle. Jeg ønsker en Discovery 4 som har den nyere girkassen.

Hva må man se etter? evt noe å passe opp for? Hva er en "høy km stand"? Ønsker helst en nyere modell enn 2013, men samtidig ønsker jeg å holde meg under 450.000,- 

 

Også må jeg innrømme at jeg muligens blir litt påvirket fra miljøet rundt meg som har en oppfatning av at det er svindyrt å eie en LR og at jeg må holde meg langt unna, erre så farlig?!

Om noen av dere med litt erfaring kunne kommet med noen gode råd og gjerne linket til noe dere tror vil være gode kjøp så hadde jeg satt veldig pris på det.

 

Tusen takk!

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

 

Discovery 4 er en relativt solid og driftssikker bil. Min har gått 210.000 nå (drøyt 170.000 av disse i mitt eie), og jeg har vel egentlig ikke hatt noen store problemer med den. Om man kan skru litt selv, så er det også en relativt rimelig bil å eie.

 

Du bør selvsagt sjekke servicehistorikk. Det er i overkant lange intervaller på både motorolje og andre smørmidler. Finner du en bil hvor tidligere eier har sørget for at dette har blitt byttet _før_ servicemanualen tilsier det, så bør ikke høy kilometerstand være noe problem. Er bilen understellsbehandlet med Fluid film eller lignende, så er det også et pluss i margen.

 

Bilen skal skifte gir mykt og fint, og det skal ikke være ulyder hverken fra drivverk eller hjuloppheng. Bilen skal også være uten vibrasjoner. Sjekk at håndbrekket fungerer som det skal. Stopp i en bratt bakke, sett bilen i fri og se til at den da henger på håndbrekket.

 

Ting som ofte må/bør gjøres etter en del kilometer (utenom oljeskift, registerreim etc) er bytte av hjullager foran. Med min kjøring, så holder disse ganske nøyaktig 100.000 km. Mellomaksel blir også gjerne slitt når det nærmer seg 200.000 km. Bremserør har også en lei tendens til å ruste, så pass på at disse er i godt stand. Å skifte bremserør er en omfattende jobb på disse bilene. Håndbrekket har også en tendens til å begynne å henge seg på etter en stund.

 

Sjekk at luftfjæringen hever og senker bilen raskt og greit, og at bilen står i "vater" når den står på flatmark. Se gjerne til at det du ser i 4x4-info på infotainmentsystemet stemmer med den virkelige verden.

 

Pass på at det faktisk går an å ta av tilhengerfestet. Disse ruster fast veldig lett. (Og om du kjøper en D4, så ikke ha på tilhengerfestet mer enn strengt nødvendig, hvis ikke så har du plutselig permanent tilhengerfeste).

 

Be gjerne om å få prøvekjørt bilen fra kald tilstand. Da får du sjekket at den gløder og starter lett, og er det kuldegrader, så skal Webasto starte. Denne sitter på førersiden helt foran i motorrommet. 

 

Merkeverksted er ganske dyrt, men det finnes alternative verksteder som har god greie på LR. Og som tidligere nevnt, har man mulighet til å skru litt selv, så får man tak i billige deler fra England.

 

Det er også litt variasjon i motortypene. I den alderen du kikker på, så er det vel motorene med 211 HK og 256 HK som er alternativene. Personlig hadde jeg bare gått for det siste, men for mange er 211 HK nok. Har ikke prøvd bil med sistnevnte motor.

 

Dette var vel det jeg kunne komme på sånn i farten, og er det jeg ville sjekket om/når jeg skulle kjøpt en ny D4. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...