Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
jarlel

Kjøp av overhalt ZF6HP26X - England?

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en overhalt automatkasse til min D3 2007-modell. Er det noen som har gjort dette før og kan anbefale en bra leverandør i England?

 

På forhånd takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med ett firma i england som drev på med dette. Det jeg fikk til svar var att det ikke bare å bytte kassa. Det er en styre enhet som sitter inni kassa som er linket opp mot resten av systemet. Så du må flytte styre enhet fra din kasse over i den overhalte. Jeg kan ikke forstå att det skal være så tungvindt, men det var det de i england sa. Nå er det godt mulig han ønsker å selge arbeid og derfor overkompliserer ting for å få ut mest mulig penger. Jeg vil tro ett godkjent LR verksted skal kunne få koblet ny girboks ECU opp i systemet? Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at VAG begynte med "livstidsolje" i girkassene på bilene sine på slutten av 90-tallet, begynte etterhvert nordmenn å valfarte til Teo Motors i Potznan i Polen.

http://www.teomotors.pl/

 

De har spesialisert seg på automatkasser, og er veldig gode på ZF. Man avtaler jobben med de i forkant, og tar seg en langhelg i Polen mens bilen står på verksted.
De tar ut kassa, overhaler den og setter samme kassa inn i bilen igjen. Bytter converter, ventilhus og annet etter behov.
Det eneste negative jeg har hørt, er at man må være veldig påpasselig med hva som er avtalt før de begynner, slik at de ikke gjør noe ekstra som de ønsker ekstra betalt for.
De fleste har sluppet unna med ca 20000kr, inkl drivstoff, mat og hotell.

En kompis av meg var der for å overhale girkassen i sin Audi Allroad, der ramlet plutselig reversen bort. Kjørte bilen nedover for egen maskin, fikk den overhalt og kjørte hjem igjen.

Han var skikkelig uheldig og fikk en ulyd i girkassen etterpå, men dro ned igjen og de fikset det uten kostnad.
Ulempen for oss på nordvestlandet er at det er et stykke å reise, noe bedre for de på det sentrale østland. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at TCM (transmission control module)  må kodes mot bilen. Den er montert på ventilhuset og kan i utgangspunktet flyttes over. Det forutsetter selvsagt at den er ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, igjen!

 

Har sjekket endel rundt dette - ser ut som om overhalt kasse fra UK blir det rimeligste. En utfordring er at LR-verksteder/forhandlere IKKE vil kode

TCM (Transmission Control Module) på den nye kassa mot bilen. Sier at det er pga. LR-policy (de vil kun levere egne LR-kasser...), garanti osv.

ATS Fetsund har heller ikke utstyr til dette.

 

Er det noen som kan kode dette her på Østlandet, dvs. noen som har Autlogic eller tilsvarende som kan gjøre den jobben?

 

Mvh. Jarle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke om han kan hjelpe, men Strømmen bil er kjent for å være av de beste uavhengige LR-verksteder i Norge.


Snakk med Kenneth, så får du høre hva de kan og ikke kan.


Strømmen Bil finner du HER

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Bestilte nyoverhalt kasse med converter, olje osv. fra Bristol transmission. Null stress med koding osv. Den hadde nyeste software og trengte ikke noen form for programmering. (du bør/må ta en reset på adaptiv giring med ny kasse og ny olje.) 

Bristol fikser alt av frakt, retur osv. bare send de en e-post eller ring de. Ryddig handel.

Du må betale pant på kassen til du har returnert din gamle. Gjør du det riktig med alle papirer osv. så trekker de i fra Engelsk mva. og du kan søke om å få tilbake utlagt norsk mva på den varen du returnerer. 

 

Du trenger o-ringer til rørene til oljekjøler kasse, o-ring event. tettering til transfere kassen. Bør også bytte RF-filteret som sitter ved girsjalteren på kassen. Da denne ofte er kraftig korrodert og en feil / kortsluttning i denne tar en forholdsvis stor sikring til styring gir. og du kommer ikke av flekken. (noe LR, har ettermontert uten helt å tenke egen sikring osv.)

 

Det er en del skruing for å få kassen inn og ut. Går greit som en-mannsjobb men da er du helt avhenging av en girkassejekk. Og bør nok ha hjelp for å løfte kassen av/på jekken ved skifte. Den er typ tung. Ja det går alene (been there, done that) men det er ikke å anbefale.

 

Samtidig som kassen er ute bør du vurdere å bytte cross-over eksosrøret, egr-ventiler hvis du har sånn skit, og bakre reg-rem hvis denne ikke har vært skiftet eller skal skiftes inne rimelig tid. Da tilkomst er mye lettere uten kasse.

 

Kryss i mellomakslingen er en std. slitasje del på disse bilene, har byttet flere (dog har det vært ikke LR-deler). 

 

TRS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, jarlel skrev:

 

Er det noen som kan kode dette her på Østlandet, dvs. noen som har Autlogic eller tilsvarende som kan gjøre den jobben?

 

Mvh. Jarle

 

Har du IID-Tool fra Gap, sender du de bare en express henvendelse med utleste data FØR og etter girkasse bytte. Så sender de deg en ny oppdatert software i retur som du legger inn.

 

TRS

Endret av Trs1750

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange bra tips og innspill!

 

Planen er å bestille følgende deler:

1xGearbox Oil Cooler Pipe Assembly - Automatic TDV6 (bytter alt her for sikkerhets skyld)
1xSEAL - TRANSFER BOX
2xGasket  - Exhaust Manifold to Cross Tube Exhaust (bytter hvis "slitt")
6xLR004057 - NUT - HEX (cross over pipe)  (nye muttere til cross tube)
1xRadiator  - 2.7 TDV6 Automatic Gearbox Models (bytter for å sikre at det ikke dukker opp lekkasje inn i oljekjøler - greit å sikre seg...)
3xTYF500010 - WASHER - locking - ny låsing til mellomaksel
3xTYF500020 - WASHER - locking - ny låsing til mellomaksel

 

Mellomaksling er bare et år gammel, så kryss skal være ok. EGR'er er byttet for ikke så lenge siden, så satser på at de holder en stund. Reg-reim også byttet for et år siden.

 

Bør sikkert bytte RF-filteret - har du et delenummer her, TRS1750?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står som kondensator : 1 x  Capacitor (Genuine) LR020488

Ser ikke helt hvorfor du skal ha nye Washer Locking, er det ikke bedre og kjøpe nye bolter til akslingene? Boltene er ifølge LR-Workshop manualen one time only.

Mulig du også burde tatt med et par studs til cross-over, da det hender de er litt korrodert osv.

 

Kobberskiver til plugger på transfere og olje til trans og differ er jo kjekt å bytte samtidig som en er under der og "roter", så sant du ikke har nylig byttet.

 

TRS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vurderer ikke å bytte crossoverpipe mens du har kassa ute? 
Det er visst utrolig mye lettere når kassa er ute. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når crossover ryker «må» karosseriet løftes av ramma. Selve delen koster noen tusen og jobben er ikke gratis. Så bør kanskje vurderes når kassa er ute. 

 

Ødelagt crossover gir eksoslekkasjelyd, eksosluft inn i kupeen og manglende trykk til turboen - gjett hvordan jeg vet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×