Gå til innhold

D3 - Dyseproblemer


Anbefalte innlegg

Sylinderbalansen i Nanocom viste at én dyse ikke oppførte seg ordentlig. Den hadde verdier ned mot 750. Det dukket også opp feil.

 

Nå har den vært på diagnose i polen og det ser ut som 5 av 6 dyser har problemer som man kan se i pdf'en som er vedlagt. Verkstedet anbefaler å bytte alle 6. Nye dyser er dyrt og jeg har ikke penger til å skifte alle dysene.

 

Noen som har lyst til å synse litt om hva konsekvensen vil være av å kjøre med dette en stund? I mitt hode vil dysene sannsynligvis ikke levere nok diesel og bilen vil stoppe hvis en dyse slår seg helt vrang. Men hvis de plutselig leverer for mye diesel kan det bli mer alvorlige konsekvenser?

4land_landrover.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med ei tett dyse for ett par år siden på min d3. Plutselig begynte det å riste noe vanvittig i hele bilen. Trodde girkassa hadde tatt helt kvelden eller noe. Så etter noen meter gikk den bare i nød modus og Viking var neste. Verkstedet feilsøke og klarte å rense dysa eller hva de gjorde for noe. Har funket gode 60-70 000 km til nå. Men hva som kan skje vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du villig til å ha ett motorras på grunn av at du ikke bytter de ødelagte dysene?

 

Feile dyseverdier kan også komme av feil i dieseltilførselen. Feil med pumpe, tett filter osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bjørn Viggo Andersen skrev:

 

 

Det er vel kjernen av spørsmålet mitt. Vil feil på dysene føre til motorras?

 

Over tid vil det kunne føre til uopprettelige skader på motor.

Jeg hadde parkert bilen til problemet er løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg fryktelig god på diesel motorer, men i bensin verden er dette oppskriften på brente stempel, tenningsbank etc. Nå er  jo forbrennings kammeret i en diesel motor mye kaldere enn på en bensin motor, så hvor farlig dette faktisk er vet jeg ikke. Jeg hadde i hvertfall ikke turt å kjøre.

 

PS, pisoelektroniske dyser som sitter i disse bilene er ekstremt ømfintlige for strøm og støv/skitt. Det trengs spesial utstyr for å teste piso dyser, en vanlig dysetester går ikke. Når jeg hørte i høst var det ingen verksted som hadde mulighet til å teste slike dyser i området (ink bosch service stasjon)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på dysene kan virke slik at de ikke finfordeler dieselen. Dvs at strålen går konsentrert ned på stempelet og brenner hull. Relativt dyr jobb å skifte stemplene i tillegg til dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...