Gå til innhold

Tuning/remapping av Discovery 3 med BAS


ruto

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som har erfaringer knyttet til tuning av Discovery 3? Har selv en 2008-modell med dieselpartikkelfilter og lurvete EGR-ventiler jeg vurderer å tune med BAS (Bell Auto Services) sitt tuningsystem, men er i tvil på om motoren og drivlinje får det vondt værre eller om dette er rene medisinen å regne? Er det evt. merkbar forskjell i ytelse og drag etter en tuning? Har lest endel om dette, og noen påstår at det ikke er rare forskjellen. Dette gjør meg usikker, og håper derfor noen kan dele sine erfaringer.

 

Siden vi er inne på det; går det an å blende EGR-ventilene på denne bilen, eller er det NO-GO mtp. partikkelfilter og overvåking på EGR-ventiler (les: Limp Me Home og motorlys)? Har lest at dersom en blender av EGR-ventilene, så kan en få problemer med å regenerere partikkelfilteret mtp. for lav temperatur i eksosen.

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det for to uker siden på min 07. Merker god gassrespons og bilen er merkbart kvikkere. Var tuningservice A/S som jeg brukte. Fjerning av egr tror jeg du må gjøre før du får opp noe feil på de hvis jeg ikke husker helt feil. Fjern dpf også :) kan anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke blende EGR i en 07 uten at de er elektronisk fjernet og.

Og det er EGR som gir lavere avgass temperatur, så tror ikke DPF regenerering blir et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange kjente feil som disse bilene har på motor og girboks hadde jeg aldri ville gitt den enda mer påkjenning. Jeg ser heller ikke helt vitsen med remapping av en slik bil. Jeg trekker henger på mellom 2,5 og 3 tonn rett som det er, og savner ikke motor kraft i det hele tatt. Hvis du ønsker deg en sportsbil med rå akselerasjon har du kjøpt feil bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAS kan anbefales. Gir ca 30 hk og 100nm, så det vil merkes hvis man trekker henger bla :)

Har heller ikke hørt at dette er en forklaring på at motorer tar kvelden. Girkassen tåler vel ca 600 nm, mener jeg er skrevet i andre innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar, kjekt å høyra andres erfaringer om emnet. Da eg er på jakt etter er vel kanskje litt meir drag, men noko rakett er ikkje nødvendig for meg. Det er kanskje andre småting eg også kan gjere først, som reingjering av "throttle box" og bytte til innsugsslanger til silikonslanger. Dette vil nok ikkje få bilen til å fly, men den puster gjerne lettere. Dette har aldri blitt gjort i mitt eige (8 år), så da er kanskje på tide.

 

Når da kjeme til EGR-ventilene, så er da kanskje like greit å beholde dei mtp. temperaturer som endres ved de i bruk. Har nokon av dokke byttet disse, og går da an å reingjere dei eller bør dei skiftas når ein først demonterer dei? Veit nokon om da finnast noko lurium ein kan rense dei med utan å måtte demontere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytta begge en gang på 07 modellen, men ville valgt programvare fra BAS og blendet de hvis den løsningen hadde vært tilgjengelig. Trangt å bytte, men bare skruing.

Ikke hørt om at noen lykkes med å rense de. Hvis de først er tatt ut, ville jeg satt inn nye. Alternativ blende de. EGR er bare lurium som fungerer når det er nytt. Min påstand er at når de ikke fungerer optimalt lenger eller at avleiringene har blitt store i innsug etc, har motoren det bedre med kun frisk luft og ikke iblanda eksos. Tipper utslippene totalt sett da er mindre enn med dårlig fungerende EGR-løsning .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt einig med deg, men sånn eg kan sjå da så har ikkje BAS ein endeleg løysing på denne blendingen når bilen har DPF. Rart igrunn, men da verker ikkje som om da er rett fram med hverken blendekit og omprogrammering når bilen er utstyrt med DPF. Da beste hadde uansett vore å blenda dei av sånn at motoren kunne fått frisk luft heile tida. Spørs om eg skal gå for nye i denne omgong dersom da ikkje finnast ei god løysing for avblending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ruto skrev:

Eg er heilt einig med deg, men sånn eg kan sjå da så har ikkje BAS ein endeleg løysing på denne blendingen når bilen har DPF. Rart igrunn, men da verker ikkje som om da er rett fram med hverken blendekit og omprogrammering når bilen er utstyrt med DPF. Da beste hadde uansett vore å blenda dei av sånn at motoren kunne fått frisk luft heile tida. Spørs om eg skal gå for nye i denne omgong dersom da ikkje finnast ei god løysing for avblending.

Jeg begynte å få problemer med mine egr, merket att den begynte å dra dårlig. Fikk ikke opp noe feilmelding på de. Prøvde så å rense de med turbo/egr rens i håp om att de ville bli bedre. Etter att de var renset så kom motorlampa opp og de skapte bare enda mer problemet. Trangt å skru, spesielt den på førersiden var knotete å få inn og ut boltene på. Men ei Petter smart løsning med ei fiske sen rundt bolten så slapp jeg å være redd for å miste de utallig ganger ned i motor rommet. Bestilte nye på advanced factors, kostet rett rundt 3000kr for begge 2 hvis jeg ikke tar helt feil.

Girkassa skal være god for 600Nm :)

Hvor i landet holder du til? Betalte 3000kr for tuning og elektronisk fjerning av egr hos Grimstad chiptuning. Så nå er det bare å få gjort det mekanisk når exmil'en er ute av garasjen :)

9 timer siden, qcnr skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner dette, for eg har samme erfaring med rensemiddel for noen år siden. Eg kjøpte noko den anbefalte som heite BG244, men det tok ikkje lange tida før feilmeldingene kom opp på EGR-systemet. Dette endte med bytte av den ene ventilen. Etter da vart eg litt skeptisk rensemiddel som tilsetningsstoff.

 

Det høyrast jo eigentleg ikkje så ille ut å bytte desse ventilane, så har ein tolmodigheit så trur eg dette skal gå fint, pluss litt smarte løysingar;) Eg har også bestilt mine delar hos Advanced Factors, og er strålandes fornøyd med servicen eg får hos dei! Seriøst og aldri ein feilsending:D 

 

Eg holder til i Bergen, så da skulle være eindel aktørar som teke på seg den type jobb her. Nei eg har jo litt småangst for motor- og girkassehavari etter ein tuning, men mulig at det er utan grunn. Ville du anbefalt å byttet ventilene rett før EGR-programmering i såfall, eller er da unødvendig å bytte dei om ein likevel skal programmere dei vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ruto skrev:

Artig at du nevner dette, for eg har samme erfaring med rensemiddel for noen år siden. Eg kjøpte noko den anbefalte som heite BG244, men det tok ikkje lange tida før feilmeldingene kom opp på EGR-systemet. Dette endte med bytte av den ene ventilen. Etter da vart eg litt skeptisk rensemiddel som tilsetningsstoff.

 

Det høyrast jo eigentleg ikkje så ille ut å bytte desse ventilane, så har ein tolmodigheit så trur eg dette skal gå fint, pluss litt smarte løysingar;) Eg har også bestilt mine delar hos Advanced Factors, og er strålandes fornøyd med servicen eg får hos dei! Seriøst og aldri ein feilsending:D 

 

Eg holder til i Bergen, så da skulle være eindel aktørar som teke på seg den type jobb her. Nei eg har jo litt småangst for motor- og girkassehavari etter ein tuning, men mulig at det er utan grunn. Ville du anbefalt å byttet ventilene rett før EGR-programmering i såfall, eller er da unødvendig å bytte dei om ein likevel skal programmere dei vekk?

Sånn som jeg har forstått så må ikke egr gi feil melding før de programmeres vekk da det ikke vil slette feilmeldingen når de først har fått den. Da må det eventuelt byttes til  nye egr før de programmeres bort. Vet det er flere her inne som har fått tunet d3 og kjørt langt med de uten problem :) det verste du kan gjøre med bilen når den er tunet er att du trykker gassen rett i bånn når du står stille for å gå max akselerasjon. Men det gjelder jo uansett om den er tunet eller ikke forsåvidt. Ellers er det ikke noe problem. Som vanlig så er det viktig med god service på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite side spørsmål .

Kan man på noen måte lese ut om bilen er re-mappet / trimmet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 5.31, knikeren skrev:

Sånn som jeg har forstått så må ikke egr gi feil melding før de programmeres vekk da det ikke vil slette feilmeldingen når de først har fått den. Da må det eventuelt byttes til  nye egr før de programmeres bort. Vet det er flere her inne som har fått tunet d3 og kjørt langt med de uten problem :) det verste du kan gjøre med bilen når den er tunet er att du trykker gassen rett i bånn når du står stille for å gå max akselerasjon. Men det gjelder jo uansett om den er tunet eller ikke forsåvidt. Ellers er det ikke noe problem. Som vanlig så er det viktig med god service på bilen :)

Da spørs om eg skal få bestilt desse EGR-ventilane på AF og få bytta dei, samstundes som eg skal reingjere dei delane av innsuget eg kan få reingjort. Ja da er viktig å ikkje gje for brått gasspådrag, og service er eg nøye på. Eg teke riktignok olje- og filterskift sjølv, samt bremser og bærearmer/foringer dersom da trengs. Bilen er grei å bytte slitedelar på, og kan ein gjere litt sjølv så er ikkje bilen så innmari dyr å helde vedlike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 9.24, oggioffshore skrev:

Lite side spørsmål .

Kan man på noen måte lese ut om bilen er re-mappet / trimmet? 

 

Eg vil tru ein kan legge igjen spor i programvaren dersom ein remapper bilen, mulegeins i ein slags SW-endringslogg ein lese ut frå ECU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ruto skrev:

Eg vil tru ein kan legge igjen spor i programvaren dersom ein remapper bilen, mulegeins i ein slags SW-endringslogg ein lese ut frå ECU?

 

Både ja og nei. Man kan lese av flash-counter, som forteller hvor mange ganger hjernen har blitt flashet.
Men den kan også korrigeres av den som tuner, så det er ikke til å stole på.
Metoden jeg beskriver over derimot, regnes som veldig sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har tunet bilen min idag. Disco 3 2008 mod. Dpf og egr delete + chipping(stage 1). Har nå ca. 225 hk. Merket fort forskjell.

Tok av dpf i går og banket ut filteret.

Har også renset spjeldhuset der egr kommer inn. Der var det mye dritt selv om egr-ventilene er ganske nye.

Fikk da engine system fault da jeg startet den igjen. Kjørte i nødmodus til jeg fikk tunet den idag. 

Det var BIS Tuning som utførte tuningen å må si meg meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker til live denne tråden igjen jeg:)

 

Har en D3 2008 hvor jeg allerede har blendet og fjernet egr på. Nå står DPF fjerning for tur. 

 

Brukte Tuningservise på egr

 

Hvordan delte du @Yngaab filteret? På langs eller på tvers i en av endene ? 

Og var det vanskelig å demontere / montere?

 

Har bilen funka greit etter du fjernet på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...