Gå til innhold

Defender 110 - Hverdagsbilen


EspenV

Anbefalte innlegg

Etter flere år med forskjellige Land Rovere, tenkte jeg å lage en prosjekt tråd for arbeidet videre med Defendern jeg har nå. Bilen er en 1999 mod. 110 som jeg kjøpte av en trivelig kar i Trøndelag natt til første 1.mai 2015. Bilen ble brukt som daglig bil frem til høsten 2016, og fungerte bra. Plutselig begynte den å bruke kjøleveske. Etter litt feilsøking og bytte av ekspansjonstank, vannpumpe, kjøleslanger mm. viste det seg til slutt at topp pakningen hadde røket.

 

Var helt avhengig av bil, og gikk derfor bort å kjøpte meg noe tyske greier med plass til 7 stk i. Da gikk det enda lenger før jeg fikk ånden over meg på å gå på topp paknings bytte.

 

Fikk endelig byttet topp pakning i løpet av vinteren 2017, men da familien gikk fra 5 til 6 i samme perioden ble ikke videre utbedringer som trengtes akkurat prioritert. Prøvde å selge bilen våren/sommeren 2017, men var nok ikke villig til å gå langt nok ned i pris (Tror det var underbevistheten som hadde bestemt at jeg ikke skulle selge bilen :-)). Brukte bilen nå og da i løpet av sommeren, og kona bemerket at jeg alltid var i så godt humør etter at jeg hadde brukt Defendern. Dermed ble avgjørelsen tatt om at vinteren 2018 skulle bilen få en skikkelig overhaling.

 

Helt siden jeg kjøpte den var planene å støyisolere, bytte til Puma seter, montere overdrive, og generelt gjøre de utbedringer som må til for at den skulle bli litt mer behagelig enn originalt.

 

:P4141626.JPG

Utgangspunktet

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med å demontere bakseter, 2.rad og sidebenker. Dukker selvfølgelig opp litt mer rust når en begynner å skrape på ting, men generelt synes jeg bilen er bra for rust. Skal bytte bjelken til innfesting for 2.rad uansett. Ny type dører står på ønskelisten, men vi får lappe litt på det som er foreløpig.

IMG_5873 4.JPG

Bjelken til feste av bakseter i forkant har sett sine beste dager. Erstattes av en HUP50x100 bjelke og nye braketter opp mot nye Puma seter.

 

IMG_5889 2.JPG

Blir utskifting av skrå del C-stolpe begge bakdører. Det som så ut som litt overflaterust, var bare å stikke skrutrekker igjennom.

 

IMG_5861 4.JPGIMG_5871 4.JPG

Bakdørene har den vanlige rusten ved overgangen til vindusramme. Forsøkte meg med pinne apperatet jeg hadde, men det gikk dårlig. Brukt Migatronic Rally ble innkjøpt av en hyggelig kar fra Flisa.

 

IMG_5870 4.JPG

Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med forsterkningsplata for dørhåndtaket, uten å måtte ta av alu huden. Noen som ha noen gode råd?

 

Dette er der det står pr. i dag. Går sakte fremover, men det viktigste er at dette blir gjort skikkelig slik at det holder en stund. Alt av deler for å bygge om til 7 Puma seter tenkte jeg å kjøpe originalt, slik at denne lille sikkerheten som er beholdes. 

IMG_5869 4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Defender er noe for seg selv. Har hatt mange biler opp igjennom, men Defender er vel den eneste jeg har hatt flere eksemplarer av. Påvirkning fra de tre små gutta hjemme hadde nok litt å si det også. Var en å så på bilen når jeg prøvde å selge i sommer, da begynte 2 av gutta å grine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor glede selv av å lese andre sine tråder, så tenkte at det var på tide å gi litt tilbake også. Tenker samtidig på å bruke tråden litt som min egen huskeliste på hva jeg har gjort, og ønsker å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å bruke tråden som «logg». Det har du sikkert skjønt hvis du har lest litt på min tråd om «Baltazar», og om Defenderen «Alex» som jeg har igjen nå. Da kan du alltid scrolle deg tilbake og se hva du gjorde - samtidig god hjelp for andre som skal fikse eller ta service på noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ble ikke mye jevnlig oppgraderinger her, men får skylde på at jeg har brukt all tid som har vært til overs med å gjøre Defendern kjørbar igjen. 

 

Begynte med å bytte ut til friskt stål nederst i C-stolper og litt nødrep på dører. Dørene må nok byttes etterhvert, men ble mye bedre enn det var.

 

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

Deretter ble det montering av Puma bakseter. Valgte å skjære hull i gulvet slik at jeg fikk festet orginal brakettene skikkelig i tverrbjelken. Ble veldig bra syntes jeg selv. Fin høyde og vinkel på seteputene. Ble en veldig oppgradering fra gamle benker :)

DSC_0034.jpg

Etter at alt grovarbeidet var over vasket og avfettet jeg hele bilen innvendig. Noe smårust på torpede/fotbrønner ble fjernet og behandlet før jeg begynte på en langtekkelig jobb med støyisolering. Valgte SilentCoat fra ei bilstereo sjappe her i Norge. 

DSC_0129.jpg

DSC_0130.jpg

DSC_0131.jpg

DSC_0133.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0170.jpg

DSC_0172.jpg

DSC_0174.jpg

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...