Gå til innhold

Netthandel - gode/dårlige erfaringer?


Morten788

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vurdert å handle inn en defender for restarurering og tidsfordriv. Jeg har i utgangspunktet ekstremt lite erfaring med dette men kjenner en del entusiaster så ser for meg et sosialt og lærerikt prosjekt fremover. 

 

En av de tingene jeg vurderer da er jo hva som er best av netthandel og fysisk butikk. Deler kan jo være svindyrt og det finnes mange alternativer der ute. Men personlig er jeg veldig skeptisk til finn.no og andre byttekanaler. Jeg foretrekker et sted jeg kan få kvittering. Er det noen som har noen gode tips for påliteige netthandel sider? Jeg har sjekket ut blant annet https://www.eurodel.no/  men har enda ikke handlet noe. Prisene virker fine i forhold til bilxtra og forventer bedre kvalitet enn biltema. Men vet ikke. Noen som kan komme med noen tips rundt hva jeg burde tenke på når jeg bestemmer meg? Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til finn.no?

 

Finn.no selger jo ingenverdensting. Derimot er det et hav av folk og bedrifter som annonserer gjenstander for salg gjennom finn.no.

Du kan da ikke ta alle over en kam og avfeie de som svindlere!

 

Ja, jeg er klar over at det finnes uærlige mennesker blant de som annonserer gjennom finn.no, men jeg har ikke opplevd det selv. Jeg kjøper og selger stadig vekk ting gjennom finn.no.

Men det finnes også vanskelige bedrifter og handle med, både på nett og fysisk butikk, som for eksempel ikke vil gi rettmessig reklamasjon på defekt vare, feilsendt vare etc...

 

Du kan jo også annonsere her på dette forum. Det kan ofte være effektivt, da det er mange som har (alt for) mye ting liggende. Og ja, svindlere er det her også, hvis du lurte på det...

 

Jeg har i hvert fall gode handleopplevelser både fra EWS og Vestfold ships her i Norge, og fra Paddock spares i England der jeg handler desidert mest.

 

Det er for øvrig maaaange tråder her inn som omtaler nettbutikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant at EWS nevnes med positive vibrasjoner i en tråd som omhandler netthandel. Sjappa han driver er vel så langt unna netthandel det går an å komme egentlig.

Han skriver jo også på sin egen webside "  Jeg har sjelden tid til å svare på mail, og henstiller til mine kunder - om de bruker mail - å kun levere konkrete bestillinger av deler, i så tilfelle."

 

Å omtale han som en netthandelsaktør er i beste fall misvisende. 
Erfaringen er vel at delene er motatt fra UK før jeg i det hele tatt får noen til å ta av telefonrøret hos EWS... i praksis kan man bruke hele dagen uten engang å få svar.


Sikkert kjempehyggelig sted å møtes for de som har tid til å "stikke innom en tur " men kall det ingen netthandel, for det er det ikke.

 

At Paddock også nevnes i positive fortegn, forbauser meg stort. Søk opp Paddock her på siden, så får du innlegg på inlegg med direkte misfornøyde kunder, som knapt får svar derfra, selv etter endeløse purringer. Og jada, jeg vet at enkelte er fornøyde, men flertallet er vel ikke helt der, såvidt jeg har klart få med meg siste 5-10 år.


Lr-Direct, Rimmerbros og Island4x4 har såvidt jeg kan fortså, vesentlig bedre referanser. Web-butikken til Rimmerbros er etter min mening i en klasse for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter:

Britcar.com  -  eksepsjonell kundeservice i britisk målestokk. Live chat med kundeservice, som funker! Greie på reklamasjoner. Kjapp levering.

Famousfour.co.uk  -  bra service både før og etter handel. Selger helst billigste alternativ, men skaffer originaldeler dersom du presiserer at du vil ha det.

Delespesialisten.no  -  norsk nettbutikk, slipper å tenke på moms og tullgebyr. Konkurransedyktige priser, rask levering. Har det meste av kurante deler til de fleste biler, f.eks. bremsedeler, filter og understellsdeler. Men stopper fort opp om du søker etter mer ukurante deler.

Lrdirect.com  -  lynkjapp levering, selv når ting skjærer seg. Litt dyrere enn andre på det meste.

Exmoortrim.co.uk  -  interiørdetaljer og softtop, lite annet, men gode på akkurat det.

Paddockspares.com  -  fått mye klager her på forumet, men har fungert bra de gangene jeg har handlet der. Har ikke testet reklamasjonssystemet deres vel å merke.

 

Alle har selvsagt sine egne erfaringer og favoritter. Enkelte nettbutikker skyr jeg som pesten, selv om mange her på forumet virker å være godt fornøyd med dem. Send meg en PM om du vil ha den listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JokerS30: han spør om fysiske butikker også.... Og det er vel ingen som sa at EWS var en netthandel!?!? Er det forresten så merkelig at jeg skryter av Paddocks? Har handlet der jevnt og trutt siden jeg begynte med LR for 15 år siden, og jeg har ikke en eneste ting og klage på. Knirkefri og rask handel hver gang. Svar får jeg også når jeg har spurt. Da kan jeg jo ikke annet enn å skryte.

Har også prøvd andre nettbutikker, også de andre skryter av uten at det var noen suksess...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overskriften var " Netthandel - gode/dårlige erfaringer?" så jeg registrerte ikke at det ble spurt om fysiske butikker i hovedinnlegget.
Beklager dette.


Vedr. Paddocs så hører jeg hva du sier. Det er likevel  omtrent like mange fornøyde Paddock-kunder som det er P38 eiere :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor omtale EWS i negative ordelag. Han er alene i en entusiastbutikk, med både næring og private kunder. All ære for at han holder på og pusher oss riktige deler til gode priser i Norge.  Handler helst hos Erik. Flott fyr, hvor man får masse kunnskap med på kjøpet. Spesielt det siste har «reddet meg» flere ganger da jeg har holdt på med ett eller annet. Han har ofte sørget for at jeg har «kjøpt to da den ene ofte brekker før du skjønner hvordan den egenlig skal monteres». 

Kjøper også masse i UK. Så lenge man vet hva man skal ha og hvilken kvalitet. Men det er i den typen handling jeg har mest «reservedeler» igjen på hylla, fordi jeg har kjøpt feil eller fått en kvalitet dårligere enn jeg forventet. Erik tar i mot retur og fikser opp. 

Netthandel eller delehandel. Antar at en som gjør seg kjent i jungelen ønsker tips av alle slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis EWS har delene man trenger så ville det være veldig bra.  Som nevnt, han har ikke bare deler men også kompetanse.  Handlet hos EWS i fjor sommer og når jeg var tilbake på øya så ble jeg obs på att prisene hans var det heller ikke noe å si på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, telindnor skrev:

Hvorfor omtale EWS i negative ordelag.

 

Misforståelse igjen.

Jeg omtaler ikke EWS negativt.

Jeg bare påpeker det faktum at det ikke passer alle å kjøre milevis til en butikk som " kanskje er åpen " for å kjøpe deler.

I praksis har LAN og MDG gjort at det er omtrent dobbelt så dyrt å kjøre fra Romerike til Liertoppen for å sjekke, framfor å bare bestille greiene fra UK med ekspressfrakt.

Det er dog ikke EWS sin feil. Men det hadde hjulpet om han i det minste tok telefonen når man forsøkte ringe. Dog full forståelse for at han har viktigere ting å gjøre i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg testet akkurat LR direct sin garantiløsning, og må medgi at jeg er heller lite fornøyd.

 

Jeg byttet clutch sensoren på min, da den gamle sluttet å fungere. Alt ver fryd og gammen omtrent to måneder, før den nye også ga opp (og ja, jeg har sjekket med nanocom at ledningsnettet er OK.).

 

Så jeg kontaktet LR direct for å få fatt i en ny, og fikk følgende svar:

 

Sitat

Please could you return the part to:

W162480
LRDirect
Unit 7 Bamel Way
Gloucester
GL34BH

If you could also reply with the information below this will help speed up the process.

VIN:
Date Fitted:
Mileage Fitted:
Date Failed:
Mileage at Failure:
Issue:

If the claim is accepted after the investigation a full refund/replacement part will be issued.

Should you urgently require a replacement part, you may place an order via our website and return the faulty part as soon as you’ve received the new part, however this is at your own risk

Unfortunately, we do not cover shipping costs for any returned item however LRDirect promises to reimburse shipping costs once the manufacturer accepts the warranty claim (proof of shipping cost must be provided)

I advise you to use a reputable carrier when returning parts to us.

Please ensure returned parts are marked as zero value. This will avoid parts being delayed at customs due to Duty charges imposed. Also, be advised that we do not cover customs charges and I will not accept the part under this circumstance.

(Please note: Genuine LR parts may take up to six months for a decision to be made and other parts normally take up to 4 – 6 weeks).

During this process, I will ensure to provide regular updates on the progress of your claim.

 

Så de ber meg returnere delen, som gjør min bil ukjørbar. Det er ugunstig å kjøre uten clutch..

 

Jeg kan naturligvis bestille en ny. Jeg spurte derfor om frakt og moms også blir dekket under garantien, som er naturlig mtp at den orginale leveransen var med moms ferdig betalt (Incotrems: DDP). Dette har jeg ikke fått noe svar på, så jeg har derfor ventet med å bestille delen. (moms og frakt koster jo mer enn delen, som koster 300 kr)

 

Så min konklusjon er at garantien, mens den er mulig å bruke, i praksis er verdiløs. Så sant du ikke har mulighet til å være uten delen et halvt år da. Da kan det funke..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt erfaring med Famous Four. Kjøpte et (Britpart) ledd til rattakslingen som var oppbrukt etter 6-7 mnd, sendte en mail og spurte hvordan reklamering funker over såpass avstand. De svarte med at de sporesntreks sendte nytt originalt ledd uten at det kostet meg en krone, eller at jeg trengte å sende det ødelagte tilbake.

Så, sånn kan det gjøres når man kan drive butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...