Gå til innhold

Hjulet låser seg


Anbefalte innlegg

Kom over et nytt problem med seriebilen idag. 

Bruker den litt til småkjøring hver helg. 

Alt a bremser var nytt for noen år siden, og er lite brukt. 

Ikke hatt problemer før idag. 

Hjulet låser seg når jeg bremser, og jeg må rygge for at det skal slippe. 

 

Hadde av trommelen, fjører og alt sitter som det skal. Ikke noe slakk i hjulet. Og 4wd virker. 

Det var kun - 5 idag.. Og jeg har brukt den i - 15...

 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg brukte bilen dagen før. 

Kjørte den inn i garasjen. Parkerte. 

Rygget ut dagen etter, bremsa, kjørte fram og hjulet sto pal. Rygget, og det løsnet. 

Det Ble altså slik over natta. Temperaturen sank på natta med 6 grader fra - 11 til - 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang et tilsvarende mystisk problem på en caravelle T4. Her hang ene bakbremsen seg opp og man måtte litt fram og tilbake for å få den til å slippe. Jeg fant aldri ut av problemet, men det ble løst med nye bremsebånd. Jeg lurte en stund på om det kunne være skeivslitte bånd sammen med slitt trommel som fororsaket at det rett og slett hang seg pga usynkrone forhold, men jeg fant aldri noe mer utav det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme med flere håndbrekktromler på Land Rovere og noen tråsykler i "gamle dager".

På syklene var det et slitasjetegn på S-nøkkelen som overførte bevegelsen inn i trommelen. På håndbrekkene skylder jeg på treghet i ekspasjons leamikken, andre "voksne" som jeg har pratet med om denne problemstillingen hevder det er feil retning og påløpsfunksjonen i trommelbremsen.

Det kan være tegn i ditt tilfelle som viser til bremsesylinder eller bremseveske med rusk.

I denne saken med at det oppstod fra en dag til neste, så eliminerer det vel retning på bremseskoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 88"eren så bremses det når jeg rygger, når bilen har stått "over natta". Fremover kan det også oppleves som om noe skrubber når den har stått en stund. 

Når jeg er i gang og har bremset litt her og der så løsner det, i alle fall fremover. Bakover så kan det ofte henge mer. 

Tror i alle fall retningen på skoene da er OK, men vet ikke!

Vår har dog aldri låst seg helt, kun bremset noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lenge siden jeg har plukket på dette, men kan det ha noe med fjæra å gjøre? Den er jo lett å sette på feil. Enten mellom to bånd, eller mellom bånd og tapp på skjold... Noen voksne her kan vel fortelle hva som er rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, @le skrev:

Lenge siden jeg har plukket på dette, men kan det ha noe med fjæra å gjøre? Den er jo lett å sette på feil. Enten mellom to bånd, eller mellom bånd og tapp på skjold... Noen voksne her kan vel fortelle hva som er rett. 

Fjørene er hele og sitter rett.. 

De virket dagen før. 

 

Bremsene var normale uka etter. Før de låste seg ei uke etter det igjen og jeg snurra 180 grader i en sving. 

Trur det må være rusk i bremsesylinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd med meg også (180), derfor Bråstopp heter Bråstopp... Det var krysset inni pokalen som hadde gått i oppløsning. Noen av delene kilte seg, så ikke pent ut. 

 

Edit: Men ditt låser seg kun når du bremser? Kanskje bak da? Da er det ikke dette... 

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låser seg høyre forran... 

Hmm, går på når jeg bremser ja, går av når jeg rygger.. 

 

Takker for bidrag:)

 

Men siden fjører er fine, må det være enten bremsevæske eller bremsesylinder? Rart, da disse var nye for noen år siden. Men stått mye stille.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det løsner når du rygger så tror jeg ikke at det er stempel. Tror. Høres ut som om det er noe som kiler seg, noe som er slitt. 

Blir trommelen varm ved kjøring? Si den har hengt seg på, så rygger du for å løsne, og kjører videre en stund. Jeg vil tro at om det er rustne stempler eller rusk, så vil bare rygging føre til at stempelet går litt inn, men at båndet fremdeles subber litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, @le skrev:

Siden det løsner når du rygger så tror jeg ikke at det er stempel. Tror. Høres ut som om det er noe som kiler seg, noe som er slitt. 

Blir trommelen varm ved kjøring? Si den har hengt seg på, så rygger du for å løsne, og kjører videre en stund. Jeg vil tro at om det er rustne stempler eller rusk, så vil bare rygging føre til at stempelet går litt inn, men at båndet fremdeles subber litt... 

 

Hva annet kan det være, er jo ikke så mye greier...? Trur ikke noe med drivverk siden det er kun ved bremsing... 

Bilen triller fint, akk som det har gått helt av... En teori er kanskje at stemplet en gang har satt seg, der låser den seg. Rygging gir det en dytt inn, og fjærene drar det helt inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig... Den henger på når du bremser stillestående også? Gjør det i garasjen, og så gi trommelen et kakk med en gummihammer eller en stokk og se om det løsner. Da må det være noe inni der. 

 

Hva med å ta en stropp litt løst rundt båndene når trommelen er av, og så bremse og se om det henger seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trommelen og båndene veldig slitt? Tenker at kanskje båndet og mekanismen må for langt ut før trommelen nås, og så henger det seg i den posisjonen med full brems? Vet ikke om dette er mulig, men det kan stemme med at ny trommel løser problemet (som noen skriver ovenfor)' Har ikke opplevd noe sånt sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...