Jump to content
LRforum
guskur

Disco 3 2005 mod.

Recommended Posts

Gikk løs på oppgaven med å demontere forstilling med godt mot..

 

Plukka ned bremsekalipter uten problem.  Litt WD 40 og litt gladvold.

DSC_0123.JPG

 

 

DSC_0125.JPG

 

 

ting stoppa derimot når bremseskiva skulle av...  Har sålangt prøvd å banke, varme og skru...  

 

Avslutta dagen med å dusje dritten med WD40, og der får det stå til i morgen...

 

 

DSC_0128.JPG

 

 

 

Edited by Kurt Gustafsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varm skruen rødglødende og la den bli kald. Slå 5 harde slag med hammeren på skiva over skruen. Er sporet ødelagt vil nok en meisel funke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ikke metodene over virker, er det bare å borre av skru hodet. Når hodet er borte og skiven er av, skrur du lett ut skruen med en wisegrip tang, ved å klemme tangen rundt det som stikker ut av restene av skruen. 

Monter ny skrue med antiseize pasta. ( kobberfett / alufett )  

 

Mvh Brage

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av skal den..  Og det skal "bight shiny parts" på plass etterpå....

 

Men ikke i 12 minus.

 

..og den skruen skal senkes på dypt vann når den har løsna fra bilen....:angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Skiva løsna etter en del ekstrem bruk av gladvold..

 

Løsningen ble vinkelsliper, siden også hjullageret skulle byttes.

 

DSC_0142.JPG

 

Deretter var det nye runder med gladvold for å få løsna hjullageret-

DSC_0143.JPG

 

Bildet viser favorittvektøyet.... WD40 og en middels stor slegge.  Hjullageret kom ut og viste seg "tørt som Sahara midtsommers"

Edited by Kurt Gustafsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deilig at ting kom av etterhvert! 
Er noe forbanna drit å ikke få opp slike skruer, husk å smør inn den nye med alu-pasta eller kobberpasta :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke hjullageret foran hel og ferdig del? Bare bolte opp igjen med 4 bolter? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du presse for å presse ut navet?

Navet??  tenker du på hjullageret??   Banka det løs med Tors hammer.  Nytt og blankt skal inn etterhvert :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt navet, men jeg mener man kan splitte navet og bytte lagrene også.

Akkurat nå, Kurt Gustafsson skrev:

Navet??  tenker du på hjullageret??   Banka det løs med Tors hammer.  Nytt og blankt skal inn etterhvert :-)

 

Det er nok navet, eller "hub" som de fleste tror det heter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

JEg har kjøpt nytt nav med lager...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bak får man kjøpt løse lager, jeg tok en rask titt på island4x4 og de har bare komplette nav. Like enkelt igrunnen. Ikke var prisen ille heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Sånn går det når en D3 utfordrer en småforbanna trønder med vinkelsliper......  Trøndern vant. :D

89438386_10156828525891994_5125586174018060288_o (1).jpg

Edited by Kurt Gustafsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått av alt gammalt ræl....  Det løste seg med en del fokusert sinne og kreativ bruk av verktøy...Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

Nå har jeg en utfordring med den fremre bolten på øvre bærebru..  Hvordan i svarte, svingende husmødre skal jeg får den på plass igjen uten å demontere hele bilen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant løsningen på verdens beste forum...  :D

 

"Går fint å bytte øvre, litt fomling, inner skjerm kan med fordel taes ut, alle alu deksler må fjernes. 

eg tok lufta på belgene også, da blir alt mere bevegelig. 

Som nevnt,  med såpass ny bil, ville eg ventet med de øvre.... 

 

Det er kronglete å komme til begge endene på de øvre boltene for å skru. Den værste er vel den fremste. 

Men Du kan faktisk løsne mutter og holde igjen bolten, på mutter siden, da det er et 6kant hode som stikker ut med mutter, tror det er 8mm."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg plukket ut og satte inn bolt via motorrom. For å slippe plukke ned innerskjermer. Kanskje ikke noe lettere men..  blush

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, jorgenht skrev:

Lurer på om jeg plukket ut og satte inn bolt via motorrom. For å slippe plukke ned innerskjermer. Kanskje ikke noe lettere men..  blush

 

Er så j... trangt å gå oppefra. Kikka litt på den løsningen i går. får fortsette studiene i dag :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løsningen ble å fjerne innerskjermen....  Ble noen ukvemsord i den sammenhengen også, men nå er vi på rett vei.Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

..og der fikk jeg behov for en "outer track rod end" også...  

 

Gjengene på den gamle gikk "åt skogen"

 

Øvrige deler monteres gradvis mellom snøskurene som virkelig viser at vi er over på sommertid..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...