Gå til innhold

Ta servicen selv - Defender 110 Td5 06


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei kloke hoder!

Har en Defender 110 Td5 2006.

Det nærmer seg 10 000 km siden forrige service som ble tatt hos Sandmo.

Dette var C servicen.

 

Tenkte at jeg nå skulle utfordre meg selv ved å ta neste service på egenhånd.

Det må legges til at jeg er kontorist og både mangel på erfaring, ti tommeltotter gjør dette til en utfordring.

 

Men, jeg ville ikke gjort dette hvis ikke jeg trodde det var mulig å gjennomføre, for meg altså.

På grunn av min begrensede kunnskap/erfaring tenker jeg å starte med noe slikt:

 

  • Bytte oljefilter x 2.
  • Bytte luftfilter.
  • Bytte dieselfilter
  • One shot Grease (en pakke i hver pokal)

 

Disse delene blir handlet fra England - Britpart.

 

  • Bytte motorolje.  (7.2 liter + - Castrol Magnatec 5w 40)
  • Bytte diffolje foran og bak  (IQ-X differential olje GL-5 80W/90 1.6 +- liter foran 2.3 liter bak +-)


Så det jeg lurer på, ser dette greit ut?
Jeg har ikke tilgang til bukk osv, så planen er å gjøre dette på gårdsplassen.

Har verktøy klart til jobben, det har jeg sjekket.

Også den oljefiltertangen, da jeg vet det ene filter er vanskelig.

 

Er det noen andre enkle jobber jeg bør klare å utføre? Hvis det blir styring med lufting av systemer osv blir nok det gjort av de proffe (inntil videre).

 

Jeg tenker jo at dette er en god start, så får man heller fortsette å lære etterhvert. Men setter pris på alle tilbakemeldinger her.

 

God weekend!

//S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser helt fint ut. Hilsen en annen kontorist uten grunn-kunnskap!

Grease i Defender pokaler er vel ikke helt i tråd med anbefaling. Mulig jeg blander med seriebil her! Burde det vært olje?

 

Ang filtertang. Jeg har også en sånn spesialtang. Men, den passer bare på originale Land Rover filter og ikke dem man får med til service kit fra div pushere. Jeg kjøper alltid det "litt dyrere" kitet fra pusherne i England, og da heter vel filtere Male etc. Der passer ikke avdrageren min i alle fall. Mitt triks, benyttet ganske menge ganger etterhvert, er en skistropp av typen med norgesflagg farger . Legg den rundt og dra forsiktig i riktig retning, av, og senere på. Ikke dra til for hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring av mellomakslingene...

Og oneshot grease er akkurat det, one shot. Altså en engangs dose. Hvis det ikke har lekket ut, eller du skal bytte,

så burde det ikke trenge påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, telindnor skrev:

Grease i Defender pokaler er vel ikke helt i tråd med anbefaling. Mulig jeg blander med seriebil her! Burde det vært olje?

Ja, du blander her! Grease i pokaler er ok, men som qcnr sier, du skal jo ikke fylle på uten å tappe ut det gamle.

 

Jeg ville også ha smurt opp mellomakslene.

Sjekk tilstand på bremseklosser.

Sjekk alle væske- og oljenivå.

Sjekk tilstand på multireim og lager på strammehjulet her.

Sjekk tilstand på hjullager (jekk opp og kjenn etter).

Sjekk tilstand på endeledd, foringer etc når hele foraksel er jekket opp og sikret med bukker.

etc...

 

Og for all del ikke glem å etterfylle blinkelysolje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe blinklysolje:) 

 

Hadde inntrykket at man kunne etterfylle fett i pokalene? Jeg har bare påfyllingtapp. Hvis jeg må av med alt mulig for å rense opp før jeg fyller opp blir dette verkstedmat...

 

husk at jeg bare har en gårdsplass og ikke mulighet til å jekke opp så mye osv.

 

hvordan smører man mellomaksel? Hva brukes? Link til YouTube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettpresse brukes på smøreniplene. Link til eksempel på slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Fettpresse-2000018446/

 

Det er ikke vanskelig å skifte olje/grease på pokalene. Ta av dekken og ha en bøtte under.

Husk og vri rattet helt over når du skal fylle på slik at du får åpning inn i pokalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener @gautes skrev en gang her at en burde etterfylle en halv dose one-shot grease i pokalene (dvs en dose tilsammen) i året. Normalt tror jeg den karen snakker av erfaring.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokalene skal være halvfulle. Bruk en plaststrips til å peile nivået.

 

One-shot er en blanding av grease og olje. Tykkere enn olje, men fremdeles flytende.

 

Vanlig grease/fett er ikke flytende og kan ikke brukes fordi det vil slynges ut fra drivleddet og klistre seg i pokalsidene. Kingboltlager har plaskesmøring som smøres fra denne tykke oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomakslinger smører du til hvert oljeskift, dvs 1000 mil. Olhefilter byttes samtidig.

Orginalfilter og Britpartfiler passer oljefiltertangen.

Akslinger og fordelingskassen kan få ny olje annenhvert år. 

Pokaler etterfylles hvert halvår.

 

Siden du har td5 burde hjullager få en runde med fett også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går hos meg at bruke svarte biltema hansker og løsne smøreoljefilteret med håndkraft. Føste gang jeg skulle bytte så løsnede jeg smørerør til turbo til at få plass til tang. Det krevede enorm tålmodighet og en del banning at få montert turbo-smørerør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått noen hus forbi at hver gang man svinger ligger det igjen en liten film fett på pokalene.

Da synker nivået i pokalene.

Halv patron hver 10-15.000km var en grei standard for mine kundebiler i Oslo.

Har man lekkasjer eller mye svetting bør mengden økes.

Det er en fin måte Lafterolf har foreslått for å peile nivået,men overfylling forårsaker ingen skader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å gjøre alt dette på bakken ja. Eneste er mellomaksligene som du (vis du ikke har flaks) må dreie litt for å treffe smøreniplene.  Om du står en sted det er flatt er det ikke noe problem å skyve bilen litt fram/tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bremsesjekk er hjula av og det er en god ide å sjekke bak gummilokket midt på navet.

Oljete=ok.Rust,fyll på en klatt fett i lokket og klem det godt på.

Smøring av alle dørlåser,hengsler,låsesylindere,pusserhengsel og gjennomføringer er også lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...