Gå til innhold

Dørlåser og startsperre


TSO

Anbefalte innlegg

Har en 2006 TD5 110 hvor startsperre og dørlåser "lever sitt eget liv". Åpner og lukker når de selv vil, og starter kun når den "har lyst". Noen som vet om det går an å bygge om til dørlåser uten fjernstyring og fjerne startsperre? Jo mindre elktronikk, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del Defendere igjennom årene. Min 2003 110 får nye stål dører (fra 2006 model) uten sentral lås og elektriske vinduer. Fjerner og varme i seter (bruker det aldri). Kommer også til at undersøke om jeg kan få fjernet startsperre og installere manual bryter et eller andet steds i bilen. Defender er ikke en luksus bil og bør derfor ikke kompliseres for meget :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt kan du kanskje løse problemet med å bare ta ut en sikring. Jeg har en dørlås som går tregt og da går sikringen til sentrallåsen. Det er en av de i boksen under passasjersetet. Ta den ut så virker ikke sentrallåsen og da er jeg ganske sikker på at startsperra heller ikke er aktiv. Ulempen er at kupelyset ikke går på når du åpner døra. (Mystisk nok virker lyset som vanlig når motoren er i gang, det er sikkert en annen strømvei da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tor med hammeren skrev:

På kort sikt kan du kanskje løse problemet med å bare ta ut en sikring. Jeg har en dørlås som går tregt og da går sikringen til sentrallåsen. Det er en av de i boksen under passasjersetet. Ta den ut så virker ikke sentrallåsen og da er jeg ganske sikker på at startsperra heller ikke er aktiv. Ulempen er at kupelyset ikke går på når du åpner døra. (Mystisk nok virker lyset som vanlig når motoren er i gang, det er sikkert en annen strømvei da.)

 

Ser at sikring for sentrallås er separat frå alarmboksen. Men eg har lite tru på at startsperra blir deaktivert ved å dra ut sikringen, det hadde isåfall ikkje imponert forsikringsselskapet. Om noko så vil eg heller tru at startsperra blir aktivert. Eller, mest sannsynlig kanskje, at dørlåsane ikkje virkar men at alarm/startsperre fortsetter å virke/ikkje virke som før.

 

Sikringsoversikt frå google

https://goo.gl/images/JL44uZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører rundt uten den sikringen pga den trege dørlåsen. Alarmen er i alle fall ikke aktivert siden jeg kan låse opp døra med nøkkelen og starte bilen uten at den begynner å ule. Siden bilen starter må jo sperra også være av. Når jeg tenker meg om har jeg ikke sjekket om sikringen gikk når jeg låste døra eller når jeg låste den opp. Må kanskje sjekke det.

Jeg har ikke drøftet dette med forsikringsselskapet (det har jeg heller ikke tenkt å gjøre) så jeg vet ikke hvor imponert de ville bli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Og du er sikker på at startsperra ikkje er deaktivert i ECU?

 

Har ikkje testa dette sjølv, men problemsøker rundt samanfallande tema for tida. 10AS alarmen skal ha ein opsjon for å velge om nøkkel i dørlås skal deaktivere startsperre. Eg går ut ifrå at sensoren virkar sjølv om sentrallåsen ikkje virkar. Det kan isåfall forklare at startsperra skrur seg av. Har du rød alarmblink i dash før du låser opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, yngveh skrev:

Hm. Og du er sikker på at startsperra ikkje er deaktivert i ECU?

 

Har ikkje testa dette sjølv, men problemsøker rundt samanfallande tema for tida. 10AS alarmen skal ha ein opsjon for å velge om nøkkel i dørlås skal deaktivere startsperre. Eg går ut ifrå at sensoren virkar sjølv om sentrallåsen ikkje virkar. Det kan isåfall forklare at startsperra skrur seg av. Har du rød alarmblink i dash før du låser opp?

Nei, alarmblinken forsvinner når sikringen går. Tenkte egentlig bare at dette kunne være en midlertidig løsning for TSO så han ikke ble stående.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...