qcnr Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 YEs, kjenner flere som må holde seg langt vekk fra diverse skjønhets produkter, da de har det helt motsatte effekt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Tectyl, som ikke er et samlebegrep på understellsmasse, men et produktnavn, har i dag andre produkt enn den tectylen som vi kjenner på gamle biler. Derimot får man kjøpt en gugge som har alle egenskapene til den gamle tectyltypen hos Biltema og andre kjeder. Massen er vel tenkt som et slitesjikt og er slett ikke rusthemmende. Min D2 ble kjøpt i Bergen for mer enn 10 år siden. Den ble understellsbehandlet med Dinitrol og har en rustfri ramme enda. Moderne understellsbehandling, utført av kyndige, er ikke dårlig. Biltemas understellsmasse ville jeg ikke brukt andre steder enn i skjermer der slitasjen er stor, og der vil den også fungere som støydemper. På slike steder bruker jeg årlig linolje slik at massen ikke herder og blir har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 19 minutter siden, gautes skrev: Riktignok har jeg en kompis som ikke tåler hvitløk Liker han å være oppe om natten, litt kvasse tenner og glad i å gå med kappe? Spesielle venner du har Gaute Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 19 minutter siden, gautes skrev: Er det mulig også? Riktignok har jeg en kompis som ikke tåler hvitløk. Noe av det mest helsebringende i verden,jfr reklamen. Kjøp ein pose før bua stengje, eta kvitlauk å leeva lengje. Slæpp tu styr og ungskrikj, eta kvitlauk å levå ogift. Tectyl har en produktkatalog som er på tykkelse med telefonkatalogen for Nordland, 2015 utgaven ligger på pulten her. Men nokså sikker på at alle skjønte hva jeg mente uansett.. Det er laaangt flere biler med dolidevrustskader under prfesjonellt påført "Tectyl" enn uten. Hovedårsaken er manglende vedlikehold (tectylerte jo bilen når ren var ny, kommetcaldri til å ruste denne. Fyll tanken og kjør!". Men vi (jeg og den illegale bilrustreparatøren) har sett biler behandlet med div "tectl" hvor tectylen sprekker og slipper taket etter kort tid. Jeg mener dette skyldes miljøhensyn, for lite løsemiddler i produktet. Slike produkter er gode men må holdes vedlike, min favoritt er (hold dere fadt) en årlig dusj med linolje. Holder massen rimelig myk, kryper inn der det er sprekker og en ser fakisk at oppsprukket tjukkstoff kryper sammen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Hvis linoljen fortrenger vann og stopper rusta høres det ikke helt galt ut. Men som du nevner må alt vedlikeholdes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Litt artig denne diskusjonen om "Tectly" vs sau. Mange som finner rust under 20 år gammel "Tectyl". Fysj og fysj sånn vil vi ikke ha. Men sau må påføres 1 gang i året, så det er bra. Men er det mange her som har erfaring med å ha "Tectyl" nye biler, for så å følge opp med etterbehandling slik som leverandør anbefaler? Har forresten en bil som ble "tectyl" behandlet i 1989 som fremdeles er rustfri og har myk behandling ennå.. Men min litt rustne 10 år gamle Defender vi få sauebehandling.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Det er vel gjerne oppfølgingen som glipper da første og muligens andre eier ikke er entusiast. De som tror at aluminiumsbilene ikke ruster eller bare ikke tenker på det. Og har vi fått rusta på plass duger få antirustbelegg utenpå. Men valg av antirustbehandling blir nok litt som dekkvalg. Ca en halv million faktorer spiller inn og vi har bare oversikten over 10%. Endret 24. januar 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 For fire år sia fikk jeg min P38 rustbehandlet. Ikke understellet. Men hulromsbehandlet. Tuff kote dinol. Da jeg hentet bilen slo det meg at dette kunne lage krøll på det elektriske. Det gjorde det ikke. Er skeptisk til å legge tektyl under gammel bil. Hver sommer heiser jeg bilen opp i høyeste stilling. Ligger så under bilen og sprayer på med Biltema linolje for hulrom. Det holder med en boks. Ikke la andre kjøretøy stå i nærheten. Stoffet fyker lett med vinden og legger seg på det som er i nærheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Hulrom er en saga for seg selv.. Gløttet på kolisjonsskadd nestennybil med 7års garanti og "norsk antirustbehsndling"; fantes ikke en dråpe voks ell i kanalene, ei heller innvendig i dører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 En gang i tiden hadde noen biler X års garanti mot gjennomrusting. Diverse oppfølging via merkeverksted var et krav og gjaldt kun første eier. Garantien bortfalt ved eierskifte m.a.o. Selv om kanalene kjentes ut som sølvpapir og det ikke var rustet,men pirket,hull var det ikke penger å hente. Det kom heldigvis noen regler som stoppet slikt åpenlyst lureri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 (endret) 12 timer siden, GuttormG skrev: Hulrom er en saga for seg selv.. Gløttet på kolisjonsskadd nestennybil med 7års garanti og "norsk antirustbehsndling"; fantes ikke en dråpe voks ell i kanalene, ei heller innvendig i dører. Herligheten kostet over 6000.- Jeg anser Tuff kote dinol på Stoa i Arendal som seriøse. Inntil det motsatte er bevist. ;-) De har drevet på i over 30 år. Endret 25. januar 2018 av Velocette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Finnes helt sikkert hederlig folk i verden, til og med blandt understellsbehandlere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Men behandlingen tar gjerne 2dager. Og du får innkalling til ny time etter 2-3 år. Ihvertfall gjorde jeg det når jeg fikk behandlet en Passat his Tuff kote Dinol i -97 eller noe slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, finnarne skrev: Men behandlingen tar gjerne 2dager. Og du får innkalling til ny time etter 2-3 år. Ihvertfall gjorde jeg det når jeg fikk behandlet en Passat his Tuff kote Dinol i -97 eller noe slikt. Jeg fikk også innkalling på nittitallet da jeg behandlet en Saab 900. Prisen har imidlertid økt forskrekkelig sia den gang. ;-( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 https://www.dinside.no/motor/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin/61196508 Defender også gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommyfn Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 På 24.1.2018 den 14.37, fRRode skrev: Litt artig denne diskusjonen om "Tectly" vs sau. Mange som finner rust under 20 år gammel "Tectyl". Fysj og fysj sånn vil vi ikke ha. Men sau må påføres 1 gang i året, så det er bra. Men er det mange her som har erfaring med å ha "Tectyl" nye biler, for så å følge opp med etterbehandling slik som leverandør anbefaler? Har forresten en bil som ble "tectyl" behandlet i 1989 som fremdeles er rustfri og har myk behandling ennå.. Men min litt rustne 10 år gamle Defender vi få sauebehandling.. Hadde avensisen på tectylbehandling når den var 3 år gammel. Perfekt sa han i andre enden, slik vil vi se det. Da får jeg garanti på jobben og om 3-4 år må det en ny behandling til. Toppsjiktet slites og den må sjekkes. 5800 tror jeg... dyrt men billigere enn å ta en omfattende rustjobb om 7-8 år....! Gvogna får fluid film hvert år, av meg selv. Holder ting i sjakk og det er jo bare å avfette og bruke varmvann så kan man jo fjerne evt rust... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Noen har prøvd den " nye" seigere fluid filmen? Har tenkt å hive bilen inn til en ny behandling ute på Sotra ( Bergen) De reklamerer med en seigere type. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Vet ikke helt hva som kom på Freelanderen her i huset, men den er i alle fall MYE tykkere enn den som ble sprøytet på Discoen. Ser ut til at den sitter bra, og det er mye "guffe" alle steder. Det som har blitt skrudd på etter behandlingen virker å løsne lett og greit, så det kan se ut som om egenskapene er gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henson Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 FF behandler bilen kjører som f på en støvet grus vei og blander motorsag olje in i den tjukke guffa FF har! og setter den i varmebad en stund og blander godt har dette kun på utsatte steder skjermer ramme osv finnes ikke en rust flekk under bilen behandler annen hvert år med FF som vedlikehold vist det trengs. Blir en jevla klissete ramme til dette får tørket men supert resultat. På aksling bruker jeg mercasol holder bedre på utsatte steder, men må være uten rust før påføring. Men nå er det vel sånn svart FF under der også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik e Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar qcnr skrev (På 24.1.2018 den 9.38): Bare pass på å ikke bli allergisk mot Lanolin... Aauuu ! Psykisk er jeg blitt det . 🚙🛠😂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Min ramme (99 Td5) er FF-behandlet siden 2007 og uten rust. Poenget er at FF skal være lettflytende og krype inn i alle mellomrom, kriker og kroker og dekke metalloverflatene først. Så binder den seg til støv og skit som kommer fra omgivelsene. Dette lager en guffelure av støv, skit og lanolinolje som beskytter mot korrosjon. De første påføringene må gjøres annethvert år (elns) siden den flytende og krypende lanolinene vaskes bort av vann fra glatte overflater. Når guffeluren har dannet seg kan man senke frekvensen. Min ble behandlet sist gang for 5 år siden. Jeg skal kjøre ny behandling til våren. FF er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.