Gå til innhold

Bytte frå Fluid Film til anna rustbeskyttelse?


Anbefalte innlegg

Tectyl, som ikke er et samlebegrep på understellsmasse, men et produktnavn, har i dag andre produkt enn den tectylen som vi kjenner på gamle biler.

 

Derimot får man kjøpt en gugge som har alle egenskapene til den gamle tectyltypen hos Biltema og andre kjeder.

Massen er vel tenkt som et slitesjikt og er slett ikke rusthemmende.

 

Min D2 ble kjøpt i Bergen for mer enn 10 år siden. Den ble understellsbehandlet med Dinitrol og har en rustfri ramme enda. Moderne understellsbehandling, utført av kyndige, er ikke dårlig.

 

Biltemas understellsmasse ville jeg ikke brukt andre steder enn i skjermer der slitasjen er stor, og der vil den også fungere som støydemper. På slike steder bruker jeg årlig linolje slik at massen ikke herder og blir har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, gautes skrev:

Er det mulig også?

Riktignok har jeg en kompis som ikke tåler hvitløk.

Noe av det mest helsebringende i verden,jfr reklamen.

 

Kjøp ein pose før bua stengje, eta kvitlauk å leeva lengje. Slæpp tu styr og ungskrikj, eta kvitlauk å levå ogift.

 

 

Tectyl har en produktkatalog som er på tykkelse med telefonkatalogen for Nordland, 2015 utgaven ligger på pulten her.  Men nokså sikker på at alle skjønte hva jeg mente uansett..

Det er laaangt flere biler med dolidevrustskader under prfesjonellt påført "Tectyl" enn uten. Hovedårsaken er manglende vedlikehold (tectylerte jo bilen når ren var ny, kommetcaldri til å ruste denne. Fyll tanken og kjør!". Men vi (jeg og den illegale bilrustreparatøren) har sett biler behandlet  med div "tectl" hvor tectylen sprekker og slipper taket etter kort tid. Jeg mener dette skyldes miljøhensyn, for lite løsemiddler i produktet.

 

Slike produkter er gode men må holdes vedlike, min favoritt er (hold dere fadt) en årlig dusj med linolje. Holder massen rimelig myk, kryper inn der det er sprekker og en ser fakisk at oppsprukket tjukkstoff kryper sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig denne diskusjonen om "Tectly" vs sau.

 

Mange som finner rust under 20 år gammel "Tectyl". Fysj og fysj sånn vil vi ikke ha.

 

Men sau må påføres 1 gang i året, så det er bra.

 

Men er det mange her som har erfaring med å ha "Tectyl" nye biler, for så å følge opp med etterbehandling slik som leverandør anbefaler?

 

Har forresten en bil som ble "tectyl" behandlet i 1989 som fremdeles er rustfri og har myk behandling ennå..

 

Men min litt rustne 10 år gamle Defender vi få sauebehandling..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne oppfølgingen som glipper da første og muligens andre eier ikke er entusiast.

De som tror at aluminiumsbilene ikke ruster eller bare ikke tenker på det.

Og har vi fått rusta på plass duger få antirustbelegg utenpå.

 

Men valg av antirustbehandling blir nok litt som dekkvalg.

Ca en halv million faktorer spiller inn og vi har bare oversikten over 10%.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fire år sia fikk jeg min P38 rustbehandlet. Ikke understellet. Men hulromsbehandlet. Tuff kote dinol. 

Da jeg hentet bilen slo det meg at dette kunne lage krøll på det elektriske. Det gjorde det ikke.

Er skeptisk til å legge tektyl under gammel bil. 

 

Hver sommer heiser jeg bilen opp i høyeste stilling. Ligger så under bilen og sprayer på med Biltema linolje for hulrom.

Det holder med en boks.

Ikke la andre kjøretøy stå i nærheten. Stoffet fyker lett med vinden og legger seg på det som er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden hadde noen biler X års garanti mot gjennomrusting.

Diverse oppfølging via merkeverksted var et krav og gjaldt kun første eier.

Garantien bortfalt ved eierskifte m.a.o.

Selv om kanalene kjentes ut som sølvpapir og det ikke var rustet,men pirket,hull var det ikke penger å hente.

Det kom heldigvis noen regler som stoppet slikt åpenlyst lureri.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, GuttormG skrev:

Hulrom er en saga for seg selv.. Gløttet på kolisjonsskadd nestennybil med 7års garanti og "norsk antirustbehsndling"; fantes ikke en dråpe voks ell i kanalene, ei heller innvendig i dører.

 

 

Herligheten kostet over 6000.-  Jeg anser Tuff kote dinol på Stoa i Arendal som seriøse. Inntil det motsatte er bevist. ;-) De har drevet på i over 30 år.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men behandlingen tar gjerne 2dager. Og du får innkalling til ny time etter 2-3 år. Ihvertfall gjorde jeg det når jeg fikk behandlet en Passat his Tuff kote Dinol i -97 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, finnarne skrev:

Men behandlingen tar gjerne 2dager. Og du får innkalling til ny time etter 2-3 år. Ihvertfall gjorde jeg det når jeg fikk behandlet en Passat his Tuff kote Dinol i -97 eller noe slikt.

Jeg fikk også innkalling på nittitallet da jeg behandlet en Saab 900. Prisen har imidlertid økt forskrekkelig sia den gang. ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 24.1.2018 den 14.37, fRRode skrev:

Litt artig denne diskusjonen om "Tectly" vs sau.

 

Mange som finner rust under 20 år gammel "Tectyl". Fysj og fysj sånn vil vi ikke ha.

 

Men sau må påføres 1 gang i året, så det er bra.

 

Men er det mange her som har erfaring med å ha "Tectyl" nye biler, for så å følge opp med etterbehandling slik som leverandør anbefaler?

 

Har forresten en bil som ble "tectyl" behandlet i 1989 som fremdeles er rustfri og har myk behandling ennå..

 

Men min litt rustne 10 år gamle Defender vi få sauebehandling..

 

 

 

Hadde avensisen på tectylbehandling når den var 3 år gammel. Perfekt sa han i andre enden, slik vil vi se det. Da får jeg garanti på jobben og om 3-4 år må det en ny behandling til. Toppsjiktet slites og den må sjekkes. 5800 tror jeg... dyrt men billigere enn å ta en omfattende rustjobb om 7-8 år....!

 

Gvogna får fluid film hvert år, av meg selv. Holder ting i sjakk og det er jo bare å avfette og bruke varmvann så kan man jo fjerne evt rust... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen har prøvd den " nye" seigere fluid filmen? 

Har tenkt å hive bilen inn til en ny behandling ute på Sotra ( Bergen) 

De reklamerer med en seigere type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som kom på Freelanderen her i huset, men den er i alle fall MYE tykkere enn den som ble sprøytet på Discoen.

 

Ser ut til at den sitter bra, og det er mye "guffe" alle steder. Det som har blitt skrudd på etter behandlingen virker å løsne lett og greit, så det kan se ut som om egenskapene er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

FF behandler bilen kjører som f på en støvet grus vei og blander motorsag olje in i den tjukke guffa FF har! og setter den i varmebad en stund og blander godt har dette kun på utsatte steder skjermer ramme osv finnes ikke en rust flekk under bilen behandler annen hvert år med FF som vedlikehold vist det trengs. Blir en jevla klissete ramme til dette får tørket men supert resultat. På aksling bruker jeg mercasol holder bedre på utsatte steder, men må være uten rust før påføring. Men nå er det vel sånn svart FF under der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Min ramme (99 Td5) er FF-behandlet siden 2007 og uten rust. Poenget er at FF skal være lettflytende og krype inn i alle mellomrom, kriker og kroker og dekke metalloverflatene først. Så binder den seg til støv og skit som kommer fra omgivelsene. Dette lager en guffelure av støv, skit og lanolinolje som beskytter mot korrosjon. De første påføringene må gjøres annethvert år (elns) siden den flytende og krypende lanolinene vaskes bort av vann fra glatte overflater. Når guffeluren har dannet seg kan man senke frekvensen. Min ble behandlet sist gang for 5 år siden. Jeg skal kjøre ny  behandling til våren. FF er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...