Gå til innhold

Bytte frå Fluid Film til anna rustbeskyttelse?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte Defender Puma, nesten ny, i 2014. Var ubehandla og fekk Fluid Film behandling utført neste umiddelbart (før bilen var 1 år). Hadde høyrt masse bra om FF så trudde dette var det beste for Defenderen. Har lagt merke til at FF ikkje held seg særleg lenge. I dørane osv er det heilt sikkert veldig bra, men under bilen, chassis, akslingar, osv der spylast det jo vekk veldig fort.

No tenkte eg på om det er mogleg å få understellet behandla med Mercasol eller noko tilsvarende som er meir slitesterk. Funkar det? Får ein FF vekk der Mercasol skal festa seg?

Noken som har erfaring eller tilsvarande tanker?

/Dirk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som utfører Mercasol-, Dinitrol- eller Tectylbehandling har sikkert sine tanker om dette, så kan være verdt å høre med dem. Men jeg vil tro det holder å steame skikkelig med proff høytrykkspyler først. Dette gjør de vanligvis uansett, for å få bort skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlet min Defender forleden hos Vestfold Antirust. Der har de nå funnet en metode for å sprøyte Fluid Film "Gel BN" som er deres tykke fett. Dette blir påført først og så legges det på vanlig tynnere FF på utsiden for at den skal trenge inn der hvor ikke fettet flytet og penetrerer/kaviterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt min bil til behandling med fluidfilm 3 ganger i løpet av de 3 siste årene.

Skal inn på ny behandling om noen mnd.


Jeg ser at det begynner å danne seg en ganske god hinne "overalt" på bilen nå hvor det har vært sauset inn.

Det er klart at når det nærmer seg tid for ny behandling, som nå, så er det ikke tjukt med sau under.
Men hinnen som har bygd seg opp over tid er ganske tydelig.

 

Jeg ble også overrasket etter 12 mnd. den første gangen hvor lite som var igjen, og snakket med Kai om dette.

Fikk bare beskjed om å følge et program, og jeg er veldig fornøyd med resultatet av årlig behandling nå.

 

Forøvrig tror jeg de som driver feks. med Mercansol vil helt fint klare å blåse alt rent før de legger på Mercansol.

Så ville ikke tenkt så mye på det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugsar ikkje akkurat kilometer køyrt etter behandling. Har jo køyrt ein del off road også og det sliter. Det er ikkje rart og forsåvidt ingen problem. Berre tenkte å påføra noko som holder betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offroad lager fort sår i endel antirustmidler.

Kryper ikke middelet sammen igjen og tetter såret får du fukt inn bak middelet

og rusta er igang uten at du ser det før krisen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dirk skrev:

Hugsar ikkje akkurat kilometer køyrt etter behandling. Har jo køyrt ein del off road også og det sliter. Det er ikkje rart og forsåvidt ingen problem. Berre tenkte å påføra noko som holder betre.

Hvis du kjører off road og gjør litt ekstra rengjøring er påføring av en slags olje for å beskytte både elektriske og mekaniske deler sikkert en god idé - hvis Fluid Film fungerer til dette formålet og også beskytter mot rust så ville det sikkert være bra å fortsette.  Er ikke sikker om eget utstyr ville gjøre jobben lettere/billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trykkluft er det en god i ide å investere i et sett og etterfylle selv.

Jeg tar utvendig påfyll selv når det trengs og full pakke hos Funderud 2.hvert år.

Det støver endel og det vil jeg ikke ha for mye av i garsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GuttormG skrev:

Sånn seig svart guffe ser utrolig bra ut lenge. Folk blir veldig overrasket når pigghammeren går rett gjenn om den fine guffa og restene av stålet bak..

 

Noen spesiell «seig svart guffe» du spesielt referer GuttormG? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl og lignende lager vel et beskyttende "skall" rundt metallet. Og det er vel og bra, og gir jo selvsagt beskyttelse mot lakkskader som følge av steinsprut og lignende. Problemet blir vel (vil jeg anta) når det blir hull eller sprekker i dette "skallet". Da blir det brått liggende vann og/eller saltlake bak "skallet", og moroa får utvikle seg i fred, uten at det er synlige skader.

 

Litt som et hus med vanninntrengning bak kledningen. Er ikke sikkert at du en gang ser skaden, men bak kledningen så utvikler råten seg i reisverket... Har også sett en del skummel rust i tectylbehandlede biler - og jeg har ikke ligget under _så_ mange biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vatn/rust bak tectyl/mercasol/anna var jo grunnen for å bruke FF. Trur kanskje eg skal fortsetja med det allikavel. Sjølv om det er masse kliss under bilen når ein skal mekka litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF anbefales hvert år første to år, deretter annethvert år. I tillegg er det lurt å kjøpe seg en sprayboks eller to, og gå over der man ser det har vært slitasje. F.eks. i innerskjermer, der man har sklidd under offroading etc.

 

Jeg bruker sprayboksene til det meste annet også, for rustbeskyttelse på båtmotor, hengerfeste, rustløsing etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Dirk skrev:

Det med vatn/rust bak tectyl/mercasol/anna var jo grunnen for å bruke FF. Trur kanskje eg skal fortsetja med det allikavel. Sjølv om det er masse kliss under bilen når ein skal mekka litt.

 

Men gratis Brylkreem.:D

Ihvertfall for de som har hår til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i tillegg finnes det jo lanolin i både fuktighetskremer og leppepomader, så at det er et produkt med bredt bruksområde er det liten tvil om. :D

 

Tørr hud? Gnu deg litt mot understellet på bilen. Sprukne lepper? Eh... Kjøp en leppepomade. Vi er kanskje glad i bilene våre, men det får være måte på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...