oggioffshore Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Hei Fikk montert varmepumpe i garasjen. Og nå ser kan jo hvor varmen forsvinner.... he he Har hatt noen runder å tettet der eg kjenner det kommer kald trekk. Taket ble jo seff ikke isolert i sin tid. Men man kan jo ikke vøre etterpåklok. Så eg tenkte begynne med tak delen, men kortest tak sperr. Spm er jo, skal man spikre opp lekter, og bruke asfalt plater, isolasjon og sist gips, e.l til å plate taket med. Eller holder det bare å legge glava, med papir på oppsiden, og kle igjen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) Hei John. Jeg har aldri sett asfaltplater brukt i tak nei. Ellers viktig å ha lufting over isolasjon (5cm) ,isolasjon, og nederst mot varme, plast(dampsperre), før du legger panel eller det du velger som tak. Så da kommer det jo an på hvor tykke taksperrer du har, evt begrensinger i tak høyde hvor mye isolasjon du har plass til. ikke noe problem å fore på nedover med 48x48 lekter f.eks. hvis du har god høyde. Snart får du sikkert svar fra andre snekkerkyndige her . Lykke til. Endret 20. januar 2018 av RR-CLASSIC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2018 Takk for svar . Mener det er 20cm bjelker i taket . Planen var å bruke 10cm isolasjon . Har forsåvidt plass til å lekte meg ned . Men har lest litt om dette Low-e greiene også . Som kanskje blir det enkleste . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EspenV Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Lekt ned 5cm på sidene av sperrene. Skjær til asfaltplater i mellom sperrene og spikre denne med pappspiker fra undersiden/evnt. skjær til remser med undertaks «papp» ( Vempro e.l) som stifter og taper på undersiden av lektene. Putt i 15cm isolasjon før plast underst. Viktig at du klarer å få plasten tett, klarer du ikke det ville jeg vurdert damp brems i steden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Det eneste som i lengden blir bra er å rive taktekkingen ovenfra. Legg vindtetting på sperrene, lekt opp lufting og monter tak igjen. Og grunnen til det er at uansett hvor bra du gjør jobben nedenfra vil det alltid oppstå kondens som vil renne nedover, og siden tettesjiktet ligger mellom sperrene kan det komme fukt mellom sperrer og nedlektet sjikt. Taktekkingen er nesten aldri tett den heller, noen unntak fins, feks taktro/papp og stålplater. Ofte vil det blåse inn regn/snø gjennom taket som må dreneres på nedlektet sjikt. Går du likevel for å lekte ned må du være nøyaktig slik at platene felles godt inntill sperrene. Finnes det ikke solid papp beregnet for dette tro? Det fantes den tiden jeg drev. Og jeg ville isolert godt. Jo mer isolasjon jo mindre kondens. Lekt ned og kryssisoler om du har mulighet. Plast mot varm side -alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) Nå ligger det osb på sperrene . Og en isola duk opp på der . Blå den gangen i 2005. Og shingel . Får begynne planlegge til våren hva som trengs . Endret 21. januar 2018 av oggioffshore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Er bildet av garasjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Såfremt duken som ligger på oversiden ikke er dampåpen så må du legge 5cm lufting under OSB. Lufting i mønet eller hanebjelke med lufting i gavler. Asfaltflate eller annen vindtetting som sperresjikt er smak og behag samt et prisspørsmål. Asfaltflate er definitivt enklest å tilpasse og legge for en uerfaren, men dagens produkter på rull blir også enklere og enklere. Uansett, dette sjiktet må være diffusjonsåpent. Vær nøyaktig når du legger isolasjonen slik at du ikke presser for hardt opp mot taket og derved tetter luftespalten du allerede har lagt flid og arbeid i. Plast ville jeg ikke brukt i garasjen med mindre du er hundre prosent sikker på at det alltid vil være plussgrader der inne. Bruk diffusjonsbrems i stedet. (Det brukes ikke plast i hytter heller viss de ikke er oppvarmet hele året.) Gips hadde jeg også skydd som pesten (nesten) den trekker fukt og smuldrer opp over tid. Med tanke på brannsikring så gjør et par lag med sponplater omtrent samme jobben, spesielt viss de kombineres med steinull isteden for glava. Viss du planlegger å ha varme i garasjen det meste av tiden så ville jeg lagt inn så mye isolasjon som mulig, gjerne 20 cm i tak og 15 i vegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Ser nå at du skriver det er shingel på taket, da Må du ha lufting. Så lenge vi ikke snakker sprinkling er forøvrig shingel det beste du kan ha på taket med tanke på å hindre brannspredning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, lafterolf skrev: Er bildet av garasjen? Ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.