Gå til innhold

Td5, montere 230v motorvarmer, hvor?


lafterolf

Anbefalte innlegg

Min slangevarmer med pumpe sitter mellom retur far varmeapparat (heat matrix) til motoren. Så da blir motoren først varmet opp og det som er til overs går tilbake til varmeapparatet. Dette er da på en 300Tdi men TD5 har jo liggende varmeapparat.

 

 

Endret av HeX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best med blokkvarmer jfr ekspertisen , men da bør starter ut og inn igjen ved montering.

På den annen side får du byttet frostvæsken som skulle vært byttet hvert 4. år og som nå er pensjonert om ikke avdød .

Mens starteren er ute og lufter seg kan man jo bytte kontaktpunktene i innslagsreleet samtidig.

Win,win og win.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktpungtene bytter jeg uten å ta ut startmotoren. :)

Radiator og front er ute, så det er en fin anledning til å sette inn varmeren nå tenkte jeg. 

 

Blokkvarmer er utvilsomt best, men har ingen i hylla, og bilen må på veien i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svar på spørsmålet ditt, YMK,men det ble anbefalt på flere Defakurs jeg gikk på for å bli godkjent montør og etterutdanning.

Dette var tidlig på 80-tallet en gang.(fant ikke sertifiseringen min nå)

Mulig det har med levetiden på dem å gjøre , men det er bare spekulasjon fra min side nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen bilder underveis, Lafterolf. Jeg har også en slik varmer liggende og det kan jo hende jeg får orden på bilen slik at jeg kan tenke på slangevarmeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne en fornuftig plassering. Jeg endte opp med å plassere den bak motoren og festet den i løfteøret på motoren. Byttet ut en slange for å unngå knekk på slangen.

 

Liker ikke å ha den på motoren, ser for meg mye risting, men karosseriet rister jo også mye. 

 

Skal ta et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20180126_111739.jpg20180126_111751.jpg

På varemapparatet var tilførselen merket med pil som viser hvilken vei væsken pumpes. Jeg koblet meg på den kretsen.  Startet pumpa med slange ned i ei bøtte for å se hvilken vei den pumpet. Pga dårlig hukommelse måtte jeg gjøre det to ganger og merket deretter retning med spritturs på pumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med min Kina varmer. Monterte på samme sted som du. 5min og så gikk sikringa i huset og det luktet svidd fra varmeren. Monterte dega blokkvarmer istedenfor. Har funka fint i snart 2 år nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på finn og søk opp Eloc motorvarmer. Jeg har brukt 6 slike i hver sin bil. den eldste er 7 år, og jeg har aldri hatt noe problemer.. motoren blir god og varm på under en halvtime. Liten sak som er enkel og montere og som krever veldig lite plass.. koster sikkert litt mer enn kinavarmer, men jeg er ikke så glad i å brenne opp bil og hus for å spare noen kroner heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm. Jeg har også liggende to av disse kinavarmerene jeg hadde tenkt å montere en gang... Noen som har forsøkt dem med hell?? Jeg har nemlig verken hus, garasje eller bil å avse til en brann... Kunne evt prøvemontert den i konas elbil, men uten å ha tatt en titt under panseret tror jeg ikke den trenger noe slikt...^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dråget skrev:

Hmm. Jeg har også liggende to av disse kinavarmerene jeg hadde tenkt å montere en gang... Noen som har forsøkt dem med hell?? Jeg har nemlig verken hus, garasje eller bil å avse til en brann... Kunne evt prøvemontert den i konas elbil, men uten å ha tatt en titt under panseret tror jeg ikke den trenger noe slikt...^_^

Kanskje du kan montere den på den bensindrevne kompressoren som står på utsiden? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...