Gå til innhold

Mekanisk "klakk" lyd i svingene


HeX

Anbefalte innlegg

Hei,

 

idag på tur med min Puma 110 (2007 modell snart 100tkm) oppdaget jeg en "klakk" lyd fra et sted under bilen hver gang jeg kjører gjennom en sving med motsatt retning. Vanskelig å beskrive. Med andre ord hver gang bilen vipper fra venstre til høyre og motsatt. Lyden kommer ikke under akselerasjon eller bremsing. 

 

Jeg lurer på om det kunne være foringer. Enten på panhard eller A-frame (kan ikke si om det er bakfra eller forfra).

Noen som har vært bort i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg på kosedressen og prisen går til Lafterolf! Det er stabstang ledd bak høyre. Tror ikke at det er viktig å fikse med en gang så kan det vente til den årlige delebestilling fra øya. Da kommer jeg å bytte alle led på stabstang samtidig.

Takk igjen for diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blush

Løs bolt er ikke uvanlig og det bør tas fortest mulig.

Slakk i ledd eller foringer kan vente.

Ta med 2 foringer for hvert ytre stabstag du vil bytte.

Hvis rust under bil kan en ekstra bolt eller to med mutter være lurt.

Innsausing annenhver dag med rustoleum i en ukes tid eller to gir oftest ikke behov for bolter.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter to koniske foringer med bolt tvers gjennom på motsatte enden av kuleleddet.

Er det rustent der er bolten mm. vond å få løs.

Derfor lurt med rustløser.

 

Skulle hatt en sprengskisse så kunne jeg vist deg delene jeg ville kjøpt med.

Men sånn kan jeg ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah da er jeg med. Jeg pleie å bestille alle boltene med siden de koster vanligvis bare små penger likevel og LR har lært meg at boltene og skruer er ofte ment for engangs bruk ;-)

Takk for tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

 

Flott sett.

Litt ekstra deler men mulig rimeligere å kjøpe enn bit for bit.

 

Finn-Arne. Ikke alle trenger stabstag for å holde seg i "vater". :lol:

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...