Gå til innhold

Td5. Knekt eksosbolt ingen piping m.m


leiohel

Anbefalte innlegg

Min td5 discovery mister litt kjøleveske. Tok den veldig gode lommelykta og lyste ned rundt motoren for å prøve å se hvor det lekker. 

 

Startet på venstre side og det første jeg ser at det ligger en pinnebolt opppå bellhousing, under turbo, og jeg mangler nederste bakre bolt på eksos manifoil. Rart den ikke piper. Får vel prøve å sette i en ny en dag. Noen som på husk vet dim på pinnebolten. Er spansk topp om det har noe å si.

 

ser forresten at det er godt vått i området under og rundt fuel pressure regulatoren. Den er ikke lenge siden jeg byttet, men glemte å sjekke om det var diesel eller vann. O ringene på dieselkjøleren er også byttet, men det er noen år siden nå.  Satt en flaske på overløpet for ekspansjon tanken får å se om vannet blåses ut.

 

Er det dumt å vaske motor når det er godt med minus grader ute?

 

 

og slik går no dagan

leif Ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å få tørket motor ++ godt fortest mulig etter vask.

Vann over tid i ledningsnett gir mye moro senere.

 

Mulig bolten din er røket av.

Stikk inn noe og sjekk.

Er den det er det lurt å ta tak i det før manifolden vrir seg.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Anbefaler å få tørket motor ++ godt fortest mulig etter vask.

Vann over tid i ledningsnett gir mye moro senere.

 

Mulig bolten din er røket av.

Stikk inn noe og sjekk.

Er den det er det lurt å ta tak i det før manifolden vrir seg.

 

Er nok knekt. Er pinnebolter og ca 1/3 sitter igjen i toppen. Tydelig ujevn bruddflate. 

Må vel ut med turbo for å komme til med verktøy for å få ut resten?

 

 

20180117_190834.jpg

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GuttormG skrev:

Ja, turbo og rotorfilter må ut. Du må også løsne ac-kompresor og flytte den litt for å få manifolden ut.

Ingenting vanskelig :-)

Må alt det ut så lenge jeg bare skal bytte bakerste bolt. Min piper ikke selv ved godt pådrag. 

Tenkte å bare borre ut gammel knekt pinne bolt å sette i ny.

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte at jeg ikke trengte å ta bort manifoilen for å bytte knekt bolt. Ingen tegn på plystring så om den er vridd, så er det ikke mer enn at den ikke plystrer. Så burde jeg ikke slippe unna med å bare sette inn ny pinnebolt og mutter?

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du vil bare sette inn ny bolt, ikke ta bort stubben?

Det får du nok til uten for mye demontering, men ikke dra til for hardt. Er ikke mange gjenger i inngrep.

 

Tommelfingerregel; minst 5 fulle omdreininger trenges for full styrke på gjengede forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av manifoil få den planet å bytt pinnskru, å når du først er i gang bytt alle, sett i noen som er lengre så du kan ha hylser mellom mutter å manifoil, rotorfilter hendelse trenger du ikkje å skru av men ac pumpa må løses å flyttes litt på. I grunn en helt ok jobb,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 9.45, lafterolf skrev:

Skruen gikk av fordi manifolden krymper. Jeg ville demontert, rettet manifolden og filt hullene slik at den ikke trekker av flere skruer. 

 

Monterer du ny pinneskrue vil den ganske raskt ende på samme vis tror jeg.

 

Da heller jeg mot demontering av manifoil og sitter nå og lager handleliste. Men den delen som gjør meg usikker på er planing av manifoilen og andre modifiseringer. Har bare en bil, så demontering og fix må skje på samme sted. Levere til planing får jeg ikke mulighet til. Og er skikkelig januar blakk for tiden.

 

planing: starte med fil og rettholt. Kanskje glassplate og bredt smergelpapir? Her er jeg uerfaren og ikke det beste verktøyet.

 

større bolt hull: er i dag 8 mm. Kan jeg borre opp til 9mm og det bør være nok?

 

Forebygging: borre hull og kappe gjennom webinnhold til hullet. Eller la det være.

 

 

ekstra jobb: samtidig tenkte jeg å bytte kjøleslangen under turbo.

 

 

 

bare kom med forslag på hvordan løse dette

leif ove

 

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så lang tid med fil, jeg gruet meg lenge, men gjorde jobben på et pat-tre timer. Jeg hadde veldig nytte av å smergle mot en plan flate innimellom filingen, og bruke tusj som merkefarge. Jeg spente smergelpapir fast mot en bordplate av stål, kontrollerte med lett smergling med papir på et stort speil.

 

Brukte 10mm bor til å bore opp hullene på sylinder 1 og 5.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elchund skrev:

Det tar ikke så lang tid med fil, jeg gruet meg lenge, men gjorde jobben på et pat-tre timer. Jeg hadde veldig nytte av å smergle mot en plan flate innimellom filingen, og bruke tusj som merkefarge. Jeg spente smergelpapir fast mot en bordplate av stål, kontrollerte med lett smergling med papir på et stort speil.

 

Brukte 10mm bor til å bore opp hullene på sylinder 1 og 5.

 

Tron

 

Har du eller noen andre et godt tips på hvor en får tak i smergelpapir av litt lengde og bredde? Kan en eventuelt bruke våtslipepapir?

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig verktøybutikk, men færre og færre av de også.

Kjøp en fil der med det samme, gjerne 10-12" lang.

Du trenger også kritt (stryk godt med kritt på fila før du begynner og underveis så er den mye lettere å holde rein og dermed skarp), en børste til å holde fila rein trengs også.

 

Om verktøybutikker, vi har en lokslt som engang var en av landets virkelig velrenomerte. Idag selger de ikke filer annet enn i sett fra Bacho (marginalt bedre enn Biltema..), smergelpapir i kun en bredde og når jeg ville se hva de hadde av kjørnere fikk jeg hele beholdningen i hånda. De hadde en enste en.

Triste greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag skred jeg til verket.

 

først skulle en pinneskrue som var knekt ut. Fikk ikke tak i den med tang. Så da borret jeg opp med først 3 mm, så 4 mm før grisepikk. Lirke lure, så var den ute. Byttet alle pinneboltene, sånn for sikkerhets skyld.

 

20180216_122450.jpg

 

 

Så var det planing av manifoil. Hadde ca en halv millimeter for høy på de tre midterste kanalene. Siden jeg ikke er stø eller har god fil ble det en stålprofil, som jeg sjekket med rettholt. Brukte bandsliper 80 papir fra Swedol, som jeg delte og festet.

 

20180216_114418.jpg

 

 

så var det bare å holde på til det ble rett

 

20180216_114920.jpg

 

gikk så fint. 

Borret opp hullene med 10 mm og monterte sammen.

Enda en jobb jeg gruet meg til som gikk overraskende greit.

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...