leiohel Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Min td5 discovery mister litt kjøleveske. Tok den veldig gode lommelykta og lyste ned rundt motoren for å prøve å se hvor det lekker. Startet på venstre side og det første jeg ser at det ligger en pinnebolt opppå bellhousing, under turbo, og jeg mangler nederste bakre bolt på eksos manifoil. Rart den ikke piper. Får vel prøve å sette i en ny en dag. Noen som på husk vet dim på pinnebolten. Er spansk topp om det har noe å si. ser forresten at det er godt vått i området under og rundt fuel pressure regulatoren. Den er ikke lenge siden jeg byttet, men glemte å sjekke om det var diesel eller vann. O ringene på dieselkjøleren er også byttet, men det er noen år siden nå. Satt en flaske på overløpet for ekspansjon tanken får å se om vannet blåses ut. Er det dumt å vaske motor når det er godt med minus grader ute? og slik går no dagan leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Anbefaler å få tørket motor ++ godt fortest mulig etter vask. Vann over tid i ledningsnett gir mye moro senere. Mulig bolten din er røket av. Stikk inn noe og sjekk. Er den det er det lurt å ta tak i det før manifolden vrir seg. Endret 17. januar 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 17. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) 1 time siden, gautes skrev: Anbefaler å få tørket motor ++ godt fortest mulig etter vask. Vann over tid i ledningsnett gir mye moro senere. Mulig bolten din er røket av. Stikk inn noe og sjekk. Er den det er det lurt å ta tak i det før manifolden vrir seg. Er nok knekt. Er pinnebolter og ca 1/3 sitter igjen i toppen. Tydelig ujevn bruddflate. Må vel ut med turbo for å komme til med verktøy for å få ut resten? leif ove Endret 17. januar 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Det er for lenge siden jeg gjorde den jobben til at jeg husker hvordan jeg gjorde den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Ja, turbo og rotorfilter må ut. Du må også løsne ac-kompresor og flytte den litt for å få manifolden ut. Ingenting vanskelig :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Har akkurat gjort jobben: Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 7 timer siden, GuttormG skrev: Ja, turbo og rotorfilter må ut. Du må også løsne ac-kompresor og flytte den litt for å få manifolden ut. Ingenting vanskelig :-) Må alt det ut så lenge jeg bare skal bytte bakerste bolt. Min piper ikke selv ved godt pådrag. Tenkte å bare borre ut gammel knekt pinne bolt å sette i ny. Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Du får ikke ut manifolden uten å ta bort de bitene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Men jeg tenkte at jeg ikke trengte å ta bort manifoilen for å bytte knekt bolt. Ingen tegn på plystring så om den er vridd, så er det ikke mer enn at den ikke plystrer. Så burde jeg ikke slippe unna med å bare sette inn ny pinnebolt og mutter? leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Du kan jo prøve og se. Men tror du skal ga mye flaks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Av og til har man det,heldigvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Ah, du vil bare sette inn ny bolt, ikke ta bort stubben? Det får du nok til uten for mye demontering, men ikke dra til for hardt. Er ikke mange gjenger i inngrep. Tommelfingerregel; minst 5 fulle omdreininger trenges for full styrke på gjengede forbindelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Skruen gikk av fordi manifolden krymper. Jeg ville demontert, rettet manifolden og filt hullene slik at den ikke trekker av flere skruer. Monterer du ny pinneskrue vil den ganske raskt ende på samme vis tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Skru av manifoil få den planet å bytt pinnskru, å når du først er i gang bytt alle, sett i noen som er lengre så du kan ha hylser mellom mutter å manifoil, rotorfilter hendelse trenger du ikkje å skru av men ac pumpa må løses å flyttes litt på. I grunn en helt ok jobb, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) På 19.1.2018 den 9.45, lafterolf skrev: Skruen gikk av fordi manifolden krymper. Jeg ville demontert, rettet manifolden og filt hullene slik at den ikke trekker av flere skruer. Monterer du ny pinneskrue vil den ganske raskt ende på samme vis tror jeg. Da heller jeg mot demontering av manifoil og sitter nå og lager handleliste. Men den delen som gjør meg usikker på er planing av manifoilen og andre modifiseringer. Har bare en bil, så demontering og fix må skje på samme sted. Levere til planing får jeg ikke mulighet til. Og er skikkelig januar blakk for tiden. planing: starte med fil og rettholt. Kanskje glassplate og bredt smergelpapir? Her er jeg uerfaren og ikke det beste verktøyet. større bolt hull: er i dag 8 mm. Kan jeg borre opp til 9mm og det bør være nok? Forebygging: borre hull og kappe gjennom webinnhold til hullet. Eller la det være. ekstra jobb: samtidig tenkte jeg å bytte kjøleslangen under turbo. bare kom med forslag på hvordan løse dette leif ove Endret 20. januar 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Skruhullene må være bredere/lengre. Manifolden krymper i lengderetning. Stikk innom biltema og kjøp luftdrevet fres. Den lager du avlangt spor med. Koster nesten ingen ting. Har du båndpusser kan du bruke det. Se tråd av korpusviridans. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Rundfil gjør jobben raskt også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Det tar ikke så lang tid med fil, jeg gruet meg lenge, men gjorde jobben på et pat-tre timer. Jeg hadde veldig nytte av å smergle mot en plan flate innimellom filingen, og bruke tusj som merkefarge. Jeg spente smergelpapir fast mot en bordplate av stål, kontrollerte med lett smergling med papir på et stort speil. Brukte 10mm bor til å bore opp hullene på sylinder 1 og 5. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, Elchund skrev: Det tar ikke så lang tid med fil, jeg gruet meg lenge, men gjorde jobben på et pat-tre timer. Jeg hadde veldig nytte av å smergle mot en plan flate innimellom filingen, og bruke tusj som merkefarge. Jeg spente smergelpapir fast mot en bordplate av stål, kontrollerte med lett smergling med papir på et stort speil. Brukte 10mm bor til å bore opp hullene på sylinder 1 og 5. Tron Har du eller noen andre et godt tips på hvor en får tak i smergelpapir av litt lengde og bredde? Kan en eventuelt bruke våtslipepapir? leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 En skikkelig verktøybutikk, men færre og færre av de også. Kjøp en fil der med det samme, gjerne 10-12" lang. Du trenger også kritt (stryk godt med kritt på fila før du begynner og underveis så er den mye lettere å holde rein og dermed skarp), en børste til å holde fila rein trengs også. Om verktøybutikker, vi har en lokslt som engang var en av landets virkelig velrenomerte. Idag selger de ikke filer annet enn i sett fra Bacho (marginalt bedre enn Biltema..), smergelpapir i kun en bredde og når jeg ville se hva de hadde av kjørnere fikk jeg hele beholdningen i hånda. De hadde en enste en. Triste greier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Far min var no fattig, men filer som gikk lett, det hadde han Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 For å få remser med smergelpapir klipper jeg opp bånd til båndsliper. Fant noen med grei bredde/lengde hos Biltema for en tid tilbake. Ruller med "vanlig gult" slipepapir varer ikke lenge. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 16. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2018 (endret) I dag skred jeg til verket. først skulle en pinneskrue som var knekt ut. Fikk ikke tak i den med tang. Så da borret jeg opp med først 3 mm, så 4 mm før grisepikk. Lirke lure, så var den ute. Byttet alle pinneboltene, sånn for sikkerhets skyld. Så var det planing av manifoil. Hadde ca en halv millimeter for høy på de tre midterste kanalene. Siden jeg ikke er stø eller har god fil ble det en stålprofil, som jeg sjekket med rettholt. Brukte bandsliper 80 papir fra Swedol, som jeg delte og festet. så var det bare å holde på til det ble rett gikk så fint. Borret opp hullene med 10 mm og monterte sammen. Enda en jobb jeg gruet meg til som gikk overraskende greit. mvh leif ove Endret 16. februar 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Bra jobbet, ta en velfortjent pils! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 God følelse når ting går greit Flink du. God Helg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.