Gå til innhold

Rift i dekkside


SEM

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg vet at det ikke skal legges inn en slange i slangefrie dekk. Men jeg har fått en 8mm rift(hull) i dekksiden på Nokian Hakkapeliitta 7. Er det noen som vet hvorfor det ikke er bra å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det vil komme dritt igjennom hullet og skade slangen, og fordi corden, som er strengene som dekket er bygd på, ruster som fy og raskt vil svekkes videre. Det er allerede svekket der de er brukket.

 

Men, det finnes, på landbruksverksted, digre bøter med armering for å lime på innsiden. Bot er vel noe som søringer oversetter til lapper tenker jeg. Her oppe får vi juling om vi sier lapp.

Ps. Det er ikke lovlig å reparere hull i siden på dekket, bare så jeg ikke oppfordrer til noe.

 

Men på bildet ditt så hullet stort og åpent ut, så jeg tror ikke det er håp for dekket.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fjerne ethvert klistremerke inni dekket og er det andre ujevnheter(striper) der vil de også gnage hull etterhvert.

Det er min erfaring.

Har sett dekk lappet med stor og stiv lapp både innvendig og fra utsiden.

Tror jeg har det dekket med utvendig lapp et sted ennå.

Aldri testet det,men det holder på lufta.

 

Bilde,Rolf???

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dekket. Jeg har plugget igjen med lim og lang myk "mark". På bildet ser det ut som om hullet er stort. Det er pga mye lim rundt hullet. Hullet/riften er 7mm langt og var vanskelig å finne før jeg lokaliserte det

20180117_153316.jpg

20180117_152249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fått skader på dekksider på bildekk, så er det bare å skrote dekket. Armeringen og corden er skadet, og man risikerer at hele dekket revner - selv med slange og andre luriumfikser.

Kjøp nye dekk for akslingen, eventuelt for alle fire hjul.

 

Det er vel knapt noe som er mer viktig enn dekk og bremser når det kommer til sikkerhet i bil. Å spare penger her kan bli vondt for en selv - eller i verste fall for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig og riktig det Trond nevner.

Skal reparasjonen godkjennes må det gjøres ordentlig.

Og jeg er ikke sikker på om det er mulig.

Traktorlapp er beregnet på svake sentrifugalkrefter.

 

Sum summarum er nok huggeren en god og billig ide.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hakka 7 finnes ikke lengre. Billigste Hakka 8 jeg fant var 1400 pr stk. Det blir jo x 2 stk dekk. Legger om selv med dekkmaskiner på skolen. 

Dette er den dyreste løsningen.

Tar en ringerunde i Særp på høgger plassene først.

Stay tuned...................

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...