Jump to content
LRforum
Øystein Halvorsen

Hjelp ang discovery 3

Recommended Posts

Les koder og slett . 

Første som slår meg er abs sensor feil  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senker seg ned, kommer opp feil med parkeres men denne fungerer når jeg har testet den. Har tatt strømmen men feilene kommer tilbake straks jeg beveger på bilen. Kan det være hjullager bak som har tatt kvelden? Skal lese ut feilkoder litt senere og håper det kan være til hjelp.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja og det ser greit ut. 14,5v i ladespenning, så det er vel normalt. Var ute nå og kjørte en tur og da kom ikke feilene opp heller. Liker ikke slike feil gitt. Kommer snart med litt feilkoder... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror nok knikeren er inne på noe her.

 

Juletre og rare feil kommer som oftest av at strømforsyningen ikke er helt som den skal. Kan være at ladingen din er litt av og på, og/eller at batteriet ikke er helt som det skal.

 

Mål hvilespenning på batteriet, spenning på batteriet under belastning (uten at motoren går), og eventuelt ladespenning igjen både når bilen oppfører seg som den skal, og når feilene oppstår.

 

Nå tar jeg ting etter hodet her, så jeg tar forbehold om feil, men vanlig hvilespenning skal ligge på litt over 12V, gjerne opp til 12,4/12,5 på et friskt batteri, og ved belastning skal det synke ned til 12, men ikke noe særlig under.

 

Synker det raskt ned til et stykke under 12 så er enten batteriet ferdig, eller så har du bedrevet for mye småkjøring og må få ladet det litt. :) Få det toppladet og prøv igjen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Hadde akkurat samme hendelse som du beskriver med samme feilkoder  før jul.

 

Slettet feilkoder og ladet - ingen problem etter det 

KH

Share this post


Link to post
Share on other sites

det er innafor i min verden.... 15,3 volt vil nok synke etter en tids kjøring. Den kjører opp ladespenningen litt i begynnelsen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det var enda godt, men fortsatt er det samme juletrelysene som blinker. 

 

Kan det være feil 9 som er synderen her da eller?

 

Her er feilkodene jeg leste av nå:

 

FAULT 1 OF 19
ECU: Instrument Pack
CODE:U0010 
Medium speed CAN communication bus
(HISTORIC)

FAULT 2 OF 19
ECU: Instrument Pack
CODE:U0132 
Lost communication with ride level ctrl module / Lost communication with suspension ctrl module A
(PENDING)

FAULT 3 OF 19
ECU: Instrument Pack
CODE:U0159 
Lost communication with parking assist control module 'A'
(INTERMITTENT)

FAULT 4 OF 19
ECU: Engine Management
CODE:P0405 
Exhaust gas recirculation sensor A - circuit low
(INTERMITTENT)

FAULT 5 OF 19
ECU: Transfer Case
CODE:U0122 
Lost communication with vehicle dynamics control module
(PERMANENT)

FAULT 6 OF 19
ECU: Automatic Gearbox
CODE:P0500 
Vehicle speed sensor A
(PERMANENT)

FAULT 7 OF 19
ECU: Parking Brake
CODE:U0122 
Lost communication with vehicle dynamics control module
(PERMANENT)

FAULT 8 OF 19
ECU: Ride Level
CODE:U0416 
Invalid data received from vehicle dynamics control module
(PENDING)

FAULT 9 OF 19
ECU: ABS system
CODE:C1A93 
Rear right wheel speed sensor circuit
(PERMANENT)

FAULT 10 OF 19
ECU: All Terrain Control
CODE:U0416 
Invalid data received from vehicle dynamics control module
(PENDING)

FAULT 11 OF 19
ECU: Front Lighting
CODE:U0400 
Invalid data received (event diagnostic trouble code)
(PERMANENT)

FAULT 12 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1C82 
Headlamp washer relay coil circuit
(PERMANENT)

FAULT 13 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1D12 
Volumetric alarm power circuit
(INTERMITTENT)

FAULT 14 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1D13 
Interior lamps 1 circuit
(INTERMITTENT)

FAULT 15 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1D14 
Interior lamps 2 circuit
(INTERMITTENT)

FAULT 16 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1D17 
Bus circuit / Battery backed sounder
(PERMANENT)

FAULT 17 OF 19
ECU: Body Control
CODE:B1D18 
Volumetric sensor circuit
(PERMANENT)

FAULT 18 OF 19
ECU: Fuel Burning Heater
CODE:B1D29 
No start, even after restart attempt
(INTERMITTENT)

FAULT 19 OF 19
ECU: Telephone
CODE:B1A00 
Control module
(PERMANENT)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville startet med å sjekke hjulager høyre side foran ja. Så abs-sensoren. 

En kaputt sensor vil sende bilen i juletremodus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bak er korrekt. Går litt fort i svingene av og til...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er bilen i orden etter bytte av abs sensor høyre bak. Ser ut som det kan være en svakhet her da kabelen var halveis slitt av ganske så nærme hjulet. Tok 10 min å bytte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bra at det løste seg på en relativt billig og enkelt, og takk for at du forteller om løsningen på problemet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra det løste seg . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har de samme problemene som trådstarter. Men ikke samme fiks ser det ut til. For min del begynte det med hjullagerhavari høyre foran. Da mener jeg skikkelig havari. Selvfølgelig på vei hjem fra juleferie med fullpakket bil. Fikk da opp alle disse lysene rett før røyken veltet ut foran. Fikk bilen på verksted som skiftet hjullager som jeg forøvrig hadde skiftet selv 1.5 år før. Når jeg hentet bilen på verkstedt mumlet de noe om at abs sensoren var gåen. Jeg fikk ikke skiftet den før i går. Det tok vel mere 3 timer en ti minutter, så jeg er nok ingen mekaniker. Men av med hjulet, caliperen, innerskjemen, tre opp ny kabel tar nå litt tid. Uansett etterpå slettet jeg feilkodene, men de kommer tilbake.

En mulighet er jo at jeg ikke har fått koblingen i innerskjermen skikkelig i. Andre forslag?

 

 

Her er min iidtool diagnose:
 
Model L319 - Discovery 3 2006 
Vehicle scanned on 1. feb. 2018 8.48.26 a.m. 
IIDControl 2.9.4.5 Android - IIDTool BT V3.0 B2134 

Engine TDV6
•	P140A-00 (2F) Exhaust gas recirculation sensor C - circuit low 
•	P0495-00 (2F) Fan speed high 

Parking Brake
•	U0122-87 (EB) Lost communication with vehicle dynamics control module - Bus signal/message failure - missing a message
( at 128806 km )

Transfer Case
•	U0122-87 (2F) Lost communication with vehicle dynamics control module - Bus signal/message failure - missing a message
( at 128806 km )

Transmission
•	P0500-00 (2F) Vehicle speed sensor A 
( at 128806 km )

Vehicle Dynamic
•	C1A94-78 (0B) Front right wheel speed sensor circuit - Mechanical failure - alignment or adjustment is incorrect
( at 128806 km )

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp det er en mulighet.  Orginalskruen til abs sensoren er ødelagt og jeg fant en annen som ikke passet helt. Fikk den bare så vidt i, men strammet til med en kontra mutter. Mulig dette ble for dårlig og det er litt slark der. Skal ta en sjekk ikveld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om hjullageret var så gåent, er det mulig at du har fått ødelagt tannkransen til føleren. Da trenger du nytt drivledd. Om du svinger fullt over til ene siden skal du kunne se inn på tannkransen fra baksiden. Du ser selvfølgelig rett inn på den gjennom sensorhullet og, men da ikke like lett å se.

 

Om du har "reodoret" til en festeløsning på sensoren så pass hvertfall på at den står korrekt. Litt for mye avstand mellom sensor og tannkransen kan fort gi feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker 

Er det denne du mener?

tannkrans.jpg

Hadde oppe sensoren igjen. Der var lagt seg litt støv av samme farge som tennene på bilde på tuppen. Ellers så får jeg ingen feilmeldinger før jeg kjører.

Jeg kan forresten bevege drivakslene noen mm ut og inn. Altså i lengderetningen. Er det normalt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ja. Om den ser tilsvarende ut rundt hele burde den ikke være problemet. Men du kan prøve å rengjøre den om du klarer, en stiv tannbørste eller en liten stålbørste. 

 

Tuppen på sensoren er magnetisk, så den suger til seg stål/rust.

 

Litt på tynn is, men mener sensoren gir fra seg et svakt elektrisk signal, om du har et mulimeter kan du måle dette. Og deretter sammenligne med andre siden. 

 

Edit: mens hjulet snurres rundt.

Edited by Hanslr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akselen kan ha ett par mm slakk ja. Innerste drivleddet går fritt inn og ut, og yttre drivledd får fort litt slakk i klipset som holder akslingen fast. 1-2mm, akkurat nok til at du kjenner bevegelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...