Gå til innhold

Bytte motor og mauell gir på P38


christianvig

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Tenker litt på/vurderer å bytte motor til min P38 DSE. Så vidt jeg har skjønt skal det gå fint å installere BMWs M57D30. Men, hadde det ikke vært greiere å samtidig å konvertere til manuell kasse? Hvilken kasse kan man da i såfall benytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver får jo vurdere om man har nok kompetanse, ressurser i form av både penger, tid og maskineringskapasitet til å sette igang et sånt prosjekt. Om du lurer på hva for girkasse du kan bruke, er du vel strengt talt tynt på isen allerede der. I praksis kan vel omtrent alt som finnes av manuelle girkasser benyttes, om du får maskinert et hus som passer. Enkleste er vel å finne en passende Getragkasse, og en adapterplate, og få spesiallaget en clutch. Dette er dog ikke for amatører, en M57 har vrimoment så det holder....

 

JEG har min del både rene motorbytter og konverteringsjobber under fingrene, og skyr sånt totalt som pesten heretter.  Det blir som regel 5 ganger dyrere, og 8 ganger mer arbeid enn man hadde tenkt seg i utgangspunktet, før man er ferdig med en god løsning. Rene motorbytte, like for like er et jævla hat på gamle biler det også; bør jeg bytte denne slangen tro, hvordan er disse motorfestene tro, bør dynamoen byttes når den likevel er ute, ojj dette så ikke ut som jeg hadde tenkt, ups, manifolden passet ikke likevel, ånei, røret må spesiallages fra gammel til ny modell, og sånn går tid og penger unna som bare det....

 

Men absolutt, har man tid, penger og overskudd, er det ingenting som er så tilfredsstillende som å få det til. Jeg har bevist endel ganger at det går å få til ( bensin til diesel, diesel til bensin, motor fra FWD bil til RWD bil, sette automatgir i manuellbil, sette manuellgir i automatbil, montere turbomotor i sugediesel og en rekke andre mer eller mindre gjennomtenkte, men gøyale prosjekter.  Så nå har jeg ingenting igjen å bevise, hverken overfor meg sjøl eller andre, og lar det ligge. Jeg har nok med å få P38`n min til å virke sånn noenlunde jeg...


NB - du kan jo begynne prosessen med å søke, og få godkjent 33% effektøkning og 46% økning av dreiemoment hos SVV.  :)

 

Jeg skal være den første til å heie på den som vil gjennomføre et sånt prosjekt, men jeg er også først i køen med å si " hva var det jeg sa" når de "uoverkommelige problemene " tårner seg opp. :)

 

Lykke til ! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Enhver får jo vurdere om man har nok kompetanse, ressurser i form av både penger, tid og maskineringskapasitet til å sette igang et sånt prosjekt. Om du lurer på hva for girkasse du kan bruke, er du vel strengt talt tynt på isen allerede der. I praksis kan vel omtrent alt som finnes av manuelle girkasser benyttes, om du får maskinert et hus som passer. Enkleste er vel å finne en passende Getragkasse, og en adapterplate, og få spesiallaget en clutch. Dette er dog ikke for amatører, en M57 har vrimoment så det holder....

 

JEG har min del både rene motorbytter og konverteringsjobber under fingrene, og skyr sånt totalt som pesten heretter.  Det blir som regel 5 ganger dyrere, og 8 ganger mer arbeid enn man hadde tenkt seg i utgangspunktet, før man er ferdig med en god løsning. Rene motorbytte, like for like er et jævla hat på gamle biler det også; bør jeg bytte denne slangen tro, hvordan er disse motorfestene tro, bør dynamoen byttes når den likevel er ute, ojj dette så ikke ut som jeg hadde tenkt, ups, manifolden passet ikke likevel, ånei, røret må spesiallages fra gammel til ny modell, og sånn går tid og penger unna som bare det....

 

Men absolutt, har man tid, penger og overskudd, er det ingenting som er så tilfredsstillende som å få det til. Jeg har bevist endel ganger at det går å få til ( bensin til diesel, diesel til bensin, motor fra FWD bil til RWD bil, sette automatgir i manuellbil, sette manuellgir i automatbil, montere turbomotor i sugediesel og en rekke andre mer eller mindre gjennomtenkte, men gøyale prosjekter.  Så nå har jeg ingenting igjen å bevise, hverken overfor meg sjøl eller andre, og lar det ligge. Jeg har nok med å få P38`n min til å virke sånn noenlunde jeg...


NB - du kan jo begynne prosessen med å søke, og få godkjent 33% effektøkning og 46% økning av dreiemoment hos SVV.  :)

 

Jeg skal være den første til å heie på den som vil gjennomføre et sånt prosjekt, men jeg er også først i køen med å si " hva var det jeg sa" når de "uoverkommelige problemene " tårner seg opp. :)

 

Lykke til ! 

 

 

Har du gjort noen motorbytter ift P38? Har funnet innlegg fra Ashcroft om at de leverer R380 kassen til P38. Finner dog ikke ut om dette er den samme kassen som ble levert med P38 DT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 ble levert med R380. Høyt moment gir størrebelastning, men avgjørende er på hvilket turtall momentet er høyt. 

 

Høyt moment på lave turtall er drepende for clutch og girkasse.

 

Hvordan trikser man bilens hjerne til å fungere uten automat vet ikke jeg.

 

Tror jeg for enkelhets skyld ville brukt automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

P38 ble levert med R380. Høyt moment gir størrebelastning, men avgjørende er på hvilket turtall momentet er høyt. 

 

Høyt moment på lave turtall er drepende for clutch og girkasse.

 

Hvordan trikser man bilens hjerne til å fungere uten automat vet ikke jeg.

 

Tror jeg for enkelhets skyld ville brukt automat.

Mener å ha lest på et engelsk forum at BECM har en setting hvor man kan velge mellom automatkasse og manuell kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard satte jo inn M57 i sin P38. Ikke en enkel prosess akkurat. Den ble til slutt hugd etter den var gjennom sin fjerde clutch... Var vel R380 i den. Nå har det jo kommet sterkere clutcher siden den tid. Men de tåler nok ikke 600 Nm enda... 

Fortsatt er selve jobben mye å tygge. Det elektriske er verst, men det ser ikke jeg mørkt på. 

 

Tdv6-ombygging er blitt gjort tidligere mot den originale ZF-HP24-kassa. HP22-kassen som sitter i DSE'ene er uansett for svake og må ut. Dessverre er det ikke plass under torpedo og girkassetunellen til en 6- eller 8-trinns ZF.. Kunne jo være verdt å ta drivlinja til en krasja D3, men det er ikke så lett.. 

 

Hadde jeg hatt åpen lommebok ville jeg heller gått for en overhaling og oppgradering av 4.6'n min. Kanskje annen type engine manangement system, moderne dyser osv, om det ville påvirket forbruke i STOR grad. Hvis ikke, ser jeg ikke poenget. 

 

Jeg var også på tanken om å bytte ut den gamle 2.5'n i DSE'n jeg hadde, men byttet heller bil :) Har ikke angret på det siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

P38 ble levert med R380. Høyt moment gir størrebelastning, men avgjørende er på hvilket turtall momentet er høyt. 

 

Høyt moment på lave turtall er drepende for clutch og girkasse.

300 TDI produserer 264NM ved 1800 RPM ( automatutgavene klarte 280 faktisk, et signal om at manuellkassa ikke tålte ALL VERDENS turtall ?
M51 klarte omlag 260NM ved 2200RPM. altså en vesentlig mer " turtallsvillig " konstruksjon, beregnet på å gå på et mye høyere turtall.

Litt avhengig av mappinga, klarer en M57 hele 410NM fra 1750RPM. altså fra et LAVERE turtall enn 300TDI motoren. Altså 55% mer, ved et 3% lavere turtall.

Jeg aner ikke hva marginer som var lagt inn i den kassa du siter til Lafte, men jeg tviler på det holder med 50% økning av momentet på et lavere turtall. Alle gode ingeniører legger inn sikkerhetsmarginer, men en sånn margin ville være tåpelig, og et lite trolig scenario...

 

 Litt forbehold tas for forskjellig mapping som gir ulike momentkurver, men påenget er for meg klart, en R380, gjerne kombinert med litt store hjul, sinterplateclutch ( som må til for å få greiene til å holde mer enn 20 meter ) og en tilhenger på slep og vips, du har tømt kassa for metallbiter før du har kommet bort til postkassestativet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JokerS30 skrev:

300 TDI produserer 264NM ved 1800 RPM ( automatutgavene klarte 280 faktisk, et signal om at manuellkassa ikke tålte ALL VERDENS turtall ?
M51 klarte omlag 260NM ved 2200RPM. altså en vesentlig mer " turtallsvillig " konstruksjon, beregnet på å gå på et mye høyere turtall.

Litt avhengig av mappinga, klarer en M57 hele 410NM fra 1750RPM. altså fra et LAVERE turtall enn 300TDI motoren. Altså 55% mer, ved et 3% lavere turtall.

Jeg aner ikke hva marginer som var lagt inn i den kassa du siter til Lafte, men jeg tviler på det holder med 50% økning av momentet på et lavere turtall. Alle gode ingeniører legger inn sikkerhetsmarginer, men en sånn margin ville være tåpelig, og et lite trolig scenario...

 

 Litt forbehold tas for forskjellig mapping som gir ulike momentkurver, men påenget er for meg klart, en R380, gjerne kombinert med litt store hjul, sinterplateclutch ( som må til for å få greiene til å holde mer enn 20 meter ) og en tilhenger på slep og vips, du har tømt kassa for metallbiter før du har kommet bort til postkassestativet....

Hehe... det klarer man helt fint uten å gjøre noe som helst med en L322 TD6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Eg spurte Ashcroft transmission i desember hvorvidt de kan oppgradere convertern på 2.5dse for å få lavere stall speed ved chippete motorer. Mener eg har lest det på ett eller annet forum.

 

De gjør i hvert fall ikke det lenger men han skrev att de holder på med ett adapter kit for å kunne montere bellhousing og converter fra 4.6, så 4HP24 blir då bolt on, dette adapter kit ska passe M51 og M57 konvertering mente han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kretslopp skrev:

han skrev att de holder på med ett adapter kit for å kunne montere bellhousing og converter fra 4.6, så 4HP24 blir då bolt on

 

Ja RRp38 fortjener automat kasse, og 4HP24 kassen er jo nokså fri fra problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt inn hp24 kasse med 22 bellhousing og modifisert litt lavere stall speed diesel converter i min i høst, fungerer så langt som en drøm, eneste "bakdelen" er at ved senking av stall speed så begynner converteren også å bite tidligere og med en dieselmotor som har null bånndrag så merkes det spesielt godt når man står godt nedsenket i gjørma og motoren står bare og burer for den klarer ikke dra opp nok turtall så den får krefter, men kom meg nå opp av det også tilslutt, uten drahjelp:D Men til vanlig på veien er den helt super å kjøre, langtfra så masete som original. Og med chip så går den ikke så altfor ille heller til å være gammel daiselpurke:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 med R380 drar skikkelig godt!

Den river både clutcher og girkasser i fillebiter :-)

Jeg byttet 1 knust kasse og clutch 3 ganger. Jeg ville gått for en X5 girkasse neste gang og heller laget adapter til transfer kassen.

Ring gjerne om du har spørsmål om ombyggingen. jeg tror jeg har vært gjennom det meste i det området der.... :-)

 

 

 

Endret av Håvard Guttormsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært skeptisk til å tenke på P38 kasser i det hele tatt på en M57 motor. De er rett og slett ikke egnet for formålet. Senkes stall speed slik at den er bedre tilpasset motorkurven får den roughly dobbelt så høyt moment på det aktuelle turtallet som den ville hatt med en tilsvarende bensiner. Hadde ikke villet bygget noe som spiser girkasser om det skal brukes i det daglige (da er det enklere å kjøpe L322 om man vil plages med dårlige kasser).

 

Du kan bruke kasse fra X5 som Håvard sier, men få da tak i en fra 07 og nyere (ikke så ny som N57) siden den er ganske solid. De fra første modellene hadde samme problem som L322. Disse kassene krever dog en del styring så her må en ha tunga beint i munnen. Hadde aldri turt å begi meg ut på noe slikt skal jeg være ærlig :P  

 

Skal du ha noe som er bænkers så setter du inn manuell fra 530D. Er en grunn til at den brukes på alt fra 1000hk 2JZ bygg til OM606 diesel med 5-600 benkede hester :)  Å få ting til å passe på transfer blir en annen sak, men at å få det mekanisk til å virke er enklere enn å få moderne automat til å virke elektronisk er jeg ganske sikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/8/2018 den 12.19, minim skrev:

Du kan bruke kasse fra X5 som Håvard sier, men få da tak i en fra 07 og nyere (ikke så ny som N57) siden den er ganske solid. De fra første modellene hadde samme problem som L322. 

 

De endret fra GM-kasse til ZF kasse fra faceliften i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

Skal du ha fra X5 må du ha motor, kasse, instrumentpanel for og få ting til og virke. Det er fortsatt inni gamperæva mye ball for og få det til og kjøre da !

 

Man får kjøpt standalone ECU til M57 nå så det er mulig å kjøre denne uten instrument og kasse. Hør med Fred Sundstrøm i ftune performance. Mener han skaffer på forespørsel om jeg ikke blander han med en annen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil ikke snakke med andre kasser. De har andre adresser og kommandoer. En Can bus translator imellom vil gjøre susen. Det er ikke veldig mye data som går imellom motor og kasse. Jeg så en del på det når jeg holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 

På 31.1.2018 den 8.18, kretslopp skrev:

Hei.

 

Eg spurte Ashcroft transmission i desember hvorvidt de kan oppgradere convertern på 2.5dse for å få lavere stall speed ved chippete motorer. Mener eg har lest det på ett eller annet forum.

 

De gjør i hvert fall ikke det lenger men han skrev att de holder på med ett adapter kit for å kunne montere bellhousing og converter fra 4.6, så 4HP24 blir då bolt on, dette adapter kit ska passe M51 og M57 konvertering mente han. 

 

Då var de ferdige med adapter kitet:

https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/m57-bmw-engine-to-zf-kit-p542.html

Fikk litt lyst på litt tuning nå og skaffe meg en 4HP24 kasse med medium converteren. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...