Gå til innhold

90´ Disco1 Zanzibar


telindnor

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Lukket løsning var ikke dumt. Er det standard konstruksjon på D1? Classic har åpen løsning som bakhjulene fyller opp...

 

Jeg laget braketten selv. Tenkte det var lurt å lukke den mot spruten. Litt sterkere ble den vel også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jammen akterskipet ferdig. Det er ganske kjekt. Nytt stål og litervis med sauefett. Holder i min tid! 

Litt mer sveis på kanalene og på med gummiforingene på begge sidene så er vi ferdig....med det. Alt det andre gjenstår altså. Tror kanskje ikke det er så mye. Må få fikset brekke. Bremser IKKE. Har nye bånd. Starter der.

Eller sååå, kommer jeg ikke på noe mer i farta. En EU ktr avdekker vel mer tenker jeg :(

 

DSC_0216.JPG

 

DSC_0217.JPG

 

DSC_0218.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å se lyset nå. 

 

DSC06582.JPG

 

Helt ferdig på høyre siden med kanal jobben. Mangler kun brakett til skvettlapper foran og bak. 

 

Festet plaskanalen på kanalen med de originale plast-dingzene. Puttet i 22kaliber hylser i hullene. Passet perfekt :)

 

DSC06591.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med sveising..... checked

Braketter til skvettlapp..checked 

Rette opp og feste støtfangerhjørne foran.... checked

 

God feeling...checked. 

 

Laget en avslutning og tetting mot kanalen bak. 

DSC_0230.JPG

 

Tettet kanalen. Tenkte jeg skulle ha en skvettlapp foran den, men nei.

DSC_0227.JPG

 

Nytt og frisk stål...herlig. Og det er JEG som har gjort det....first time. 

DSC_0229.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde fakta ifm skifte av kanaler/gulv og chassis braketter:

2 supre prefabrikkerte kanaler i tykkere gods enn originale, med 20cm gulv, fikset av finnarne. Perfekt!! Ca 80% brukt på førersiden, ca 60% på passasjersiden. 

1,2mm plate fra BT, brukt ca 90%

2kg sveisetråd

Ca 25 125mm kutteskive fra BT

1 125mm slipeskive av god kvalitet. 

Masse tid, mesteparten på å gjøre samme tingen 2 eller 3 ganger, samt massevis av nedsliping av "too much" sveis..... 

Amatør, ja, men en ganske fornøyd sådan. 

 

Spørsmål, kjørte en "tur" ikveld. Opplever at turbo? funker først når motor er varm. Før det kan jeg ha gassen i bunn og så "sperrer" den liksom. Når den er varm fyker den i veg med mye mer kraft og turtall. Hva er "greia"? 200tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jo takk Vegard, springer ikke fort etter at jeg har overtatt stafettpinnen, men gir ikke opp :)

 

Det er liksom ikke noe futt i den. Det snedige er at det "plutselig" løsner, men det har det ikke gjort de siste gangene jeg har kjørt den. Men nei, ikke sjekket noe som helst. Lurer på denne pinnen i pumpa, "boost pin", kan treghet i den medføre at den ikke gir skikkelig respons? Det er også mindre futt på lavere turtall. Når et eller annet løsner så er det en helt annen bil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, lafterolf skrev:

Sjekk dieseltilførsel først.

 

Oki, takk :)

Har ikke fått ny diesel på noen år, og har ca 1/4 tank, så det er nok en relevant og riktig plass og starte ja :(

 

Fikk forøvrig på noen vinterdekk jeg hadde liggende forlden

 

DSC06924.JPG

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil det derre Terje :)

Enig med lafterolf, gå over dieselsystemet.

Har denne bilen vært i daglig drift frem til nå , eller har den stått en stund.

Om den da har stått en stund ville jeg vurdert å gjort rein tanken,

byttet alt av filter og sjekket over. Så er du sikker på at det er i orden.

 

 

Ærlig talt Terje, du må få ryddet bakider ;)

 

 

DSC_0217.JPG

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kjenner lysten på å få D1ern på veien begynner å "brenne" nå som den nærmer seg veteran over nyttår. 

 

Sliter litt med at den ikke får nok turtall og kraft. Tømte sedimentfilteret, og der var det utrolig mye skitt oppi. Jammen rart det renner gjennom systemet i det hele tatt. Vel, ikke helt i mål, men det er mer futt nå. Kjører med dyserens og litt Dextron aut.olje i dieselen, så får vi håpe det går seg til. 

 

Beveget litt på rør og ledninger og dermed røk stussen på ut siden av ekspansjonstanken. Borret hull i en 8mm bolt, og med litt o-ringer innvendig og under mutteren utvendig ble det det en OK gjennomføring. 

 

20191114_202030.jpg

 

Fikset ryggelysbryteren. Begynner å bli dreven på dette nå, etter samme sjauen på Defenderen. Her greide jeg å få bryteren demontert fra undersiden. Ene flatstiften var brukket av, loddet på ny bit...og vipps..LYS. Deilig. 

 

edit, fikset også ledningsnettet til hengerfeste-kontakten. Sveiste også brakett for å feste denne til støttestangen mot ramma. 

 

20191114_201939.jpg

 

EU ktr om en uke er bestilt. Regner ikke med å gå gjennom, men å få en oversikt over hva som MÅ gjøres..

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...