Gå til innhold

90´ Disco1 Zanzibar


telindnor

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Endelig litt tid i Disco garasjen igjen. Dagene strekker ikke til slik man tenker og ønsker ofte. 

Nå er kanalen på ene siden så godt som ferdig, og det er jeg og. Ryggen er vond, muskler ømme, skuldrene stive, men jeg er ganske happy allikevel. Min første ordentlige kanal-skifte-jobb. 

Sveiser som ei full kråke, det er hull overalt, hadde det vært en båt hadde den vært til bunns før man hadde fått ropt ut "den førbainna mainskitens hæstkuk av en sveiser". Plopp :(

Første økta med sveis var med feil skjerm. Hentet sveise apparat og skjerm på jobben, og var brennsikker på at jeg tok med en automatisk. Men neida, en manuell med kølsvart glass antagelig til pinnesveis. Da sveiset jeg stort sett i blinde. Helt sjanseløst med sånt tulleskjerm!! Nå i dag fikk jeg med den rette, og da gikk det vesentlig bedre. Men det brennes hull, det brenner i tektyl og olje og det ryker og freser både her og der. Det skal tidligere eiere ha, de har behandlet bilen med solide doser med tektyl og sånt. 

En annen snedighet var at maska begynte å bli tung å puste i. Tok ut filteret og det var fullt av is. Vel, startet dagen i 17 minus i dag. Var selvfølgelig ikke det i garasjen, men det var kaldt der og. 

Vær overbærende med meg, sveisen ser bare fæl ut, men der er faktisk ganske tett. 

Dørstolpene sveiset jeg med døra på. Den foran er ny noen 10+cm oppover. Den sveiset jeg trinn for trinn, bygget den opp innenfra. Da slapp jeg å ta av ledninger til dør etc. 

Nå mangler den smale biten som dørlista festes i, og litt tetting helt bak. Det får bli neste økt. Kjørte tom for tråd på sveiseapparatet...kjipern.

Så blir det litt maling og montering etterhvert. Det blir gøy.

Men sååå, er det kanal på den andre siden, og chassis oppheng bak og...damn :(

Dørstolpene før og etter

 

DSC_0649.JPG

 

DSC_0652.JPG

 

Måtte legge i litt mer plate enn den som var på kanalen. 

 

DSC_0651.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lafterolf skrev:

Puss bort rust og tectyl. Mig trives best på blangt metall.

Om mulig så sett jordingen på det nye metallet. Jeg sveiser på en bit for å feste jording. Denne kapper du bort når jobben er gjort.

 

 

Takk for tips. Tas med i betraktningen i neste runde! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktsveis med overlapp kan også prøves.

BT m.fl. har tang som både falser og stanser ut hull.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Hull--og-falstang-2000019446/

 

PS

Min ble moddet litt så jeg får bredere overlapp.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet er i minste laget, en må finsikte og treffe midt i på første forsøk om en skal aveise sammen platene istedet for å bare fylle igjen hullet.  Det går, men ervdet mange pluggsveiser en skal sveise sparer en tid på å borre opp hullene til 8mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd men vet ikke om jeg henger helt med på teoremene her. Jeg kappet spor med liten kutteskive der hvor det ble overlapp og sveiset i sporet. Sporet ble vel et par cm kanskje. Slike laget jeg litt her og der. Virket som om det ble brukbart "hel ved". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med denne ??? Rusten her er bare ''gøy''  i forhold med den jeg muligens har gitt  meg ut på, om jeg gidder.... :rolleyes: Bilen er ikke verdt det men ikke alltid det som bestemmer......rart at noen biler får frem følelser i ''enkelte'' av oss ... Du har en sjelden bil.. Jeg har en som burde vært delebil for noen år siden men fått halte med frem til nå... Men ikke helt klarer og gi slipp på. Den har gått som en klokke og har null rust i ramme, men det som står oppå er fort Flintstonebil om noen bremser hardt over 80 kmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med to ting. Tid til alt og alle.... og sveiseapparat. Jeg kommer ikke til å bli ferdig noen gang med denne dersom jeg ikke får meg et sveiseapparat. Var og forhørte meg igjen i markedet i går, på JD sveiseservice, men det blir fort for mye penger for det jeg har lyst på . Kemppi har et par fine, Evo170 og Evo200. Det er kampanje på sistnevnte, men havner fort på 14k allikevel, med maske og tråd. Det er da uten gass. Så kommer flaske og gass til 5-6 tusen, sa mannen, hvis man skal eie. Han sa forøvrig at å kjøpe et slikt apparat og sveise med flussfylt tråd er "perler for svin". Da anbefalte han et billigere apparat. Eks Migatronic og Esab. Sistnevnte selges på Jula for 4800 i en "grei nok" modell. Kina produserte, men har reservedeler og garanti...såå. Vil egentlig finne et brukt apparat, men de gode dukker ikke opp når jeg trenger det. 

Vel det var kjøpe-sveis-sutringen!

Jeg har sveist 95% ferdig, men da gikk apparatet tomt for tråd. Har forøvrig montert sammen alt og bilen er igjen kjørbar. Det er gøy.

 Det som ikke er gøy er at det er rust i ALLE chassisoppheng. Der må det nytt stål rund baut, i tillegg til kanalen på h.side. Ergo en masse jobb før den sånn sett kan godkjennes. Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe an nye chassisoppheng. Bak går det å kjøpe prefab, foran får jeg lage tilsvarende originalen. Men hvordan er det å kutte ut og få på plass nye uten for mye styr!?

Og der kom sveise-sutringen!

Ellers så har jeg en glede av å få til denne bilen allikevel, fortsatt. Men altså-pri1->sveiseapparat!

 

(Ellers så har traktoren fått nye bremser, 88" en fått ny, midlertidig eksos-linje, da den gamle sa takk for seg i syyykt mye telehiv på tur i helgen som var, og ny olje på gir og transfer, biler er sauefettet, oljeskift på et par biler, demontert litt mer på D1ern ++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en tur på Jula å se på Esabapparatene de har.  Morkne slanger før de kommer ut av butikken..

Drit i billigapparat. Kjøp ordentlig vare.

Migatronic, Esab fra Sverige, Lincoln eller Kempi er noe av det som er veldig godt å sveise med.

Og gå for ett som justerer trådmengde automatisk. Bærbart er å foretrekke synes jeg.

 

Ja,jo, det er mye penger, men samtidig er det verktøy du vil ha resten av din levetid, og det vil alltid være klart til bruk når du trenger det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Kemppi jeg har sveiset med hjemme til nå, Evo170, og det er et supert apparat. Sveist med fluss tråd og det er ikke ideelt, men allikevel. 

Men jeg har ikke 20k til sveisapparat. Kan ikke ta opp et lån for å finansiere hobby :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Co2 brannslukker er alternativ.

Da burde du slippe med halvparten av dine beregninger om du kjøperevo 170.

 

Jeg hadde slett ikke råd til ordentlig sveiseapparat, og fruen hadde virkelig ikke bruk for sveiseapparat, men noen ganger må man ta seg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sveiset så mye, og er bare en kontorrotte, så jeg kan ikke så mye om dette.

Men for 30 år siden (cirka) kjøpte jeg ett billig apparat på Clasohlson. Det var  kun for små spoler med fluss-tråd.

Med det fikk jeg godkjent en Volvo 142 som hadde hatt rust i jekkefeste, gulv, skjerm og litt til.

Jeg sveiset også et lite rusthull i kanalen på en 245.

Etter det begynte jeg å sveise på rammevangen på en 740, men der ga jeg etterhvert opp når jekkefeste forsvant, og ga den bort. I ettertid ble den godkjent med min rammevangsveis (hos Olsen Bil, tror jeg).

Så sveiset jeg litt på Bien, og det ble sveiset endel på en RRC.

Så fikk jeg kjøpt ett eldre BilTema-apparat, hvor jeg kunne bruke større spoler, og jeg kunne bruke gass. Med det fikk først Bien sveiset inn nye kanaler og gulv, så godkjent på PKK, så bygd om til kort pickup. Der ble også sveiser godkjent, denne gangen på ramma, av SVV.

Etter det, så har vi sveiset litt på ett annet prosjekt, men til slutt tok motoren til trådmateren kvelden. Jeg gjorde ett halvhjertet forsøk på å finne ny motor, Da hadde jeg prøvd å finne andre deler som trengtes å byttes til det i ett par år, men det er _lenge_ siden det gikk ut av handelen, så å finne ny matemotor ga jeg egentlig opp før jeg startet.

Planen var å kjøpe ett nytt biltema-apparat (Sveis MIG 140), men så fikk jeg låne ett Kempi Minarc EVO 190 Kempi MinarcMIG Adaptive 180. Automagisk innstilling og greier, men jeg er fortsatt ikke overbevist om at det er bedre enn ett nytt biltema-apparat. Men prisen er uslåelig, dvs låne vs kjøpe. Men har jo litt dårlig samvittighet for å beslaglegge et lånt sveiseapparat i flere måneder. (husker ikke lenger når jeg lånte det, men husker hvem jeg lånte det av.)

 

Men jeg er bare en kontorrotte, så ikke hør på meg. Jeg har ikke peiling.

 

Endret av finnarne
Husket feil navn på Kemppi sveiseapparat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, county skrev:

Alle som har Disco 1 må ha et sveiseapparat.... 

Yes!!!!! Alt jeg trengte var å ha en grunn til å kjøpe mer verktøy.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...