Gå til innhold

90´ Disco1 Zanzibar


telindnor

Anbefalte innlegg

9 timer siden, county skrev:

Stå på...  Det der skal jeg til med om noen dager også.. Salt og bileier hører ikke sammen i det hele tatt 

 

 

Der er du faretruende nær sannheten County :huh: :rolleyes:

 

 

41 minutter siden, gautes skrev:

Går det ikke for det samme da , county?

 

I mine første år saltet man ikke.

Man hadde heller ikke allverdens dekkutrustning.

Likevel holdt fattern seg på veien.

 

Og Terje.

Her nytter det ikke med halvveis jobb og uorginale deler.

Har man klenodie,så har man klenodie.:o

 

Finnes det alternativer....blush

 

 

10 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Dette får du til, Terje:)

Hvis ikke kan du sende bilen 25 mil nordover til meg;) 

 

Stå på! 

 

Ja, kanskje det, men ....NEI, gir meg ikke NÅ :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

 

I 1950 hadde Norge ca 65000 personbiler, det gikk 36,1 personer pr bil

I 1985 hadde Norge ca 1,23 millpersonbiler, og det gikk 2,1 personer pr bil

i 2010 hadde Norge ca 2,3 milloner personbiler, og det gikk ca 1,6 personer pr bil .

 

Hadde man gått tilbake til 1950-antallet i biler ( altså redusert antall biler med ca 97% ) hadde det sikkert gått fint å kjøre uten vinterdekk og salting i dag også :)

 

Det var jo adskillig færre km vei på 50-tallet.

Når jeg leser statistikken til Joker`n ser jeg at jo færre folk i bilen , jo dårligere er dem på vinterføre.:o

Hatt og frakk var jo obligatorisk antrekk for sjåførene også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, gautes skrev:

 

Det var jo adskillig færre km vei på 50-tallet.

Det stemmer:
i 1950 var det ca 44 000km veg i Norge

i 2010 var det ca 93 000km i Norge.


Altså ca dobling av vegstrekningen, mot en 40-dobling av antall biler.


Jeg tipper svaret på at alt var så mye bedre før ligger litt der jeg. For de som HADDE bil altså. Vi andre hadde ikke bil, og syns det er helt greit å stå i kø innimellom, samt  slite litt ekstra på dager med 20cm snøfall i tettbebygde områder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JokerS30 skrev:

Det stemmer:
i 1950 var det ca 44 000km veg i Norge

i 2010 var det ca 93 000km i Norge.


Altså ca dobling av vegstrekningen, mot en 40-dobling av antall biler.


Jeg tipper svaret på at alt var så mye bedre før ligger litt der jeg. For de som HADDE bil altså. Vi andre hadde ikke bil, og syns det er helt greit å stå i kø innimellom, samt  slite litt ekstra på dager med 20cm snøfall i tettbebygde områder....

 

 Men antall kilometer "Land Rover vei" er vel omvendt proporsjonal  i 1950 VS 2010. 

I min tid som ungdom brydde vi oss ikke så veldig mye OM det var vei der vi kjørte! Jorder, skogsveier, alt som KUNNE kjøres, ble kjørt. Det var kun et spørsmål om kjøretøyets beskaffenhet. 

 

Idag så er man lovbryter av verste rang dersom man prøver sog på et "uttafor" stunt :(

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par gode kvelder i garasjen. Vel, noe kaldt er det jo, men mye slag og deng og sit-ups og tunge løft gjør at varmen kommer greit innenfra, om ikke utenfra. Der er det - 12 og frisk bris, og garasjen av utett-uisolert typen. Vel nok om det.

 

Nå har jeg kuttet opp en bråte kutteskiver både på gammelt-rustent,  og nytt og herlig ubesudlet svart stål. Gøy å jobbe med ting som bare er bra. De nye prefabrikkerte kanalene er helt konge å holde på med. Selvfølgelig er det mer rust enn jeg både trodde og liker, men tror dette skal bli bra faktisk. Har beholdt noen essensielle fester, som forsterkninger i gulvet, festet og forsterkninger til setebelte etc. Disse var ikke rustne og ergo ville jeg beholde dem. A stolpen må bygges "utenfra og inn", da jeg har til hensikt å gjøre hele sveise jobben uten å ta av skjermer og dør. Så får tiden vise om det lar seg gjøre :(

Når kanal er festet så må det sveises inn noe mer plate i fotbrønnen og ut mot skjermen. 

 

DSC_0607.JPGDSC_0608.JPGDSC_0609.JPGDSC_0610.JPGDSC_0611.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. Godt å se at det er flere veier til målet. En skal ikke kimse av en kontormann. Vi må bare planlegge litt. Det er ikke alltid dere ser planleggingen før vi går igang, men vi kan ha fundert på ting i noen år først.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, finnarne skrev:

Ser bra ut. Godt å se at det er flere veier til målet. En skal ikke kimse av en kontormann. Vi må bare planlegge litt. Det er ikke alltid dere ser planleggingen før vi går igang, men vi kan ha fundert på ting i noen år først.

 

Bra poeng. Ligger en god del våken om natta og funderer på hvordan løse "floken".

Det er jo ikke rocket science dette. Men det å kutte akkurat passe mye/lite var trikset/utfordringen. Det mest kronglet er at på 3 dørs så avsluttes kanalen mot nederste del av innerskjermen bak. Disse er sveiset sammen. Ergo er det egentlig "helt umulig" å få ut den gamle kanalen uten å kutte i "hytt og gevær". Samme er når den nye skal på plass, det må tres inn og lirkes til krampa tar deg!. Akkurat DA smetter det på plass. 

Gru-gleder meg til å ta fatt med sveiseapparatet. Men synes å se "lys i tunnelen" i alle fall. 

 

Og så, er det bare å kjøre på med samme fordømte operasjonen på andre siden.

"Mestring LIndgren....fokus nå, ikke ble deprimert :("

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har som tidligere ref noen snedigheter i interiøret. 

Det jeg har identifisert som litt forunderlig er instrumentene som ikke er lik produksjonsmodellene i England i alle fall. De har alle turteller. Bakdøra er helt glatt, det er ingen andres, og så leser jeg at alle Prod modeller har nettinglommer i taket. Det har ikke vår. Ei heller er det synlige tegn på at det har vært noe fester oppi der. 

 

Jammen ikke sikker på at jeg hadde gått i gang med denne bilen dersom ikke det var litt ekstra spenning knyttet til at den er litt "odd". 

 

DSC_0740-01.jpeg

 

DSC_0591.JPG

 

DSC_0589.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det taket var da også noe rart. Tenker på trekket og fargen. Hvilket rammenr er det på den igjen ?

 

Jeg har sett et slikt instrumentbord før, men om det var til rekke-bensineren, eller hva det var, det husker jeg ikke. Mitt er ikke sånn. Min har rammenr. GA422851

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig å jobbe "utendørs" i slike temperaturer ja, hadde det sånn i garasjen min den første sesongen også.

Nå ligger tempen stort sett på rundt 20 plussgrader. Anbefales ;)

Bra jobba og spennende med alle disse finurlighetene på denne bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Sjekket vin og der kom det ikke opp mye informasjon... ikke "build date" en gang. Står det er en 3-dørs med 2.5tdi egr (gem) motor, manuell 5 trinns kasse, LHD og mange unknowns :)

 

 

 

Er det vanlig at det er mye og riktig info ved oppslag på VIN nr?

"... masse unknowns" er jo spennede da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det lite og ingenting egentlig. Burde hatt et sveiseapparat selv og ikke basert meg på å låne fra jobben og som må hentes og bringes utenfor arbeidstid. Da hadde jeg i alle fall kunnet jobbet litt mer om kveldene. Vel sånn er det ikke. 

Er forøvrig gått i den klassiske fella. Det dukker opp mer og mer rust som jeg MÅ ta. Eks oppheng til chassis bak. Da er det litt kjipt å vite at det er en bil som jeg aldri vil få spesielt mye igjen for. Innsatsen burde av DEN grunn vært lagt i et annet prosjekt. Men slik er det nå med den saken. Discoen vil jeg ha som bruksbil. Gleder meg til det!! 

Tok jo i tillegg på meg å demontere en annen 300 Disco i samme rennet. Den demonterer jeg litt nå og da på. I kveld kom motoren ut. Knotet en stund med den kan man si :(

 

DSC_0623.JPG

 

DSC_0624.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Phu- så bildet først og var redd motoren måtte ut av Zinzibar:huh: 

Hvordan løste du pinnebolt problemet? 

 

Kjipt med rusta, men det fikser du! 

 

Fikk lurt inn en kutteskive på Dremelen og laget hakk slik at jeg fikk slått den løs med hammer og en meisel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...