Gå til innhold

90´ Disco1 Zanzibar


telindnor

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, county skrev:

Et par bilder..  ikke sikkert din lekker på samme plass.. er et lokk/plate med en O ring på undersiden, den er festet med to unbrako skruer. Den ene knakk når jeg strammet til.. derfor måtte jeg lage en "klemme"... Den fønker fremdeles.   

IMG_20200204_194532_1~3.jpg

IMG_20200204_192334_0.jpg

 

Den lekker mellom det jeg tror heter ventilhuset, og resten av pumpa. Nå er den på benken, må skaffes o-ring og manne meg opp.

 

20201112_184426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først i dag fikk jeg anledning til å operere på pasienten. Fikk ny o-ring i posten forleden, så da hadde jeg i grunnen alle delene, men ikke kompetansen.

Sjekket YouTube..og fant en bra snutt..

 

 

Med denne i bakhodet var det egentlig grei skuring. Jeg lot boret stå i regulator plata, og låste akselen samtidig, slik at ikke noe kunne lee på seg i pumpa. Løftet ventilhus-lokket veldig forsiktig av. 2 fjører lå igjen i huset som forventet. Disse holdt jeg på plass med fett ved montering..

Vel, alt med seg..mye skruing, men artig når det fungerer asso. Happy gubbe.. 

 

Dette bør stå igjen i huset

20201124_151134.jpg

 

Den var faktisk litt rustet innvendig. Litt snedig, men den sto noen år før jeg fikk den på veien..

20201124_151138.jpg

 

Fjærene og ny o-ring på plass

20201124_151602.jpg

 

Bolten er den som låser akselen. Hos meg manglet skiven som skal sørge for at den en akkurat riktig skrudd inn, uten å "bite" på akselen. Satte på et par skiver...fingers crossed

20201124_162954.jpg

 

Nå er det bare å vente på neste lekkasje eller brekkasje. Frem til da skal jeg kose meg i Dizzkon :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den e god...  Fint og vite at det går fint og skru litt på diesel pumpene selv.. gjorde det samme på en P38 og der kom det ut mye greier...... Der som jeg har merket pumpen på bildet lakk min.. der ligger det en grønn O-ring. 

20201112_184426.thumb.jpg.31d3b2ec5101a560e1556a4325636914~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg kjørt noen tanker med diesel på Zanzi etter operasjonen.

Opplever at den har vært dævvære nå etter enn den var før... Det ganske ypperlige er at den har brukt mindre drivstoff, og det er jo helt topp. Fylt tanken nå i dag..55liter på mer enn 80 mil. 0,67 på mila...herlig...men altså trist at den går så dårlig. MEN...når jeg fikk skrudd til slangen som går til dieselpumpa på toppen hvor boostpinnen blir styrt, og til turboen..som altså var helt løs, så ble det jaggu liv i rabalderet igjen. Så nå går den som en røyk, bokstavelig, igjen, og jeg regner med at oljeselskapene igjen kommer med tilrop og veiver med flagg og utstøter fanfarer på min vei blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg spurte alle og enhver om en dieselpumpe til salgs når jeg surret med lekkasje på min, men ingen hadde...I alle fall ikke som de kunne avse. I dag fant jeg en som kunne avses...på delemotoren som jeg har stående i garasjen. Denne hadde jeg heelt glemt. Goddamn...har bare altfor masse greier :blink:

20210123_134123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, telindnor skrev:

Jeg spurte alle og enhver om en dieselpumpe til salgs når jeg surret med lekkasje på min, men ingen hadde...I alle fall ikke som de kunne avse. I dag fant jeg en som kunne avses...på delemotoren som jeg har stående i garasjen. Denne hadde jeg heelt glemt. Goddamn...har bare altfor masse greier :blink:

20210123_134123.jpg

Velkommen som nestleder i korttidsminneforeningen Terje :-) Eller kanskje delt førsteplass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ligger nok godt an der ja. :huh:

Motoren står med motsatt side ut mot garasjegulvet, og på innsiden og oppå er det masse greier, så der ser jeg ikke. Har stått der noen år, så jeg har liksom "bare en motor" stående. Men nå vet jeg altså, i alle fall til over helgen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe om Discoen.

Vel en liten update her:

For måneder siden skiftet jeg bremseskiver og klosser rund baut, byttet slangene foran til calipperne og nye rør foran på calipperne. Originalt er disse i stål, nå i nikkel-cadmium, tror jeg det heter. Grei å ha noe som ikke ruster der tenker jeg. 

Når alt dette var ferdig, så luftet jeg bremsene, med det til resultat at det startet å lekke fra master sylinderen. 

Så da måtte også denne byttes. Når den var byttet, så luftet jeg...men da opplevde jeg at det ikke var tilstrekkelig vakuum på bremseservoen. Så da byttet jeg den også, og luftet...men det var fortsatt ikke tilstrekkelig vakuum. 

Ut igjen med masteren, og på med den store o-ringen som faktisk fulgte med, som skulle mellom master og bremsekraftforsterkeren. Vel...luftet igjen, men nei, fortsatt ikke god pedal. Så da luftet jeg...og luftet og luftet...og så måtte jag bare la hel skiten stå en stund. Ganske så betydelig drittlei. 

Etter en lengre drittlei periode, og etter mye lesing og diskusjoner med flere av dem som KAN noe her inne (jeg er nemlig ikke en av dem...jeg gjør ALT for første gang..), så kjøpte jeg enda en ny master, da jeg og flere hadde mistanke om at det var intern lekkasje i masteren jeg hadde. 

Når denne var kommet i jus, var det påan igjen. Nå ble det heldigvis bedre....phuuuu.

Har sikkert brukt et par liter med bremsevæske på all moroa :blink:

Et annet issue jeg hadde var at den vobblet i "høyere hastigheter"...........

Så da lærte man seg å shimse ned Kingbolt lager, slik at man fikk riktig preload..artig. 

Et annet tips var skifte foringer i Radius armer. DET var enklere sagt enn gjort, men med ei pipe med akkurat riktig dim, så fikk jeg faktisk etter myye deng ut alle 4. Samme metoden inn igjen. Noen ganger hadde det vært kjekt å ha riktig verktøy..og en garasje å stå inne å skru i, men det får komme når man blir voksen. 

Da var det byttet, så var det ut å kjøre dritfort og over ekle paralelle kanter, som eks overgang fastland til bro. De kan være ekle asso. Så også denne gangen. Det vobblet så inni hellvette, at det var  bare å panikkbremse...nesten ned til 0 før det ga seg. Steike asso...så ikke den komme i 90 km/t. Det så forøvrikg ikke alle de som lå bak meg i 90 heller :(

Da var det under på rygg og dra til alt, som kan dras til, og jammen, et par bolter som holder Panhard staget fast til ramme og styresnekke var heelt løse. Når DE også var tightet så var det ut på landeveien igjen..og hurraa, nå er alt fint. 

Selvfølgelig er ikke alt helt fint, det er en hønngammel veteranbil. Girkasse rumler i spes 3 og 5 gir, men er helt topp i eks 4 gir. Mistenker et lager på ut eller inngående i kassa. Google mener det samme som meg asso. Når dette skal fikses, ville jeg også byttet clutch trøstelageret, det lager også lyd. 

Jeg har kjørt med det slik det er, også lengre turer til Tinn og med henger for å hente en MC i Drammen og sånt...men bytts må det ettervhert. OG..jeg har begynt å tvile på at det er jeg som skal til pers på denne operasjonen. Jeg har minst et par prosjekter jeg ikke kommer i gang med..og som jeg har veldig lyst til å starte på, en Defender samt en Classic, og da må jeg ta noen aksjoner. Vi får se, Discoen er jeg veldig glad i.

Den fikk forøvrig sin EU godkjenning, nesten, i går. Må bytte fødepumpa, da den la igjen en liten dråpe diesel på gulvet i hallen under godkjenningen...goddamn. Men det var også alt. Snart er den klar for nye år på veien...men hvem skal være sjaffør tro?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uheldig flink gutt uten helt rett verktøy til garasjen som ikke helt er der( i allefall minst EN garasje for lite ) B)  (som en godt kjenner seg igjen i ??) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...