Gå til innhold

90´ Disco1 Zanzibar


telindnor

Anbefalte innlegg

Så ble man ganske tilfeldig eier av en ny bil :blink:

Det var en brokete vei før jeg ble den nye eier. Kameraten kjøpte en RRC fra Arendal. På en tur innom ham for å levere noen deler kom karene fra Arnedal med bil på henger, en ganske fin D1, med "Sonar Blue" interiør. Den skulle egentlig bli offroad bil ble der sagt og jeg tenkte ikke mer på det. Et par dager senere ringte Arendalskaren og lurte på om jeg ville kjøpe den. Den var for fin syntes han til å blir "offroadisert". Den har rust og motoren har "i alle fall" gåen toppakning.. ble sagt. Vel, vi ble enige om pris, og jeg og et par kompiser kjørte ned og hentet den. Med på turen oppover var det en ekstra 200tdi på hengeren. 

Først noen dager senere så jeg den egentlig for første gang i dagslys. Hel og pen i platene, rust i gulvet bak, rustne kanaler, ene A stolpen mangler noen cm, det var brunt baksete, litt mangler her og der, men egentlig en ganske pen bil, og altså en 200serie D1, 3 dører registrert på sommeren 1990, i fargen "Silver metallic Zanzibar". Det er reg altså mindre enn et år etter at de kom på markedet. Kult!

Artikler ble lest, designhistorier studert...og delejakten "gikk på lufta" umiddelbart. Det medførte et lass med deler her på nyåret med bla bakseter, et pent fører sete og noen skikkelig godbiter, bagen til å ha bak på cubby boksen og beskyttelsestrekk til bakdøra. Steike så tøft. Spesielt bagen til cubbyen er en av designsnedighetene på D1. Denne bilen skulle representere noe som ikke fants før var bestillingen fra LR til byrået som fikk jobben. Mange duppeditter og løsninger ble laget, noen forkastet , men mye beholdt. Det er også en stor lomme bak på baksetet. Vet ikke hva man kan ha i den. Plakater, den av Samantha Fox passer sikkert nedi der :)

Så må der altså gjøres et stykke arbeid. 

Motoren ryker voldsomt ut av oljepåfyllingslokket, og kaster ut olje når jeg tar ut peilepinnen. Mistenker strekt at det er gjennomslag ned i bunnpanne, mao gåene stempelringer kanskje...

Så, den må ut. Det formidlet jeg Arendal kameraten som sa at jeg gjerne kunn få kjøpt en D1 med OK 300tdi, og siden det er påført i vognkortet "Godkjent med 300tdi" så klinte jeg til, på altså en D1 til, ut uskjønt vrak, men med noen brukbare deler. Den kom levert på døra og vipps...another one. Kona lurer fælt på hva jeg egentlig har for planer for alt dette... :rolleyes:

Håpet er å få ut motoren på den og de delene jeg og andre trenger og så på dynga med den. Men jeg burde tatt av masse deler, men det vet jeg ikke om jeg orker.

Det neste er å få ut motoren på den prosjektbilen og inn med delemotoren. Den kjenner jeg historikken på, og det er gaanske komfortabelt. Men, den har vært lagret ute et år og mer og har sikkert får litt juling av det. Sviver greit, mangler dyser etc så jeg vet ikke om komp er bra, finner vel ut av det en dag. 

Masse omkalfatring for å få delemotoren i hus, ut med Camper fra et halvtekke, ut med RRC fra et annet, inn i halvtekker med det ene og det andre og inn til slutt med Discoen i garasjen, som er trang som pokker, men som får duge. Der står den på hjuldollys foran slik at jeg kan bevege den frem og tilbake og sideveis. 

Synes jeg det er spennende og gøy... nei, dette er et mye større prosjekt enn jeg drømte om og mer enn jeg noen sinne har tatt tak i før. Vet vel for pokker ikke åssen jeg skal få ut og bytte motor!!

Men, jeg vil gjerne få det til! Og, jeg trenger en bil nummer to som ikke vrenger skinnet av lommeboka på bensinstasjonen OFTE!! I hverdagen nå så har vi Defender og seriebil med 2 seter. Trenger vi to så MÅ en kjøre seriebil, om det er kort eller lengt, og det er ugreit egentlig. Disco its gonna be, med forhåpentligvis 200tdi, eller 300tdi eller noe sånt!

 

Legger ved noen bilder, er det jeg er best på egentlig blush

 

Ganske OK biler disse D1 ene. Denne er uten rails, uten soltak og med std stålfelger. 

 

DSC_0517.JPG

 

DSC_0519.JPG

 

 

 

DSC_0557.JPG

 

Interiøret er relativt greit, med det er litt løent her og der. Trenger ny plast til girkassetunnelen, nye mansjetter til spakene, spes girspaken, plasten rundt sokkelen på setene og diverse, det får jeg finne mer ut av senere. 

 

DSC_0525.JPG

 

Nytt baksete med lomma på ryggen. Helt OK taktrekk som ikke sagger overhodet

DSC_0531.JPG

 

DSC_0536.JPG

 

DSC_0538.JPG

 

Gulvet bak kastet jeg ut. Med på kjøpet fikke jeg med et brukbart gulv. Det ligger nå løst på plass. Bæringen/tverrbjelkene under ser OK ut. Det er et hull bak på h. side. Der må det litt nytt metall på plass. 

DSC_0439.JPG

 

DSC_0442.JPG

 

DSC_0444.JPG

 

DSC_0445.JPG

 

Gull fra Vestlandet :wub:

 

DSC_0514.JPG

 

PROBLEMET! :(

DSC_0551.JPG

 

Ramma ser fin ut. Den har vært behandlet med Funderud olje, bra!

 

DSC_0553.JPG

 

Så litt fra gårkveldens operasjon. Da delte jeg delemotor fra girkasse og "skulle bare" lempe motoren inn i garasjen med den gruelig kjekke traktoren jeg kjøpt på ettersommeren i fjor. Den skulle egentlig til Tinn og brøyte vei der, men den har jeg så mye glede av hjemme at jeg tror jeg beholder den her...søren og, brøyting i Tinn da... :(

 

Jeg smatt traktoren inn bak delebilen, løftet opp motoren med lesseapparatet og DA var all vekt på bakhjula borte i grunnen og jeg kom ikke av flekken. Da var det å rygge Defenderen på plass, koble på det dynamiske slepetauet, dra så langt man turte uten å spinne ut feste med den, ned til traktoren og spinne noen cm og frem og tilbake, frem og tilbake, til slutt var jeg "på jula igjen" og jeg kunne liste den inn i garasjen ved siden av RRCen. Det var med relativt liten margin...men gikk fint. 

 

DSC_0502.JPG

 

DSC_0504.JPG

 

DSC_0507.JPG

 

Noe særlig mer er det ikke å melde p.t. Nå er det motorbytte som står for tur. Artig at alt man gjør er for første gang...pokker, skulle begynt å samle på frimerker!!! :huh:

Er det mange tidlig 3dørs "out there". Veldig lite å finne på det store internettet. Har alle blitt spiker tro!?

(bilens tidligere eiere er alle her på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ble litt misunnelig nå, Terje.. :) 2 dørs disco i de fargene der har jeg tenkt på lenge, og studert det som er av videoer og bilder. Ikke enkle å komme over i Norge. I hvert fall ikke et så pent karosseri.  ..... og enkelt for lommeboka er det heller ikke når alt skal fikses og ordnes. Det blir med drømmen :)

 

Har du lagd en plan for den enda? Praktisk bruksbil eller så original/tidsriktig som mulig? :)

Følger spent med fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, telindnor skrev:

Volvoen har et 200liters fat med betong bak. Ikke så lett å se på bildene, men det er der. Uten hadde vi "stått på henda"... 

På tide du skaffer deg en skikkelig traktor 

 

Med lavserie:rolleyes: og dieselmotor.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Vi trenger noen disco prosjekt blandt alle RRC trådene :)

 

Denne passer jo veldig godt inn i samlingen din Terje og virker som et veldig riktig utgangspunkt selv om det kanskje er litt mer arbeid enn tidligere prosjekt.

 

Følger med i spenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger og tips. 

Ang..»gæærn» så er vel svaret JA. Uten å være en tanke sprø i nøtta så ville man ikke operert i kjøretøyverden på den måten vi gjør. Da hadde også vi kjørt ny Volvo eller Toyota kanskje. Men Ronny, jeg er bare litt gæærn, DU derimot !?! :)

 

Planene er at også denne skal forbli så original som mulig/fornuftig. Liker best så originalt som mulig, men er ikke fremmed for å endre dersom det er «lurt». 

Og jeg tror det er «lurt» å prøve seg på et motorskifte. 

 

Var litt rotete det jeg skrev innledningsvis. Planen er i første omgang å erstatte 200en som står i nå, som altså har gjennomslag ned i bunn av motor, med den ekstra 200en jeg fikk med når jeg kjøpte bilen. Den kom ut av en bil og fungerte når den ble tatt ut. 

Liker enkelheten med 200en. Den er enklere å skifte 1til1 i bilen da de tilstøtende delen passer, som eks radiator mm. 

Så får tiden vise om det var et klokt valg.

 

300en som jeg kjøpte senere, den har fungerende motor. En liten stund tenkte jeg på å benytte den motoren i 200en, men der slår det ut noen «alarmer». Da endrer jeg vesentlig på originalitet, og det blir et mer omfattende prosjekt. 

 

Uansett er dette et «for» komlisert og krevende prosjekt på toppen av det jeg allerede har å sysle med. Burde absolutt ikke gi meg i kast med enda en!!

Men jeg har lyst på og trenger en bilig i drift bil nummer to. Så det er vel bare å krumme ryggen :(

 

Og ja, den passer vel fint inn i blant de andre. Det var et åpent hull i rekka der hvor det til nå bare har stått et skilt med Discovery :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"""Men jeg har lyst på og trenger en bilig i drift bil nummer to. """

Alt er relativt.;)

Men jeg har brukt den unnskyldningen jeg også.:)

 

Fruens Verso gikk over 50.000 km med rundt 0,5 på mila og servicedeler på snaut 500,- hver 15000 km.

Bakpotte og ny tank fikk den riktignok i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gautes skrev:

 

Men jeg har brukt den unnskyldningen jeg også.

 

Fruens Verso gikk over 50.000 km med rundt 0,5 på mila og servicedeler på snaut 500,- hver 15000 km.

Hvem sitt lag er du på egentlig ?<_<

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, gautes skrev:

"""Men jeg har lyst på og trenger en bilig i drift bil nummer to. """

Alt er relativt.;)

Men jeg har brukt den unnskyldningen jeg også.:)

 

Fruens Verso gikk over 50.000 km med rundt 0,5 på mila og servicedeler på snaut 500,- hver 15000 km.

Bakpotte og ny tank fikk den riktignok i tillegg.

 

Når det meste av det andre jeg kjører bruker rundt 1,5-2 er jo 0,8isch "relativt" superbillig :)

 

Men, jeg har også eid en bil som bare brukte 0,4isch, men den husker jeg ikke engang hva het..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, siglis skrev:

Gratulerer med ny tøff bil Terje. Bare pass på at du ikke glemmer at du har en KTM stående som trengs å trimmes litt innimellom :-)

 

Takker :)

 

Alt til sin tid Sigbjørn, og akkurat nå er det ikke KTM tid :(

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulera med ny bil. Savner min D1 200Tdi manuell 94 mod. Blant dei siste før 300 kom. Eg kjøpte den bilen med gjennomslag i motoren, reiv den ut for eg rekna med det var  ok alvorlig. Men då eg hadde fått den i stativ og starta demontering, viste det seg at det var toppakninga som var blåst. Det er støtstenger til ventilene, og det er ikkje lang mellom sylinderen og hullet til støtstengene. Mit tips er å sjekke dette før du riv ut motoren. Så bruke tida på det andre du ønsker å gjøre med bilen. Er det noko stor fordel med 300 versus 200?

Helsing Arild 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hauken skrev:

Hei og gratulera med ny bil. Savner min D1 200Tdi manuell 94 mod. Blant dei siste før 300 kom. Eg kjøpte den bilen med gjennomslag i motoren, reiv den ut for eg rekna med det var  ok alvorlig. Men då eg hadde fått den i stativ og starta demontering, viste det seg at det var toppakninga som var blåst. Det er støtstenger til ventilene, og det er ikkje lang mellom sylinderen og hullet til støtstengene. Mit tips er å sjekke dette før du riv ut motoren. Så bruke tida på det andre du ønsker å gjøre med bilen. Er det noko stor fordel med 300 versus 200?

Helsing Arild 

 

Takk og takk for tipset. Kjenner at dette er et spor jeg vil følge opp.

300 VS 200? Vet ikke. Sikkert mange som mener noe om det. Jeg har hatt en 200 i en RRC. Beste motoren jeg har hatt i gammel bil. Kjørt også mye 300 uten at det har gitt noen aha opplevelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Elvehundre skrev:

Gratulerer med Discovery Terje. Discovery 1 må også tas vare på.

 

Trenger du en takgrind kanskje? ;)

 

Ønske alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Takker. Klart D1ern også fortjener et liv :)

Takgrind..ehhh, nei takk. Fikk med en på ny-bilen. Tror ikke jeg vil ha på grind på denne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje gjør ting han ikke kan!!! 

Strippet ned toppen i kveld. Hadde en god feeling på at det kanskje kan være som Hauken sier at det er blåst toppakning mot støtstanga. Dette er kveldens "funn". 

 

DSC_0499.JPG

 

Ble litt happy nå.... 

Hva tror dere, kan dette være nok til at det blåser godt ut påfylling og peilepinne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...