Gå til innhold

Feilmelding U0101-87 (EB) Lost Communication with Transmission control module


Joar2004

Anbefalte innlegg

Land Rover Discovery 3.. 2005 model: Får en gul <<P>> opp i displayet etter ca 500m kjøring..

Når jeg leser av OBDII kodene så får jeg opp U0101-87 (EB) Lost Communication with Transmission control module.

--Klarer ikke å skjønne hvor forbindelsen mellom en potensiel feil på bremsesystemet og "TCM" er? 

 

Kan klarere ut feilen, men kommer tilbake når jeg kjører bilen igjen.

 

Noen som har vært borti noe slik som dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplevde nylig at epb kilte seg, og fikk opp blinkende rød P i displayet. ved forsøk på å ta av håndbrekket med bryteren kom en heftig kvinelyd med påfølgende gul P og varsel i displayet om feil på epb. den gule Pen forsvant om jeg slo av og på tenningen - men kom tilbake hver gang jeg prøvde å ta av brekket med bryteren. 

 

gir displayet i bilen noen formening om hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortslutning i tilhengerkontakt feks.

Feil i bremeslyspære har vel vært nevnt av noen.

Sjekk også batterispenning.

Det er ofte slik at lav spenning gir litt diffuse konsekvenser.  Det som nevnes har jeg fått etter kortslutning i tilhengerkontakt eller i tilhenger.  Korrtslutningen vil senke spenningen inntil sikringen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Display gir ingen feilmeldinger utenom det gule <<P>> lyset.

Bruker GAP IIDTool BT til å lese OBDII kodene -  http://www.gap-diagnostic.com/products/iidtool/

 

Ovik, hmm, der er du inne på noe... Skal sjekke litt hva som foregår i tilhenger kontakten... den er vel en kjent synder. Batteri spenningen er 14.7V, så det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Lost com. er denne permanent eller Pending?

Tror jeg ville prøvd å se om du får opp Live Values fra modulen, for å bekrefte om at den har kontakt eller ei.

TCM og Abs / park brems trenger å snakke sammen for @ gear kassa skal oppføre seg riktig mtp. hvilket gear den skal legge seg i osv.

Epb trenger å vite hvilket gir bilen er i og det får den fra TCM.  Den trenger også input fra abs som forteller hastigehten på bilen.

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCM sitter bak batteriet og det er ikke uvanlig at kontaktene på den oksiderer.

Du kommer til den ved å ta ut batteriet, så vil du se en blank boks med kontakter på toppen.

Da vil du også hvor egnet den er for å samle opp vann når du vasker motoren, og når det ikke er drenshull i bunnen av kontakten, så vil vannet være der en god stund før det fordamper.

Har du den ute, så skader det ikke å ta dremelen og borre opp noen små drenshull for å avhjelpe dette senere. 

 

Har du sjekket den tidligere og renset kontaktpinnene på TCM'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 1/15/2018 den 14.14, Joar2004 skrev:

Steinar... takk! Det skal jeg også sjekke.. (Fikk ikke tid i helgen til å gyve løs, men neste helg er nye muligheter)

 

Da har jeg fått sjekket og renset kontakten. Det gav ingen resultat.

 

-Jeg tok å slettet feilkodene mens jeg kjørte. Når feilkodene var slettet, så fungerte bilen normalt.. når feilen kom begynte bilen å gå ugjevn på tomgang, girvalg i display forsinket osv... Så det er tydlig at det er der liket er begravd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at bilen oppførte seg normalt når feilkodene ble slettet. Hva skjer med bilen når gul P lampe kommer på? Kommer feilen etter 500 m uansett hastighet? Tror bilen er satt opp til å si i fra og gjøre noe ved ca 60 km/t.

Den krever f.eks lik omkrets på begge hjul på samme aksel. Lite luft i ett dekk kan gi feilmedlinger, men da ikke på Epb tror jeg.

Det var en annen som opplevde problemer pga slitt tannkrans på drivaksel som Abs skal lese, men den har du kanskje sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/30/2018 den 12.08, engebo skrev:

Du skriver at bilen oppførte seg normalt når feilkodene ble slettet. Hva skjer med bilen når gul P lampe kommer på? Kommer feilen etter 500 m uansett hastighet? Tror bilen er satt opp til å si i fra og gjøre noe ved ca 60 km/t.

Den krever f.eks lik omkrets på begge hjul på samme aksel. Lite luft i ett dekk kan gi feilmedlinger, men da ikke på Epb tror jeg.

Det var en annen som opplevde problemer pga slitt tannkrans på drivaksel som Abs skal lese, men den har du kanskje sett.

 

 

Gul ((P)) kommer på etter 500m, uannsett hastighet. 

-Skal sjekke dekktrykk, men har samme problem med både sommer og vinterhjul.

 

Fra OCD (IIDtool) leseren så får jeg følgende feil: 

Parking Brake

  • U0101-87 (A8) Lost communication with transmission control module - Bus signal/message failure - missing a message

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt fra pluggen bak venstre bak hjul . Der hadde eg et brudd 10-15cm inne i plast røret .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5/6/2018 den 21.19, knikeren skrev:

Bak dette plastdekselet :)

 

Ah... det skal sjekkes (vært litt travel så har ikke hatt tid til å tenke bil siden April..)

 

Endret av Joar2004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...