Gå til innhold

Større hjul på tilhenger


Tommyfn

Anbefalte innlegg

Tenkte å gjøre det på en Combicamp jeg hadde før, men skrinla det delvis pga at jeg solgte bilen med store hjul og delvis pga at jeg så for meg at en lett henger med store hjul fort kan begynne å hoppe relativt høyt på små humper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bremset henger så kan det bli litt risikosport ved nødbrems. Å øke størrelsen på dekk endrer belastningen på bremsene på samme måte som når du setter på forlenger for å få løs en gjenstridig bolt. Når det er snakk om 33 tommers dekk kan belastningen bli skikkelig voldsom sammenlignet med det det er bygget for å tåle.

( jeg har fått den lange forklaringen fra Alko når jeg bygde offroad camperen min med 32 tommer dekk)

 

Jeg vet at noen har brukt adapere for å få til dette. Så du kan men om det er lurt er noe annet.

 

så må du regne med å bli stoppet på alle kontroller langs veien. Kontrollørene vet at det ikke finnes hengere med slike dekk godkjent i Norge.

 

er den ubremset så er det bare å kjøre på.

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ubremset. Regner med jeg vil få litt uønsket oppmerksomhet ja, men når den bare skal rulle så kan det vel ikke ha så mye å si for kjøreegenskapene. 33" er kanskje i meste laget, men har noen jeg skal bytte ut så hadde vært kult å hengt den bakpå nå i vedsesongen :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tommyfn skrev:

Den er ubremset. Regner med jeg vil få litt uønsket oppmerksomhet ja, men når den bare skal rulle så kan det vel ikke ha så mye å si for kjøreegenskapene. 33" er kanskje i meste laget, men har noen jeg skal bytte ut så hadde vært kult å hengt den bakpå nå i vedsesongen :):) 

 

Da er det verdt det. Full gass. Mener at det skal være adaptere å kjøpe i uk med overgang til lr boltsirkel og så får du dem litt lengre ut. Husk at blir du bredere enn 190 så må du ha Sidemarkeringslys i fremkant av hengeren.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker optimismen..!

 

org dekka er vel 145/80r13. 33x10.5 dekka er nært 12cm bredere. Så må se om jeg må ha sidemarkeringslys, det kan fort hende. Må finne boltsirkelen på hengeren og begynne å lete :-) 4 bolta da, så litt utfordrende kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt glemt å tenke på hjullagere , spindler og økt belastning på innfestning til fjærende del av aksel.

Hva med ny / brukt aksel med bedre egnet boltsirkel?

Kanskje lettere å finne en aksel med brems kan moddes til å gå uten og godkjennes sikkert lettere også.

Jeg har en henger med 16", brems fjernet og LR-bakkasse oppå,godkjent.

Bygget av Sven-Erik på forumet , det jeg husker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prosjektet eskalerer blir det utsatt. Da kjøper jeg heller en militær vannhenger og bygger kasse på. 

 

Tenkte bare det hadde vært gøy å dradd den i vedskogen med store hjul, blir å beholde orinal hjul da hengeren dras etter stasjonsvogna også i ny og ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den har totalvekt på 1600kg tror jeg? 1 akslet! Og høy bakkeklaring. Så det hadde jo vært det beste. Men mangel på tid og plass for øyeblikket :) 

 

hehe ja skjønner at det ikke er optimalt på noe vis. Men hvis det går med modifikasjon av hjulbuer og spacere er jo det mye moro for lite jobb :) ! Da er det jo også fort gjort å bytte hjul når den skal tilbake til "normalt" bruk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...