Gå til innhold

Peugeotmotor ruser opp ?


Trond C

Anbefalte innlegg

Vi har en gammel Peugeot 407 med 2,0 HDI motor som har fått et slags multippelt sammenbrudd. Hva kan være årsaken til at den plutselig kan finne på å ruse opp, den gir gass helt på egen hånd, må bremse for å holde den tilbake, ruser når clutches? Det skjedde en gang eller to for et års tid siden, og nå her om dagen, da ville den gjennom en rundkjøring med full gass, inntil den fant det for godt å stoppe. Deretter svært treg å starte, og går som ett treskeverk, skikkelige ulyder og sviddlukt.

 

Vi har hatt noe drivverkslakk, og skramlelyder i krappe humper, som kan spille inn på noe av dette, og som nå etter ovennevnte episode er blitt utvidet til vibrering i clutchpedal og "utløserlagerlyd" eller hva jeg skal kalle det når clutch trykkes inn. Den fikk faktisk ny clutch og svinghjul hos Bertil Osten i 2016, for å bøte på klonking ved igangsetting bl.a..

 

Mye oppå hverandre her, bilen er fjorten år og jeg skal sjekke den nærmere over litt tid mens ny liten og praktisk bil skaffes inn.

 

Det med at den gir gass på egen hånd, og nå bankeulyder av motor (også når bilen står i ro) lurer jeg mest på; kan det ha en mekanisk årsak, f.eks. turboslitasje med gange på smøreolje som resultat, eller bør jeg først og fremst tenke elektronikk/sensorgreier?

 

Bil er gått ca. 170.000.

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg må nok bare få bilen inn til en sjekk. Hvis jeg orker. Dumt med slik bil som er for bra til å kastes, som man har fikset mye på, men som man ikke bør/vil bruke særlig mer penger på, som kanskje da blir kastet alt i alt. Den havner vel hos en kar med ikke offentlig godkjent bakgårdsverksted som kan tjene noen titusen på slikt. Jaja, de skal leve de også ^_^:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, yarnslayer skrev:

Du tror den jevne Land Rover-eier vil ha en  peugeot?

 

;)

Det sitter jo en 2.2 liters Peugeot motor i Freelanderne våres.... Vet ikke hvor bra det er, men det hjelper vel å tenke på at den motoren var et utviklingssammarbeid mellom Ford og PSA......

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss bilen ikkje lagar massevis av røyk er det neppe noko løpsk olje-scenario. Det er ganske vilt.

Broderen hadde ein slik bil, sjarmerande liten sak det. Bilen, altså.

Veldig god å køyre og billeg i drift. Dessverre var det elektriske anlegget litt LR-aktig, men ikkje verre enn at det var til å leve med.

Ville nok vurdert å koste på litt for å halde han i sving, han har jo ikkje gått mykje og kan levere varene i mange år enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper nok ingen verdens ting mot problemet, men jeg kom hjem og ikke leste ordentlig på tråden, fikk for meg et romantisk bilde av dere nedover Europa på hjul, med driftsutfordringer og meldnger nordover for å fikse det og reise videre.. Akk, så fint! Men jeg luker å tro at den vibben sitter i dere og kjøretøyet likavæl. Jeg sitter her og heier på dere! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...