Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Det er min dag i dag, Herre Gud for en hærlig dag" synger Åge Alexandersen i en utopisk vise fyllt av optimisme. Litt ironisk har jeg tenkt mye på denne låta i dag. La meg fortelle kort; det begynte med at vekkeklokkeappen på telefonen hadde skrudd seg av i løpet av natta. "Appen har skrudd seg av eller er avbrutt" var den kryptisk klare meldingen som lå på telefonen da jeg kikka på den 50 minutter over tida i dag tidlig.

Normalt har jeg god tid om morgenen, så jeg satt bare i gang vanlig rutine noe raskere enn vanlig.  Minus 20 grader ute, så før jeg smører niste stikker jeg ut og skal starte pendlerbilen. En god og varm menneskebil som ble anskaffet for daglig 10 mil pendling. Men i dag skjedde det ingen ting når jeg trykker på startknappen bortsett fra et "klikk" fra et eller annet rele. Prøver en gang til med samme resultat. Skjønner det er noe galt fatt, for det samme skjedde forrige uke. Antok det var lite strøm på batteriet da, og lada i løpet av helga. I dag kobla jeg på startboosteren, og tenkte at dette er fort fiksa. Men, nei, ingen ting skjer.

Går litt i tenkeboksen og vurderer opsjoner. Defenderen står med sommerdiesel, AT -dekk og det jeg antok var frossen dørlås.Ikke første valget. Annet valget er 88" på AT -dekk. Bilen har ikke vært startet siden oktober. OK, har litt å gruble på mens jeg ringer bilforhandleren og legger frem min ydmyke klage på nesten-nybilen som ikke vil starte. Etter å ha forklart at ja, jeg har strøm på bilen. -Jo jeg har 12V. -Jeg har prøvd med proff startbooster, -så får jeg et telefonnummer til hovedkontoret. De sender en redningsbil fra Lier. Det er dit jeg skal. Men det får så være. 5 mil den ene veien må redingsbilen kjøre for å kjippe menneskebilen 5 km bort til verkstedet. Snodig verden. I alle fall, -jeg blir enig med bergeren om å legge nøkkel og servicehefte i bilen, så kan jeg dra på jobb.

Og da innser jeg alvoret; jeg er nødt til å kjøre seriebil til jobben. 10 mil tur retur med utgangstemperatur på -20 grader! Og vil i det hele tatt bilen starte etter alle disse uvirksomme månedene?
Jeg prøver. Setter nøkkelen i, drar på choke, og vrir om. Kinner litt tungt, men så kommer det seg, og bilen starter! OK!
Turen gikk fint den, litt glatt i et par rundkjøringer, men med lett pedalfot skled jeg inn til kontoret 2 minutter før dagens avtalte møte. "Like a glove" tenkte jeg da, og bilde ble tatt for å feire seriebilturen til jobben. I gamle dager kjørte bilen til Oslo ved et par anledninger i rushen, så det burde jo egentlig være en smal sak.  Hjem går det også helt fint. Men tenker at Defender må jo være bedre tross alt. Rekker å legge på vinterdekk på den når dørlåsen er fiksa. Det var i alle fall planen. Først tok det tid å finne ut av hvordan vindussveiva skulle fjernes. Så ser jeg på en sørgelig greie som er låskasse, vrengt plast og rust. Det er i alle fall ikke mulig for meg å fikse dette i løpet av kvelden. Alt må pelles fra hverandre, og dokumenteres underveis så alt kommer på plass igjen. I tillegg antar jeg det er noe helt feil med noen vitale deler inne i låskassa. Det er noen plastbiter der som jeg tror har endret form, og mistet sin funksjon.

Ny plan for i morgen. Nok en tur med seriebil! Men så begynner det å snø. Det kan bli sølete langs veien i morgen, og når jeg sjekker vindusspylertanken er tanken om seriebil mindre morsom. Der er det en solid blokk is. Slangen er også kappet en gang i tiden, og skjøten er fillete. Sånn for å sikre meg at ting virkelig ikke er bra i dag sjekker jeg radiatoren. Den er full av brunt vann. Håper det bare er rustvann. Men i alle fall trenger motoren frisk og ny frostveske antar jeg. Håper problemet er at jeg skrudde på varmeapparatet og at det lå noe gammelt vann der før motoren ble overhalt, og at dette har blandet seg inn i resten av systemet. Men uten å ha tid til å sjekke frysepunkt blir det ikke lange turen på bilen i hvert fall.

Hva gjør jeg nå da? Skal jo på jobb i morgen også. Halv seks ringer jeg forhandleren i tilfelle det er langdag eller at jeg endelig skal ha litt flaks i dag. Han svarer, -Er du oppe ennå? spør jeg. Nei, men jeg har med telefonen hjem, -har du problemer? Kort historie enda kortere; i morgen tidlig står det en bil og venter på meg, og jeg trenger bare å komme meg til verkstedet før sju. Det skal jeg nok klare. 

20180110_112054.jpg

"Happy" vel fremme på kontoret.

Endret av Rune Kleven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...