Gå til innhold

Lage døråpning i Leca vegg....


Brutus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Siden man får svar på det meste her inne... :D

 

Jeg skal lage døråpning i en leca vegg - og ser for meg at vinkelsliper kommer til å støve noe enormt.

Er det noen som har noe lur ide på hvordan lage en (pen) åpning, med minimal "støvsky"...:blink:

 

 

Hilsen

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bensindreven betongsag. Den kobler du vannkjøling på, og da støver det minimalt egentlig, om du gjør det riktig.

Ulempen er at det blir endel " slush " utover gulvet, som må fjernes. Våtsuger er fint.

Begge delene er utleiemaskiner.

 

Alternativt er å borre "tett-i tett "  rundt hele døråpningen, altså med 5mm mellomrom, og kakke ut det du trenger. Går vanvittig mye tid, og er ganske stusslig jobb i motsetning til å fyre en skikkelig bensindreven rakker innendørs.....

 

Jeg ville brukt betongsag, sikkert derfor jeg har en stående...

 

PS - du sager fint leca med en vanlig snekkersag også. Bor huller nok til at du får inn sagbladet, og tygg deg avgårde. En Stikksag eller bajonettsag kan også fint benyttes, du kjøper spesielle leca-blader til bajonettsaga. Sirkelsag fungerer også, men støver omtrent like gæli som vinkelkutteren....


Edit: her er saga avbildet med LITE sagblad...

_1482904326.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha holdt meg unna vinkelsliper / tørrsaging generelt (med unntak for lecablad på tigersag osv, da det støver lite).

 

Jeg prøvde meg på en slik manøver. Laget meg telt av presenning, teipet til tak og gulv. stakk så en støvsugerslange inn i teltet for å lage litt undertrykk, og tenkte at dette går nok bra.

 

Hintet om at ting ikke gikk etter planen var når brannvarsleren i etasjen over begynte å ule PGA støv, og jeg fikk en samboer ned trappen som lurte på hva inn i alle ¤#"!¤#"! jeg holdt på med.

 

Kort fortalt, det støver noe FANTASTISK.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...