Gå til innhold

Hva er positivt med P38?


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tror nok vi bruker mer tid på feilsøking og å diskutere feil og ting vi tror er feil, enn vi bruker på å reparere.

Kunne vært artig å visst hva Toyota-eierne gjør på fritiden sin. Tvinner tommeltotter?

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg først brukt mye tid å energi på å bytte motor i en P38 skulle jeg ihvertfall satt i noe som var verdt arbeidet. En td5 hadde ikke stått på bunnen av listen over tilgjengelige motorer engang! 

 

Det første som slår meg er BMW M57. Den får man med 5-600Nm Fra 1400rpm. Nydelig maskin i en slik type bil. Det selges ferdig ledningsnett med ecu som omtrent bare trenger 12volt og en TPS sensor så de er lette å montere også.

 

Kan forsåvidt være enig i OM606 om poenget er å holde det enkelt, men det er igrunnen litt samme greia som M51. Det går varmt og det må piskes på turtall for å ha noe effekt. Jeg har bygget en 606 motor med holseth turbo fra amerikansk lastebil og pumpe fra Sverige så har prøvd greia. Det gikk fælt når en fikk på et par bars ladetrykk da, men kan ikke sammenlignes med de fine turbo oppsettene som en kan få til på moderne diesler med moderne styring. Mye BMW nå, men som et bensin alternativ kunne M62 også vært et godt valg siden en får automat som trolig passer med på kjøpet og en litt mer solid konstruksjon enn LR maskinene. 

 

Letteste og rimligste er sikkert å kjøpe L322 supercharged.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, WildRover skrev:

Tror nok vi bruker mer tid på feilsøking og å diskutere feil og ting vi tror er feil, enn vi bruker på å reparere.

Kunne vært artig å visst hva Toyota-eierne gjør på fritiden sin. Tvinner tommeltotter?

 

Tror det kommer veldig an på alderen på Toyotaene... I følge en jeg kjenner som skrur litt på eldre Land Cruisere, så er de ikke helt problemfrie de heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For trekke debatten tilbake på sporet, jeg tror og mener fortsatt  ikke at P38 er så mye værre enn alt annet. 
P38 har to store greier, som er totalt showstopper, det ene er EAS og det andre er HEVAC systemet. Bilene er ganske gamle, og eies nok i mindre grad av " entusiaster " enn mye andre Landrovere.  Når de er så " billige " som de er, har gjerne eier som holdning at han " kjører så lenge det går " før PKK stopper hele bilholdet. Da er gjerne foringer, støtdempere, bærekuler, endeledd, bremseklosser, skiver og calipere, eksosanlegg TOTALT oppbrukt, i tillegg til nevnte EAS, HEVAC og andre generelle problemer.  

 

 

Jeg har gjennom årene sett hva "ENTUSIASTEID " bil egentlig betyr, og dette dekker i praksis alt fra " mint condition, bedre enn ny, nennsomt tatt vare på, forbedret med nye, dyre deler og entusiastisk vedlikeholdt med dyre oljer, orginale filtre regelmessig og ofte " til " ødelagt og ifillerskrudd vrak, med to tusen meter elkabler fra siste 9 eieres mer som henger og slenger eller midre mislykkede montering av ekstralys, vinsjer, stereoanlegg, varmeapparat og alt mulig annet.  Det meste  av utstyr henger og slenger, gulvet er modifisert med en finerplate, det er 4 forskjellige seter i bilen ( kjøpt billig på høggern, på forumtreff i 2005, og montert på treplanker og ved hjelp av jekkestropper."

 

Sistnevnte " entusiasteide " metodikk for vedlikehold av bil, fungerer rett og slett ikke på P38. Det er nevnt 100 ganger, at det var og er en avansert bil, med sine luner og spesielle greier, men at det er så jævla mye VÆRRE enn alt annet fra Solihull, er jeg rett og slett ikke enig i. HEVAC systemet kan være en pain, og det samme med EAS systemet, men resten av bilen er stort sett veldig mye likt som andre LR produkter, på godt og vondt. Aksler, fordelingskasser, dører, vinduer osv virker nå ikke ha mer feil enn andre 20 år gamle biler etter min erfaring

 

Jeg har kostet på bilen min mer enn jeg liker å tenke på, men når jeg går gjennom lista, er det hovedsakelig brukt deler på et motorhavari ( tysk ingeniørkunst på sitt beste ? ) og en uendelig lang rekke slitedeler. Men - tatt i betraktning at bilen er kjørt 310 000km er det kanskje ikke så galt at den trenger en fullstendig gjennomgang, og det er heller ikke til å stikke under en stol, at halvparten jeg har byttet på min, har blitt byttet fordi jeg KAN, ikke fordi jeg MÅ.

 

Greit at P38 kanskje ikke er verdens 8ende underverk, men jeg sliter litt med å hyle så til de grader for et utslitt understell, bremser som er ferdige , dynamo og starter som er ferdige og støtdempere som er kassable på en 21 år gammel bil gått over  310 000km.

 

At EAS systemet med en bråte sensorer, 4 luftputer, 2 store blackbox-computere, luftkompressor med tørkesystem, en ventilblokk med en bråte solenoider, metervis med kabler, kontakter og koblingspunkter, er mindre robust enn bladfjøringssystemet på en seriebil, det behøver man ikke være rakettforsker for å forstå. På samme måte som en kulepenn gjerne er en vesentlig mer avansert konstruksjon enn en blyant.  Har man et snev av interesse for å forstå hvordan det er satt sammen, er det faktisk mulig å skjønne veldig mye selv, til tross for at systemet var avansert for sin tid. Jeg er ikke ekspert på noe vis, men f.eks å lokalisere en lekkasje trenger man ikke være ekspert for å få til heller rett og slett...

 

På godt og vondt er P38 en veldig interessant og morsom bil å bli kjent med. Jeg har iallefall lært ekstremt mye på de årene jeg har eid bilen, men jeg forstår jo at ikke alle er interesserte å forstå særegenhetene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Erik Iversen skrev:

Den gamle dieselen min gikk aldri under 1.3 på mila. Ofte oppe i 1.5. Da kjører jeg heller 4.6.

Men jeg vet mange DSE bruker mindre. 

1.3 på mila - det tar min P38 med campingvogn på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Velocette skrev:

1.3 på mila - det tar min P38 med campingvogn på kroken.

 

Da er du først i køen til enhver tid. Min går på 1.2-1.4 ved normal kjøring. 0.9 om det er helt flatt å jeg kjører med egg mellom fot og pedal. 1.6 jevnt med 1.6tonn på kula og ferie oppakning i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Velocette skrev:

1.3 på mila - det tar min P38 med campingvogn på kroken.

 

Jeg kjører min P38 i snitt langt under 1 liter. 0,85 på sommer, 0,9 på vinter og litt lengre kjøring. Opp mot 1,1 med småkjøring og henger mv.


Og nei, ikke først i køen, men jeg kjører ikke engelsk Chesterfieldsalong som jeg ville kjørt en racer-Porsche...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Jeg kjører min P38 i snitt langt under 1 liter. 0,85 på sommer, 0,9 på vinter og litt lengre kjøring. Opp mot 1,1 med småkjøring og henger mv.


Og nei, ikke først i køen, men jeg kjører ikke engelsk Chesterfieldsalong som jeg ville kjørt en racer-Porsche...

0.85 Sørlandet - Oslo - 100 på motorvei.  1.25 - 1.3 med 4.5 meter vogn ( 1200 kg ) til N.Norge hver sommer. Og lager sjelden kø. Med 136 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har noe med høyrefoten og personlig opplevelse av flyt i trafikken :) Jeg får jevnt over alltid høyere tall enn mange andre forum brukere uansett hvilket bilmerke jeg kjører. Land Rover oppgir selv 0.92 på langkjøring og 1.39 på småkjøring. Stemmer forbausende bra med de tallene jeg oppga.. Har målt mine over 5000km ved å notere km stand og antall liter fylt ved hver fylling. En bil som har 300k på telleren har også gjerne slitasje på flere steder som gjør at forbruket vil krype noe over det oppgitte fra land rover. 

 

fuel.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ganske "spot on" på hva jeg opplever! :)

Jeg har også kjørt målinger de 10 000 km jeg har hatt bilen. 10 minusgrader drar nok forbruket opp enda litt til på bykjøringa. Lpg tar fort 1 eller 3 dl ekstra den også... 

Kjøremøsteret mitt til/fra jobb er ikke akkurat gunstig heller. 5 min kjøring én vei, starter med en lang og bratt bakke i 80 km/t.. Går med litt suppe da, uansett hvilke bil jeg kjører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

Tror det har noe med høyrefoten og personlig opplevelse av flyt i trafikken :) Jeg får jevnt over alltid høyere tall enn mange andre forum brukere uansett hvilket bilmerke jeg kjører. Land Rover oppgir selv 0.92 på langkjøring og 1.39 på småkjøring. Stemmer forbausende bra med de tallene jeg oppga.. Har målt mine over 5000km ved å notere km stand og antall liter fylt ved hver fylling. En bil som har 300k på telleren har også gjerne slitasje på flere steder som gjør at forbruket vil krype noe over det oppgitte fra land rover. 

 

fuel.jpg

 

Enig med deg. Den første P38 jeg hadde var med manuell gir. Den greide jeg 0,9 l/mil på blandet kjøring. På nåværende med autolat, har jeg ikke sjans til å komme under 1 liter på blandet kjøring. Med nåværende småkjøring ligger jeg nok på 1,3-1.4 liter per mil.

 

Enda morsommere er det å diskutere forbruk på litt eldre BMW bensinmotorer (M50/M52), hvor mange påstår de greier å kjøre på 0,7-0,8 liter på blandet kjøring. Selv har jeg aldri greid å kjøre under 1 liter på milen på disse. Nåværende bil, en E36 323ti (fhv lett bil), går på 1,2 liter på blandet kjøring etter faktisk måling etter fylt bensinmengde. Tror det er mye ønsketenking ute og går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger alltid med på forbruket på mine kjøretøy. Også mine tohjulinger - Der alle går på halvliteren. Nesten uansett kjøring.

Med sju kjøretøy på stallen må man tenke økonomi. Men det viktigste er at forbruket er en indikasjon på motorens / kjøretøyets tilstand.

 

Hadde en 2000 BMW 523IA. 170 hk. Den gikk på 0.63 pr. mil: Sørlandet  - Gøteborg - retur. Jeg hadde vondt for å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Velocette skrev:

Jeg følger alltid med på forbruket på mine kjøretøy. Også mine tohjulinger - Der alle går på halvliteren. Nesten uansett kjøring.

Med sju kjøretøy på stallen må man tenke økonomi. Men det viktigste er at forbruket er en indikasjon på motorens / kjøretøyets tilstand.

 

Hadde en 2000 BMW 523IA. 170 hk. Den gikk på 0.63 pr. mil: Sørlandet  - Gøteborg - retur. Jeg hadde vondt for å tro det.

Når jeg skal frakte meg selv en eller annen plass tenker jeg økonomi og bruker ett kjønnsløst batteri kjøretøy, når jeg skal kose meg med bil blir det ett eller annet engelsk eller italiensk med sjel som innbyr til å bare reise en eller annen vei, da blir det fort uviktig hvor reisen ender etters om det er reisen som er målet :lol:

 

P38 blir ofte tatt med på tur på veier som egentlig passer bedre til noen av de andre primadonnaene i garagen :)

 

har mange ganger vurdert å bytte den ut med en eldre RR som er veteran registrert, men den er nå her fortsatt, og det ser ikke ut til at eksistensen er truet egentlig (i allefal ikke så lenge lommeboka tillater at den er her)

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, grunneieren skrev:

Når jeg skal frakte meg selv en eller annen plass tenker jeg økonomi og bruker ett kjønnsløst batteri kjøretøy, når jeg skal kose meg med bil blir det ett eller annet engelsk eller italiensk med sjel som innbyr til å bare reise en eller annen vei, da blir det fort uviktig hvor reisen ender etters om det er reisen som er målet :lol:

 

P38 blir ofte tatt med på tur på veier som egentlig passer bedre til noen av de andre primadonnaene i garagen :)

 

har mange ganger vurdert å bytte den ut med en eldre RR som er veteran registrert, men den er nå her fortsatt, og det ser ikke ut til at eksistensen er truet egentlig (i allefal ikke så lenge lommeboka tillater at den er her)

På tur med P38, så er reisen målet. ;-) - En nytefull reise !

Ellers så skal biler og motorsykler være engelsk, italiensk eller tysk: i prioritert rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...