Gå til innhold

Hva er positivt med P38?


Anbefalte innlegg

Ser det er en del til salgs av disse. 

Og ut ifra tråder her på LRF, så er det mye feil. 

 

Hvorfor eie en P38? De tingene jeg ser som positive er offroad egenskapene, men hva skal du med de når bilen havarerer hver 2. Meter? (slik tolker jeg det ut ifra tråder på LRF) 

 

Eller er det lyden? 4.6 liter med herlig lyd. 

 

Hvorfor eie en? Hva er positivt? 

 

Hilsen en som er en "titter" på P38

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fordi det var, og fortsatt er, både verdens vakreste og beste bil.

Sittestilling, kjørecomfort, plass, egenskaper og teknikk gikk langt utenpå alt annet som fantes for 23 år siden, når den ble lansert.

Ja, svært mange sliter med å få til noe som i det hele tatt blir en blek kopi etter så lang tid.

 

Dessverre fungerte ikke alle de gode ideene like godt i praksis... men det er en annen sak. Jeg cruiser heller rundt i terrenget i den skinntrukne chesterfield-salongen min, med takluka på gløtt og automaten i DRIVE, enn å skake rundt i en antikk seriebil uten hverken motor, fjøring eller varmeapparat. Og - i sum tror jeg ikke skruinga er så forskjellig heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er gode offroad er en ting. Det er noe med det som Joker skriver, å bare ligge i drive på myke belger og bare dra seg fremover mens defenderne hopper hit og dit. Moro det også altså, ikke det ;)

Men at P38 er så gode å kjøre er nok min favorittpåstand! Sittestilling og komfort som man ikke finner igjen før Range Rover L405 kom!

Jeg har hatt ett havari på de 3 årene jeg har eid P38 - og det var en dynamo som tok kvelden. :rolleyes:  Havari hver andre meter tror jeg ikke er så langt unna på de dårligst vedlikeholdte bilene. Så noen er bedre enn andre. Men et forum vil alltid gi "feil inntrykk" på en entusiastbil - det er ingen som skriver, "for en bil, fungerer gang på gang!" f.eks... kun det negative som kommer frem. 

Småting er å "leve med" på snart 25 år gamle biler og vi fikser dem underveis til de igjen er strøkne. (for en stund, om vi får til...)

 

4.6 lyden...? Nei, jeg vet ikke helt. Personlig synes jeg det er finere lyd i 3.5 med forgassere. Flere er sikkert uenig i meg der....

 Men diesel syntes jeg bare var tull. Bare sluring på automaten og for svak motor for en så tung bil.  

 

Hvis du ikke er helt hekta enda så må du se denne og andre lignende. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen var vel det dårligste eksemplet på hva jeg mente, jeg har sett.;)
Bajasskjøring og P38 kjøring fungerer dårlig. Å GLI fram der de andre står å stamper, passer en P38 mye bedre.

Vi er tross alt LITT redd for karosseriet vårt, er vi ikke ?

Jeg har hatt ETT stopp langs vegen med min, da så vannpumpa som bildene viser. 
Rakettforskeren som fant opp den pumpa, var imidlertid tysk, og mente PLAST og VANNPUMPE til bil i samme setning var en god idè....
Ingen biler fungerer med sånt. 

Men at P38 krever en litt nennsom hånd, og en interesse for avanserte løsninger som går litt utenpå å banke løs med den største dæljerten som finnes i redskapsboksen, er hevet over enhver tvil. 


Sånn sett er kanskje RR P38 ekstremsportvarianten av LandRovereierskap, kun for de aller tøffeste av oss.....B)

IMAG0926.jpg

IMAG0927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvorfor eie en P38? De tingene jeg ser som positive er offroad egenskapene, men hva skal du med de når bilen havarerer hver 2. Meter?

Positivt.

- Stive akslinger

- Luftfjæring med offroad nivå 

- Automat

- Lavserie  (med valgfri mulighet for manuell giring )

- sport funsksjon

- Varmetråder i front rute speil og bakrute.

- Varmeseter 

- Høy sittestilling med superior oversikt

- ekstremt gode skinnseter foran og bak.

- enormt kraftig i Lavserie ( ekstrem torque )

- Meget støy isolert

- cruise controll

- Meget ergonomiske og solide betjenings hendler og ratt i førerposisjon.

Og listen er mye lengere

 

 

De fleste spør om løsninger på problemer her på forumtrådene, ergo fremstår de nok som problematiske.

For å endre vektskålen kan jeg fortelle at jeg har hatt min RRp38 V8 2000 modell i daglig drift siden jeg kjøpte den i 2007.

jeg har kjørt ca 16 000 km årlig, så med sammenbrudd hver 2 nd. meter så ville jo ikke det vært mulig.

Men ja den krever mye service og vedlikehold, men følger du ABC servicene i det originale Land rover serviceskjemaet for RRp38  så er det rimelig stor sjans for at du ikke får mange utilsiktede stopp.

Uansett ikke en bil jeg vil anbefale for personer uten teknisk innsikt og uten tilgang til fasiliteter hvor det er mulig å utføre alt påkrevde vedlikehold. 

På den annen side er det heller ingen annen bil  til og med blandt nye i dag som jeg heller ville hatt istedenfor min RRp38.

så den blir aldri solgt...Ikke for flere 100K

 

Når det gjelder dette med salg / kjøp av RRp38, så er noe av fasiten på det du spør om der. Når en bil til nypris på over 1,1 million kroner  selges for 30-100 tusen, så er det ikke å forvente annet enn at de er oppbrukt / gitt opp / eller neglisjert noe som gjenspeiles i prisen. Dermed får du ikke en bil til 1,1 million for 30 tusen kroner. du får en bil som er verdt 30 tusen kroner som du må forvente å bruke flere hundre tusen kroner på for å nærme deg bilens fullt ut tekniske fullkommenthet, og ytterligere flere tusen rkroner for å fjerne fasade sporene av de 20 år som er gått.

Få, om noen er villig til det.- For du skrur uansett ikke km tallene helt tilbake, om ikke du skifter ut absolutt alt med nye originale Land rover deler

Kanskje det gir deg litt svar på spørsmålet.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det kjørekomforten i kombinasjon med framkommelighet, plass, trekkraft, V8-lyden og engelsk luksus.

Jeg har ennå ikke angret  et eneste sekund på at jeg kjøpte P38. Klart, det har vært problemer, men alle problemene er velkjente problemer, så løsningen er å finne på nettet et sted. P38 er en god bil, men du bør ha litt penger i bakhånd og helst litt greie på strøm, luft og mekanikk for å eie en. Har du veldig mye penger, kan du selvsagt sette bort reparasjoner til et verksted, men mange verksteder vegrer seg litt for å røre en P38. Verdt å huske at de nyeste P38 nå er 17 år, de eldste er 23. De fleste har vel gått 2-300k km. Altså er det ikke noen nybil lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38, aldrig helt i stykker, aldrig helt i orden (= d.v.s min har aldrig stoppet meg fra å komme hjem de 65' km jeg har kjørt den 270'km totalt)

 

Super komfort, drar tunge lass i full fart (4,6) med grom lyd.

 

Mekanisk er det enkle og solide konstruksjoner, og relativt lette å skru på (når du ser bort i fra at alt er stort og veier en del)

 

Luftfjøring krever at du setter det inn i hvordan det fungerer, og at du skaffer deg litt utstyr slik at du kommer deg hjem om noe skulle svikte på tur (såkalt eas nød kitt)

 

Ellers er det veldig få verksteder som har kompetanse på bilen, det elektriske systemet er tross alt ganske avansert, så du må være lysten på å sette deg inn i det skal du ha en slik bil (eller ha et verksted som er / har kompetansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, M.S skrev:

Handlet en 2000 P38 i Mai med ny motor for å putte motoren inn i min RRC.... står her enda....

JØSS for en god bil å kjøre.. å jeg kjører L322 ti vanlig..

 

Jeg har P38 selv, men litt sugen på å oppgradere til L322. Hørt enkelte entusiaster som har L322 savne P38. Jeg vil jo tro at L322 er en mye bedre bil på

alle mulige måter sånn objektivt sett. Litt nysgjerrig på hva du tenker om P38 vs L322?

 

Det jeg synes er kult med P38 er at det er en bil som er laget for den Engelske overklassen, før treverket ble byttet ut til fordel for pianolakk og sotede vinduer for å tilfredstille oljesjeiker, fotballspillere og rappere.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Hvis du tenker litt mer over hva som gjør RRp38 unik, selv opp mot dagens biler.

 

Stive akslinger er ikke tilgjengelig på så mange biler idag.

Så stive akslinger i kombinasjon med de litt nyere P38 enes  4 hjulls traction kontroll.

Og en meget godt fungerende viscouse coupling på mellomaksling.

Legger du luftfjæringen oppå dette. 

Så er dette ett ekstremt solid og unikt 4 50/50 hjullstrekk system, med meget god bakkeklaring på en tidløs "moderne" bil. Som egentlig ingen har klart å kopiere siden.  

 

Landcruiser V8 hadde vel meg bekjent bare stiv aksling foran på sin Africa modell.

Jeep Wrangler har en serie med biler som er dugelig, men i comfort og estetikk/ klasse - så er det fremdeles en Jeep., mens Range Rover er og forblir nettopp Range Rover ett stilikon.

 

Selv digger jeg også Defenderen, men det er ett helt annet konsept.

 

Så med denne p38 kan du fint dunke over lange motorvei strekker i 140km/t selv på MT dekk for så å bryte rett inn i skogen uten å være nevneverdig sjenert av støy eller dårlig komfort på noen av disse underlagene.

I tillegg kan du jo gå rett ut etter det værste snøfallet uten å ta ett eneste spadetak med en rimelig stor sikkerhet på at du kommer deg dit du skal.

 

Så dette gjør denne unik, og i tillegg så er den nokså godt bygget med tanke på Rust angrep, noe dens navnebrødre sliter med i adskillig større grad.

 

Måtte bare utdype litt;)

Er jo veldig fan av RRp38    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MartinM skrev:

 

Jeg har P38 selv, men litt sugen på å oppgradere til L322. Hørt enkelte entusiaster som har L322 savne P38. Jeg vil jo tro at L322 er en mye bedre bil på

alle mulige måter sånn objektivt sett. Litt nysgjerrig på hva du tenker om P38 vs L322?

 

Det jeg synes er kult med P38 er at det er en bil som er laget for den Engelske overklassen, før treverket ble byttet ut til fordel for pianolakk og sotede vinduer for å tilfredstille oljesjeiker, fotballspillere og rappere.......

 

 

Du svarer litt selv her "Det jeg synes er kult med P38 er at det er en bil som er laget for den Engelske overklassen, før treverket ble byttet ut til fordel for pianolakk og sotede vinduer for å tilfredstille oljesjeiker, fotballspillere og rappere......"

 

L322. tok steget litt vekk fra herregårds vogn med ekte fremkommelighet, mot noe lengre, lavere men ennå mer luksuriøst. Meget bra de også, men  (i mine øyne ) noe mindre anvendelig i smale, krokete veier med dårlig dekke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er de jo overlegen å kjøre. Deretter er det skikkelige "SUV"'er. Ser du en P38 ved siden av en ny "liksom"-SUV, så blekner disse som regel i forhold. Har hele tiden pågående "issues" med bilen, men disse blir reparert fortløpende.

 

Har både hatt V8 og DSE, og har sistnevnte nå, og syntes nok at V8eren er mer behagelig å kjøre mht motorstøy. DSE'en har jeg fått optimert hos trimchip.com, så den går helt greit. Når jeg først vurderte P38, mente alle at jeg burde kjøpe V8'er da disse var mer solide. Etter å ha hatt noen etterhvert, samt lest endel på nettet, så er jeg vel mer trygg på den gamle sliteren til BMW. Det er vel ikke så få V8ere som har vært gjenstand for overhaling.

 

PS. Lå nylig et par V8ere med LPG i prisspennet 30K-75K NOK, om dette hjelper i forhold til drivstofforbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, christianvig skrev:

 

PS. Lå nylig et par V8ere med LPG i prisspennet 30K-75K NOK, om dette hjelper i forhold til drivstofforbruk...

 

Ja, forbruket er som regel litt høyere på LPG-anleggene. Men prisen per liter er under halvparten av bensin :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Siggen skrev:

Men hvor kjip er dieselutgaven kontra 4.0 eller 4.6?

 

Er en p38 diesel fortsatt en bra bil?

 

Skjønner jo at 4.6 er gjev bil, men hva om et godt eksemplar av en diesel dukker opp på finn/forumet?

 

Jeg liker egentlig gangen og låta i M51 motoren veldig godt. Den synger pent rundt 3500rpm eller deromkring. Ikke er den så treig dass alle skal ha det til heller, iaf ikke min.

Men den krever en HELT annen kjørestil enn f.eks TD5 motoren, må kjøres mye mer som en bensinmotor; plattan i mattan !

Hva problemer angår, virker det omtrent hipp-som-happ, bensinmotorene er ikke gratis å drifte de heller. Selv om bensinmtorene er vesentlig enklere bygget opp, du slipper jo surr med turbo, injectorer, glødeplugger  og sånt. 

Forbruksmessig tror jeg, basert på ikke-empiriske data, at du nesten må regne dobbelt så høyt forbruk på 4,6l som dieselmotoren, iaf nesten. Kostnadsmessig er den nok over dobbelt så dyr kjøre med, enkelte har gassanlegg, men et gammelt gassanlegg kompliserer ting ytterligere, det er endel som strever skikkelig med disse også.  I tillegg til enda mer dingser og vekt og styr å drasse på, jeg tror jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg gikk den veien iaf.... og sjekket gassanlegget og ikke minst muligheter for service og justering ganske grundig før kjøp...

 

Jeg kunne godt tenke meg en 4,6l selv, mest for å ha for å ha eid en sånn også, men min DSE fungerer helt fint til mitt behov. Masjer uansetrengt 110, noe fortere kjører jeg aldri uansett. 

Du kan godt få prøve den, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, finnarne skrev:

Hva med en P38, men bytte motor til td5, gjerne manuell..

 

Jeg kjenner ikke til et eneste eksempel av en sånn konvertering i Norge, som har fungert over tid.

 

( og ja, jeg kjenner den på Lillestrøm )

 

Men ikke uenig i at TD5 kunne vært en spennnede motor i P38 karosseriet. Alternativet er en skikkelig maskinist fra Mercedes, f.eks en OM 606 med manuell pumpe, litt overdimensjonert turbo osv. 

 

F.eks noe SÅNT

 

Problemet er å få det godkjent her hjemme. I praksis ekstremt arbeidskrevende, med usikkert utfall er jeg redd...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...