Gå til innhold

Støtdempere


Matta

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte alle fire støtdempere.

 

Skal ikke heve bilen, beholde standard høyde, men foran har jeg vinsj.

 

Hva bør jeg velge? Heavy eller Medium evt kombinasjon?

 

Er det tilnærmet billigere å kjøpe et kit med fire demperer og fire fjærer?

Virker nesten sånn...finner kit til £250 og løse dempere til £40 per stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, kjøper ikke de billigste, men vil jo kjøpe riktig.

Så Kjartan du sier heavy duty? Foran og bak?

Om jeg går for justerbare vet jeg ikke.

 

ChrM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med terrafirma. Men mine er/var tuv-godkjente. Det kan så vidt jeg vet ikke terrafirma levere lenger. Ble for mye rot når de solgte samme settet med og uten godkjenning, og med litt papirer på avveie. Terrafirma vari egen prisklasse når det gjaldt tuv-godkjente sett. Kanskje derfor det ble skjæring med godkjenningsinstansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å dumme meg ut.....

 

Trodde høyde på fjærer bestemte lengde på demperen. Og stivhet på fjærer kom an på vekt på bil. Er jeg helt på bærtur? Bør man ikke ha std dempere foran om man har vinsj? Trodde også heavy duty dempere var for biler som kjørte hardt og lenge i ulendt terreng...?:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fRRode skrev:

Løse Terrafirma Dempere koster rundt £25 pr stk hos LRdirect.

Kommer på kr 1692,- med moms, frakt og fortolling. 

Hm, ingen tvil om at KONI nok er bedre enn Terrafirma, men prisen er fireganger'n. Flere her inne som er fornøyde med Terrafirma, meg selv inkludert (hadde det på Hjortefot).

Og selvom jeg ikke kjører mye offroad (dessuten kjører jeg pent når jeg kjører utenfor vei) så blir det ofte tung bil med hundebur, bagasje, tosifret antall ski på taket.

 

Blir nok Terrafirma Heavy duty på meg, men jeg finner dem ikke hos LRdirect...fRRode?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg oppga pris på var standard all terrain dempere.

 

Les litt er for å finne varenummer på de forskjellige: http://www.terrafirma4x4.com/categories_php.php?t=1&qsec=17 

 

Finn varenummer der og søk så på LRdirect.

 

Hva som er best vil ikke jeg gå inn på. Har hatt Koni, Monroe, OME, Gabriel, Terrafirma og Britpart på mine biler.

 

Nye dempere er som regel bedre enn gamle.

 

Valgte Terrafirma bigbore til Defenderen fordi den får etterhvert høy og tung last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor relevant er behovet for dislocation cones når jeg kjører std dempere og fjærer?

 

Kan jeg/bør jeg blande heavy/medium foran og bak.

Har jo vinsjfanger med vinsj men kjører ikke konstant med 300kg baki.

 

Dempertårn/turrets: bør de byttes?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke behover for konisk fjørstyrer med mindre du bruker lamge dempere.

 

Hva du har foran og bak kommer an på hvor mye vekt du har foran og bak.

Hva de heter spiller ingen rolle.

 

Velger du terrafirma må du huske at medium duty er stivt. Medium last i tillegg til bilens egenvekt. 

 

Dempertårn byttes om de er opprusta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎01‎.‎2018 den 9.43, krokansjefen skrev:

Med fare for å dumme meg ut.....

 

Trodde høyde på fjærer bestemte lengde på demperen. Og stivhet på fjærer kom an på vekt på bil. Er jeg helt på bærtur? Bør man ikke ha std dempere foran om man har vinsj? Trodde også heavy duty dempere var for biler som kjørte hardt og lenge i ulendt terreng...?:unsure:

 

Det stemmer bra med det eg hugsar frå lærebøker om bilchassi. Høgd på fjær bestemmer lengde på demper og høgd på montert fjær er bestemt av vekt, fjærstivheit og ubelasta lengde på fjær. Fjærstivheit og lengde påverkar fjæringsveg og det har bilkonstruktørane i stor grad bestemt når dei designa bilen.

 

Standard og heavy duty dempere? Dempere blir vel karakterisert ut frå motstand dei gjev mot endring ved ulik hastigheit på lengdeendring. Dempere gjev motstand begge vegar, men forholdet strekk/trykk kan variere mellom ulike produsentar. Med Heavy Duty tenker eg på dempere som tåler meir varme, det vil seie fleire lengdeendringar i eit gjeve tidsrom.

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har nå byttet bak og byttet lik det oppsettet som sto på, dvs ikke fulgt vedlagte anbefaling om å kappe bort og erstatte med skiver. Konsekvenser? Erfaringer? 

051B73E7-A25B-40F9-820C-117927A98D8B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...