Matta Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg skal bytte alle fire støtdempere. Skal ikke heve bilen, beholde standard høyde, men foran har jeg vinsj. Hva bør jeg velge? Heavy eller Medium evt kombinasjon? Er det tilnærmet billigere å kjøpe et kit med fire demperer og fire fjærer? Virker nesten sånn...finner kit til £250 og løse dempere til £40 per stk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Legg litt penger i ordentlige dempere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg bruker Koni Heavy Track Raid og er meget glad for dem. Er justerbare. Ikke billige, men gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Ja, kjøper ikke de billigste, men vil jo kjøpe riktig. Så Kjartan du sier heavy duty? Foran og bak? Om jeg går for justerbare vet jeg ikke. ChrM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Ser på disse settene fra LR Parts http://www.lrparts.net/vehicle/defender/suspension-equipment/terrafirma-spring-and-shock-kits.html?p=2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Mulig andre er fornøyd med Terrafirma, men jeg er ikke det. Jeg hadde gått for OME om du vil ha god fjøring. Billig alternativ er blå Bermach HD. Dette har Erik E Sørensen, og feks solide dempere, Koni. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg er fornøyd med terrafirma. Men mine er/var tuv-godkjente. Det kan så vidt jeg vet ikke terrafirma levere lenger. Ble for mye rot når de solgte samme settet med og uten godkjenning, og med litt papirer på avveie. Terrafirma vari egen prisklasse når det gjaldt tuv-godkjente sett. Kanskje derfor det ble skjæring med godkjenningsinstansen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 9. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2018 Men hva anbefaler dere mht heavy/medium duty? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nomis Skrevet 9. januar 2018 Del Skrevet 9. januar 2018 Har winch på min og kjører Koni Heavy duty. Anbefaler det! Stor forbedring fra originalt. I mine øyne ikke for stivt ,eller stumpete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Med fare for å dumme meg ut..... Trodde høyde på fjærer bestemte lengde på demperen. Og stivhet på fjærer kom an på vekt på bil. Er jeg helt på bærtur? Bør man ikke ha std dempere foran om man har vinsj? Trodde også heavy duty dempere var for biler som kjørte hardt og lenge i ulendt terreng...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 10. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2018 disse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg hadde disse på D2, veldig fornøyed med de. Varte i 5 år uten antydning til å bli utslitt. https://www.firstfour.co.uk/shop/suspension-brakes-steering/suspension/shock-absorbers/tuffback Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Løse Terrafirma Dempere koster rundt £25 pr stk hos LRdirect. Kommer på kr 1692,- med moms, frakt og fortolling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, Matta skrev: disse? Ja. Virker ikke kun offroad, blir også bedre på asfalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg spekulerte veldig, men endte opp med originale dempere fra LR. Min Puma hadde 150 tusen km og dempere var ikke utslitte. Regner med at bilen blir like fornøyd i nye 150 tusen km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.ARNE Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Jeg kjører med medium load dempere og fjærer fra terrafirma. Blir litt i mykeste laget med 2 stk alaskan malamute, takgrind, barnevogner osv.. men med tilnærmet tom bil fungerer de utmerket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) 21 timer siden, fRRode skrev: Løse Terrafirma Dempere koster rundt £25 pr stk hos LRdirect. Kommer på kr 1692,- med moms, frakt og fortolling. Hm, ingen tvil om at KONI nok er bedre enn Terrafirma, men prisen er fireganger'n. Flere her inne som er fornøyde med Terrafirma, meg selv inkludert (hadde det på Hjortefot). Og selvom jeg ikke kjører mye offroad (dessuten kjører jeg pent når jeg kjører utenfor vei) så blir det ofte tung bil med hundebur, bagasje, tosifret antall ski på taket. Blir nok Terrafirma Heavy duty på meg, men jeg finner dem ikke hos LRdirect...fRRode? Endret 11. januar 2018 av Matta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Det jeg oppga pris på var standard all terrain dempere. Les litt er for å finne varenummer på de forskjellige: http://www.terrafirma4x4.com/categories_php.php?t=1&qsec=17 Finn varenummer der og søk så på LRdirect. Hva som er best vil ikke jeg gå inn på. Har hatt Koni, Monroe, OME, Gabriel, Terrafirma og Britpart på mine biler. Nye dempere er som regel bedre enn gamle. Valgte Terrafirma bigbore til Defenderen fordi den får etterhvert høy og tung last. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 11. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2018 Takker pent! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 24. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) Hvor relevant er behovet for dislocation cones når jeg kjører std dempere og fjærer? Kan jeg/bør jeg blande heavy/medium foran og bak. Har jo vinsjfanger med vinsj men kjører ikke konstant med 300kg baki. Dempertårn/turrets: bør de byttes? Endret 24. januar 2018 av Matta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Du har ikke behover for konisk fjørstyrer med mindre du bruker lamge dempere. Hva du har foran og bak kommer an på hvor mye vekt du har foran og bak. Hva de heter spiller ingen rolle. Velger du terrafirma må du huske at medium duty er stivt. Medium last i tillegg til bilens egenvekt. Dempertårn byttes om de er opprusta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) På 10.01.2018 den 9.43, krokansjefen skrev: Med fare for å dumme meg ut..... Trodde høyde på fjærer bestemte lengde på demperen. Og stivhet på fjærer kom an på vekt på bil. Er jeg helt på bærtur? Bør man ikke ha std dempere foran om man har vinsj? Trodde også heavy duty dempere var for biler som kjørte hardt og lenge i ulendt terreng...? Det stemmer bra med det eg hugsar frå lærebøker om bilchassi. Høgd på fjær bestemmer lengde på demper og høgd på montert fjær er bestemt av vekt, fjærstivheit og ubelasta lengde på fjær. Fjærstivheit og lengde påverkar fjæringsveg og det har bilkonstruktørane i stor grad bestemt når dei designa bilen. Standard og heavy duty dempere? Dempere blir vel karakterisert ut frå motstand dei gjev mot endring ved ulik hastigheit på lengdeendring. Dempere gjev motstand begge vegar, men forholdet strekk/trykk kan variere mellom ulike produsentar. Med Heavy Duty tenker eg på dempere som tåler meir varme, det vil seie fleire lengdeendringar i eit gjeve tidsrom. Endret 24. januar 2018 av Himat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 24. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2018 Bør kanskje bytte fjærer og dempere samtidig da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 Valget endte på Terrafirma Expedition Heavy Duty: TF129/TF130 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Har nå byttet bak og byttet lik det oppsettet som sto på, dvs ikke fulgt vedlagte anbefaling om å kappe bort og erstatte med skiver. Konsekvenser? Erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.