Gå til innhold

Fjerne luftfjøring og evt ACE D2


radovan

Anbefalte innlegg

Dette har nok vore diskutert eit utal gonger, men eg veit ikkje om det er så mange som faktisk har gjort det. Men no er eg så lei av desse belgane som aldri ser ut til å ville vere skikkeleg tette.

 

Det er vel heller ikkje lovleg å fjerne belgane og erstatte dei med spiralfjører, men spørsmålet er om det eigentleg er nokon som sjekkar det eller bryr seg med slikt på ein etterkvart gammal bil?

Slike ting har ein tendens til å forsvinne litt i skodda etter ei tid og øvrigheitspersonasjen er gjerne like opptatt av om ting ser greitt og sikkert nok ut. Dei ser vel ganske mykje som heller ser ut til å ville dette av eller eksplodere, så kanskje fine stålfjører uansett er eit pluss? :lol: 

Kunne vere artig å høyre om nokon faktisk har fått ein smekk over fingrane etter ombygging.

 

Så kjem det og an på om bilen blir veldig annleis i bruk etterpå? Defender og RRC/D1 har jo liknande chassis og har det greitt utan belgar. Men litt må det vel merkast? :unsure:

 

Kva gjer ein med ACE? Er det like greitt å fjerne det med ein gong? Blir nok meir gynging i svingane, men kor mykje? 

Er dette noko som kan medføre problem under PKK eller ved forsikringssaker?

 

Er det nokon som har ferdige sett (som fungerer) til å plombere/erstatte/fikse ting som vil reagere om ein tek fram øksa og lettar bilen for gammal teknikk? Sikkert ein del sensorar og slikt som blir forvirra. :wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt begge deler, levert fra fabrikk med luft/ ACE, skru/ ARB.

Den som var den mest behagelige bil å kjøre var nok luft/ACE, det er en forskjell som merkes.

Hvis du trekker tung henger/ vogn/ båt, er forskjellen ennå mer tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, qcnr skrev:

Hvis du trekker tung henger/ vogn/ båt, er forskjellen ennå mer tydelig.

 

Har campingvogn som eg har med på eit par turar for året. Synest faktisk ikkje Discoen fungerer så godt på den vogna frå før - det blir mykje gynging - så det var ikkje så lovande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, radovan skrev:

 

Har campingvogn som eg har med på eit par turar for året. Synest faktisk ikkje Discoen fungerer så godt på den vogna frå før - det blir mykje gynging - så det var ikkje så lovande. 

 

I praksis er D2 helt totalt ubrukelig som campingtrekker. Hengerfestet som er montert 2m bak bakakslingen borger for det. Samt akselavstandden da, som er omtrent som en Mini Clubman. Jeg kjørte ca 8000km på et drøyt år med D2 og med caravan påkoblet, og ble drit lei hele ekvipasjen.

Jeg monterte etterhvert de hardeste demperne jeg klarte skaffe ( Røde Britpart ett-eller-annet  Gas extrem HD plutoniumkryotonitt + ), og det hjalp veldig bra,

men noen GOD trekkbil blir den aldri.

Som tilhengertrekker  for maskintralle osv fungerer den helt OK, men hengerne mine er som regel beintunge når de er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at folk er fornøyd med D2 som campingtrekker. Hører jo til stadighet her at de er ubrukelige. Nei vent, det er vel bare en som mener det. Da er sikkert de andre tullinger, eller...

 

Merket ikke så mye forskjell, Luftbelger forsvant omtrent samtidig med ACE, men det kom jo nye fjører dempere rundt om, så da ble det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

I praksis er D2 helt totalt ubrukelig som campingtrekker. Hengerfestet som er montert 2m bak bakakslingen borger for det. 

Ja og nei, synest bilen har vore heilt strålande med biltralle og hestevogn. Men dette er jo gjerne toaksla greier, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke problemet med luftfjæringen, nye Dunlop belger koster vel 500-600,- kr. pr stk. og mine er i hvert fall potte tette, kompressoren går nesten aldri og den siger ikke en centimeter om den står en ukes tid. Det må da være mye rimeligere og enklere og sette på nye, skikkelige belger enn å vandalisere bilen med uoriginale løsninger? Jeg trekker ikke veldig tunge hengere, men har i hvert fall veldig rolig bakvogn med britpart cellular dynamic dempere og frisk, original LR, watts lenke.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, aadalen91 skrev:

Korriger meg gjerne, men det er vel strengt tatt ikke ulovlig å fjerne luftbelgene, men de to bakerste setene blir vel da ikke lovlig? Disse ble vel satt inn i Disco 2 på grunn av luftfjæring, tror jeg.

Det finnes original stabstag til biler med 7 seter, og uten ACE  Land Rover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, radovan skrev:

Finnarne, fjerna du ACE fysisk, eller berre funksjon med sikring e.l.? Stabstag?

Pumpe er fjerna, venter fortsatt på å få byttet stabstag.

Nye er lokaliseret, men ikke demontert/montert enda. Fant også en oppskrift på nett for å fylle stempel med fett.

Sliter også med å få booket tid med bilen for å gjøre jobben. Må kanskje simulere behov for ny girkasse jobbe snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har belger fra ...... USA som liksom skal ha livstidsgaranti i USA..... gått 180 tusen på det settet. Potte tett. 

Elsker ace på svingete fjell veier. 

 

Største utfordringen med D2 og tung henger er vel at det er litt lite krefter og litt mye sluring. Eller eier som synes 4000 omdr er litt voldsomt i motbakker. Lock up i tredje hjelper mye på slikt, så litt gire teknikk og planlegging , er greit å tilegne seg.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elchund skrev:

Fatter ikke problemet med luftfjæringen, nye Dunlop belger koster vel 500-600,- kr. pr stk. og mine er i hvert fall potte tette, kompressoren går nesten aldri og den siger ikke en centimeter om den står en ukes tid. Det må da være mye rimeligere og enklere og sette på nye, skikkelige belger enn å vandalisere bilen med uoriginale løsninger? Jeg trekker ikke veldig tunge hengere, men har i hvert fall veldig rolig bakvogn med britpart cellular dynamic dempere og frisk, original LR, watts lenke.

 

Tron

Enig i dette, Dunlop har vist langt bedre slitestyrke, med null sig. 

Har nå (måtte, pga. hast) Conti; originale... virker innimellom å sitte lavere. Vet at sensorer skal justere, men den er lavere, spesielt når kaldt vær. Har aldri vurdert å sette på fjører, samme med ACE som er genialt. D3 er jo som et understyrt skip med fortrengerskrog i dårlig vær i forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftbelger fra Dunlop og er meget fornøyd. ACE er koblet ut (trukket relé) pga liten lekkasje mellom blokk og nedre bakre rør som forhåpentligvis blir utbedra når jeg får tid. Bilen er god å kjøre nå, og jeg gleder meg til ACE'en er aktiv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...