Gå til innhold

Kjøp av Discovery 3


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Hei

Nå skal jeg endelig få meg Land Rover igjen etter 15år med div japsebiler:)

Har tenkt å kjøpe meg en Discovery 3. Hadde i utganspunktet tenkt å finne meg en 07/08 modell men leste på nettet at Discoen fikk partikkelfilter i 07 og at man ikke kan blende av EGR ventilene på modellene fra 07. Bør jeg heller gå for en 05/06 modell som ERG ventilene kan blindes på eller bør jeg gå for nyest mulig bil? Hvor mye betydning har høy km stand på disse bilene hvis de har fulgt servicene og godt følgt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja si det...
har vært gjennom akkurat samme prosessen som deg..
Stod og vippet mellom litt av hvert..
Til slutt stod det mellom en 05 og en 08... 08 modellen hadde gått bittelitt lenger, men jeg valgte den.
Jeg tenkte som så at når det var dødt løp tar jeg den som er nyest. begge hadde fullverdig servicehistorikk.

Jeg tenker at på en 05 modell er det noe som ikke er bra, på en 08 er det andre ting,.  en finner nok aldri idealbilen sånn sett..

 

følg magefølelsen:-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen

Jeg var og skulle hente meg en 06 modell i sist uke men den sto ikke helt til forventningene og hadde en del mer feil enn det som ble opplyst så det ble ikke handel. Nå sitter jeg her i Nordsjøen og prøver å lese meg opp på Discovery 3 og man kan jo bli ganske skremt av å lese om alle feila her på forumet. Er klar over at dette er en plass folk oppsøker for råd og hjelp når feilene dukker opp derfor ser det ut som at det bare er problemer med D3.

Alle små problemene som blir nevnt her er jeg ikke bekymret for. Det som bekymrer meg mest er alle disse motorhavariene som blir nevnt. Er det risikosport å kjøpe en gammel D3 med tanka på motorhavari? Eller bør det gå greit så lenge oljepumpa er byttet og bilen har fått ofte oljeskift? Vurderer Pathfinder og men de er jo heller ikke uten problemer når man søker på forum også er jo Discoen vanvittig mye flottere å se på og bedre å kjøre. Hva ligger er motorbyttene på hvis man først skal være så uheldig at det skjer? Leser at noen har fått byttet motor i polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt og solgt alt for mye biler de siste 15årene. Og jeg har prøvd alt av merker, og min erfaring er at det er ingen som er perfekte.
Noen er marginalt bedre enn andre, men stort sett er det tilsvarende fordeler og ulemper med alle.
Både Pathfinder og Navara har sine utfordringer de også, i tillegg til at de er så simple bygd. Dårlig lydisolert og utstyrt, og på ingen måte kan sees som en luksusbil, slik Discoen kan.

Landcruiser har også sine svakheter på 120, dyser bl.a. Til tross for rykte for å være udødelig. 90'n sliter mye med rust i bakre del av ramme, og ellers på karosseriet bak plastlister etc.
Pajero sliter med rust i karosseri, på og rundt bakluke og i hjulbuer bak. Samt dieselpåfyllingsrør, oljetrykksgiver som springer lekk og strammer på registerkjede som blir dårlig.
Rav4 sliter med turboer, svinghjul, dyser og ledningsnett til dyser. Audi Q7 sliter også med dysefeil, ledningsnett til dyser, lakkrust rundt lister og i hjulbuer osv.
Listen kan fortsette i det uendelige. :)

Det som gjør at en D3 er et bedre valg enn flere av alternativene, er først og fremst at en LR-eier aldri er alene. Dette forumet er det beste i norge når det gjelder teknisk støtte, psykisk støtte og ikke minst responstid. På Pajero finnes tilsvarende i UK, Sør Afrika og Australia, men ikke her til lands. Og de sliter gjerne ikke med de samme problemene i disse landene.
Delepriser fra UK er heller ikke avskrekkende. Europeiske merker er det normalt greit å få deler til, men noen litt sære deler må man bestille fra forhandler. Og da skal de komme med båtfrakt fra Japan: 3-6 ukers leveringstid. Og koster selvsagt der etter.
Flere av konkurrentene er som traktorer å kjøre, der D3 tilbyr både komfort, grei motorkraft og masse utstyr. Likevel tar den seg utrolig godt frem i terrenget. Den er rett og slett et godt kompromiss.

Men hvis man er vant til å sette bilen på verksted for å fikse selv mindre ting som folk flest burde kunne greie selv, da er ikke dette rette bilen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har inntrykk av at det er bare sorgen uansett hvilket forum man er inne på. Det være seg BMV Mercedes Toyota Etc. Tror ikke LR er noe dårligere bil en de som er nevnt. Som du sier så er det folk som har problemer og det kan virke skremmende, men husk at her inne er det mange entusiaster som bare vil hjelpe og da må alt frem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iknutis skrev:

Det som gjør at en D3 er et bedre valg enn flere av alternativene, er først og fremst at en LR-eier aldri er alene. 

 

Helt totalt enig.


Dog en mager trøst innimellom,når man står i møkk til nesa, med problemer andre bilmerker løste for 25 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av ett år har min disco3 har hatt to motor ras samt att girboks skal overhales nå straks.

 

Mens jeg venter på å få discoen på veien igjen kjører jeg nå en land cruiser 90. Har ikke hatt ett feilslag på LC'en. Når det er sakt blir uansett discoen beholdt av de to. Det er som å sammenligne en traktor mot en rolls royce, greit nok att LC'er er udødelig, men det alene er ikke godt nok for meg. Jeg har også kjørt en god del mil med pathfinder 2008 mod, den havner i samme kategori som LC 90'n. Discoen er også ett helt annet dyr offroad, spesiellt i dyp snø, selv om LC'en jeg har er utstyrt med sperrer på både senter og bakdiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, iknutis skrev:

Jeg har kjøpt og solgt alt for mye biler de siste 15årene. Og jeg har prøvd alt av merker, og min erfaring er at det er ingen som er perfekte.
Noen er marginalt bedre enn andre, men stort sett er det tilsvarende fordeler og ulemper med alle.
Både Pathfinder og Navara har sine utfordringer de også, i tillegg til at de er så simple bygd. Dårlig lydisolert og utstyrt, og på ingen måte kan sees som en luksusbil, slik Discoen kan.

Landcruiser har også sine svakheter på 120, dyser bl.a. Til tross for rykte for å være udødelig. 90'n sliter mye med rust i bakre del av ramme, og ellers på karosseriet bak plastlister etc.
Pajero sliter med rust i karosseri, på og rundt bakluke og i hjulbuer bak. Samt dieselpåfyllingsrør, oljetrykksgiver som springer lekk og strammer på registerkjede som blir dårlig.
Rav4 sliter med turboer, svinghjul, dyser og ledningsnett til dyser. Audi Q7 sliter også med dysefeil, ledningsnett til dyser, lakkrust rundt lister og i hjulbuer osv.
Listen kan fortsette i det uendelige. :)

Det som gjør at en D3 er et bedre valg enn flere av alternativene, er først og fremst at en LR-eier aldri er alene. Dette forumet er det beste i norge når det gjelder teknisk støtte, psykisk støtte og ikke minst responstid. På Pajero finnes tilsvarende i UK, Sør Afrika og Australia, men ikke her til lands. Og de sliter gjerne ikke med de samme problemene i disse landene.
Delepriser fra UK er heller ikke avskrekkende. Europeiske merker er det normalt greit å få deler til, men noen litt sære deler må man bestille fra forhandler. Og da skal de komme med båtfrakt fra Japan: 3-6 ukers leveringstid. Og koster selvsagt der etter.
Flere av konkurrentene er som traktorer å kjøre, der D3 tilbyr både komfort, grei motorkraft og masse utstyr. Likevel tar den seg utrolig godt frem i terrenget. Den er rett og slett et godt kompromiss.

Men hvis man er vant til å sette bilen på verksted for å fikse selv mindre ting som folk flest burde kunne greie selv, da er ikke dette rette bilen.
 

 

Enig, dette sier egentllig ALT.....  veldig bra oppsummert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Oluf skrev:

I løpet av ett år har min disco3 har hatt to motor ras samt att girboks skal overhales nå straks.

 

Mens jeg venter på å få discoen på veien igjen kjører jeg nå en land cruiser 90. Har ikke hatt ett feilslag på LC'en. Når det er sakt blir uansett discoen beholdt av de to. Det er som å sammenligne en traktor mot en rolls royce, greit nok att LC'er er udødelig, men det alene er ikke godt nok for meg. Jeg har også kjørt en god del mil med pathfinder 2008 mod, den havner i samme kategori som LC 90'n. Discoen er også ett helt annet dyr offroad, spesiellt i dyp snø, selv om LC'en jeg har er utstyrt med sperrer på både senter og bakdiff.

Nå kan det vel nevnes at det andre motorraset kom i relativt kort tid etter en overhaling i et eller annet utland - om ikke jeg husker galt Oluf- og at det ikke er 2 forskjellige urørte motorer som har rast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Oluf skrev:

Mens jeg venter på å få discoen på veien igjen kjører jeg nå en land cruiser 90. Har ikke hatt ett feilslag på LC'en.

Nei, jeg har, som profilbildet mitt viser, en 2002 Hilux som er kjørt 260-og litt til kilometer.
Har hatt den ett år, og påkost så langt er et oljeskift og et sett støtdempere som var litt slitne.

Fler 2000-2002 D2 jeg har hatt vantene mine på, har halve bilen hengt og slengt med omtrent samme km. stand. Plastclips, deksler, elfeil, jordingsfeil, væskelekkasjer...


Det ER forskjell på hvordan biler blir bygget. Dog er en LC90 så kjedelig i std. utførelse, at jeg hadde sovna før jeg kom til postkassene borti gata. AT-ombygg hjelper litt, men interiøret er like 90-talls-Corolla som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRp38 derimot er som å sveve på luftputer, mens du sitter tilbakelent i en connely stressless, og ratter med en hånd uten bekymring om ett eneste feilslag. Åååå for en fryd.

Og det opp den tøffeste steinrøysa;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, totveit skrev:

Nå kan det vel nevnes at det andre motorraset kom i relativt kort tid etter en overhaling i et eller annet utland - om ikke jeg husker galt Oluf- og at det ikke er 2 forskjellige urørte motorer som har rast?

 

Det stemmer. Motor nr2 ble blokk overhalt på (ikke topp) i polen, ras nr2 er kun i toppen så vidt jeg vet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, JokerS30 skrev:

Det ER forskjell på hvordan biler blir bygget. Dog er en LC90 så kjedelig i std. utførelse, at jeg hadde sovna før jeg kom til postkassene borti gata. AT-ombygg hjelper litt, men interiøret er like 90-talls-Corolla som før...

 

LC 90'n min er "full utstyrt" med fullt skinninteriør, el seter med memory, 2 sone klima ++++ Men allikevel blir den forholdsvis trist sammenlignet med en discovery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye frem og tilbake på D3 på oss også, endte med en 06 med 204.000km. Full historie som viste at det ikke har vært mye feil. slitedeler og service. Nu har bilen passert 216.000km og ikke noe tull enda. Fantastisk bil, løp å kjøp :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

RRp38 derimot er som å sveve på luftputer, mens du sitter tilbakelent i en connely stressless, og ratter med en hånd uten bekymring om ett eneste feilslag. Åååå for en fryd.

Og det opp den tøffeste steinrøysa;)

 

Og morsom er han også....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, iknutis skrev:

Men hvis man er vant til å sette bilen på verksted for å fikse selv mindre ting som folk flest burde kunne greie selv, da er ikke dette rette bilen.
 

 

Dette trur eg er kjempeviktig for potensielle kjørarar å forstå. Med ein OK holdt D3 er det himmelvid forskjell mellom å skru billeg sjølv og sette vekk alt. Ein ting er sjølve vedlikeholdet - men feilsøking m.m kan bli riktig dyrt dersom du ikkje har eit verksted som kan feilsøking.  Kan du ikkje gjere ting sjølv, og kjøper ein bil som har vore dårleg vedlikeholdt havner du kjapt i klagekoret "engelsk bil" med tømt bankkonto.  Med eit godt utgangspunkt og litt preventivt vedlikehold blir eigarskapet fullstendig annerledes - då nyt du ein nydeleg bil til ein billeg penge. Då tek du deg råd til å bytte hjullager i par, støtdemperar rundt baut og tek oljeskift kvar 10 000 med skikkeleg olje og regelmessig oljebyte på girkassane og diffane.  Då kan du ha deg som eg (bank i bordet) - svært mange problemfrie og rimelege kilometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jschille skrev:

 

Dette trur eg er kjempeviktig for potensielle kjørarar å forstå. Med ein OK holdt D3 er det himmelvid forskjell mellom å skru billeg sjølv og sette vekk alt. Ein ting er sjølve vedlikeholdet - men feilsøking m.m kan bli riktig dyrt dersom du ikkje har eit verksted som kan feilsøking.  Kan du ikkje gjere ting sjølv, og kjøper ein bil som har vore dårleg vedlikeholdt havner du kjapt i klagekoret "engelsk bil" med tømt bankkonto.  Med eit godt utgangspunkt og litt preventivt vedlikehold blir eigarskapet fullstendig annerledes - då nyt du ein nydeleg bil til ein billeg penge. Då tek du deg råd til å bytte hjullager i par, støtdemperar rundt baut og tek oljeskift kvar 10 000 med skikkeleg olje og regelmessig oljebyte på girkassane og diffane.  Då kan du ha deg som eg (bank i bordet) - svært mange problemfrie og rimelege kilometer. 

Kunne ikke sagt det bedre selv 

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/27/2018 den 20.24, Fjellmann skrev:

Takk for at dere inhabile folk har roet nervene mine :) Denne gangen skal jeg kjøpe bil etter hjerter og ikke bare etter fornuft, så da er det bare å fortsette jakten etter den rette D3en :)

 

Da er i hvertfall discovvery riktig bil, bedre godfølselse i en bruksbil skal man lete lenge etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et par spennende biler på finn. Hva tenker dere om disse to? Begge har byttet kompressor nylig og blitt følgt opp på servicer. 09 modellen blir ca samme pris som 07en når jeg får satt i setene. 09en er jo kjørt endel mer. Noen tanker rundt disse bilene? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109544390&fks=109544390

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112496272&fks=112496272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er den 2009 modellen så "billig"? Det er som regel første tanke som slår meg når noen priser seg en del under resten. Den bærer også preg av litt dårlig vedlikehold (skitten innvendig og felgene ser ikke ut). Det trenger ikke nødvendigvis å bety att det mekaniske har fått like dårlig pleie, men etter min erfaring så henger som regel kosmetisk pleie og mekanisk pleie sammen hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...