Gå til innhold

Tørketrommel oppå vaskemaskin?


Trond C

Anbefalte innlegg

En forbedring av vaskerommet er ønsket. Jeg begynte som vanlig med å kjøpe et nytt verktøy, denne gang en krysslaser, som visstnok skal kunne erstatte et velbrukt vater. Skap, benk og hyller på veggen skal opp. Da vil det være praktisk å ha tørketrommelen oppå vaskemaskinen, for å få plass. 

 

Går det greit å sette trommelen direkte oppå vaskemaskinen, eller bør jeg lage en egen gulvstøttet benkeplate over vaskemaskinen til å sette trommelen på? Tørketrommelen vibrerer lite, men det er jo litt trøkk i vaskemaskinen når den sentrifugerer, dog går det mest ut over småting som står løst på toppen. Tror kanskje vekten på tørketrommel også bidrar til å holde vibrasjoner nede. Jeg tenker at det bør gå å sette den ene direkte på den andre, når begge maskinene er godt avvatret. Men jeg har sett nye leiligheter med opplegg for å ha maskinene over hverandre ha en slik egen benkeplate den øverste står på. Dette siste er jo for så vidt praktisk hvis en ønsker å trekke ut den underste........ :)

 

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt kurant løsning det. El.butikken selger noen gummipads til å sette under beinene og det hjelper nok litt på stabiliteten men tror ikke det er nødvendig.

 

Har du plass så er en glimrende løsning å lage benk av 2 stk underskap og sette maskinene ved siden av hverandre slik:

 

IMG_20180107_131608.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein sin løsning er strengt tatt best ja - man sparer sin gamle rygg når siste lille plagget skal skrapes ut av vaskemaskinen og tørketrommelen tømmes lettere. Ungene har valgt å bosette seg i andre land og andre landsdeler, så de betjener ikke tørketrommelen min så mye lenger. Dessuten har de jo vokst seg til og fått sine egne tørketromler ^_^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ene vaskemaskin står på pads og flytter seg med 5-10 cm med ujevne mellomrom.

Dette er dog en maskin med redusert dybde og står på gulv med gammeldags fall mot sluket.

Og jeg mistenker at den ofte stappes langt over plimsollermerket.

Den ville jeg ikke satt tørketrommel oppå.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon. Tidligere hadde jeg vaskerom i kjelleren i annekset. En dag kom jeg ned å fant vaskemaskinen langt ut på gulvet. Slanger og ledning holdt den igjen. Da ser jeg at under der maskina hadde stått, var flisa knust til sand. Litt gammel maskin med slitne fjører, eier i annet bygg og maskina driver med grov vold mot gulvet uoppdaget. 

Ble ny maskin neste dag. 

 

Etter påbygg og pålegg fra fruen, ble det vaskerom ved siden av soverommene. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for sikkerhets skyld spørre i en dertil egnet butikk om de har noen slik stableramme du nevner Brage.

Ellers ser det ut til at erfaringene med bare å sette apparatene oppå hverandre er gode. Når jeg tenker meg om har jeg en liten erfaring selv; da jeg var nyutdannet i 1985 fikk jeg jobb i Stavanger og flyttet dit. Kone og barnet kom etter noen måneder senere. Jeg hadde satt tørketrommelen oppå vaskemaskinen nede i kjelleren og skulle vaske for første gang. Etter en stund kom det et brak, trommelen klasket i betongen. Jeg hadde glemt å fjerne transportsikringen på vaskemaskinen, slik at trommelen ikke hang i fjærene som den skal, men var fast skrudd til ramme/karosseri. Har deretter alltid hatt et sterkt og klart forhold til transportsikringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stable de i høyden er ikke ett problem. 

Men den underste må vatres opp, ellers blir det trøbbel. 

Kan godt ha ett sett med gummi føtter mellom lagene, da står det fjellstøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp ny ASKO vaskemaskin og tørketrommel, der fulgte det med sikring som skulle skrues i vaskemaskin og i tørketrommel ( noe slags klosystem og større gummilabber )

Men fikk med en slik stableramme på kjøpet, så brukte den B), den hadde innebygget en uttrekkbar hylle som fruen likte:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stablet i høyden - og jeg har valgt å bruke ramme.

Blir av og til mye "kast" i maskin når den sentrifugerer.

Jeg opplevde også at gummiklosser under vaskemaskinen bare gjorde vondt værre.

Så for å få vatret opp vår maskin ende jeg opp med en plankebit og sånn "antiskli-matte" for at ting ikke skulle flytte på seg.

Tror sånn ramme er "standard hyllevare" hos de som fohandler hvitevarer.

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...