Gå til innhold

Landrover discovery clutch


HenrikH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp med min disco 1, 1990. etter flere inlegg så har jeg nå byttet clutch plate sammen med clutch release arm og bearing.

men sliter fortsatt med og få satt sammen clutch/girkasse til motor. se bilder

 

Har holdt på nå noen timer med og lirke og dytte, men får den bare ikke inn de siste cm.

så lurer på om det er noen som har noen gode tips?

 

har sentrert "clutch plate" når jeg monterte dette, har prøvd og vri på "clutch cover" i tilfelle den ikke traff sporet.

noen som har vært borti samme problem og har en løsning?

 

takk for svar

image1.JPG

image2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Ser ut som clutchplata ikke er sentrert.

 

har brukt sentreringsverktøy når jeg monterte plata.

som du ser er bilde tatt over clutch cover, så kommer clutch plata og den "kobber ringen" innerst der

image1(1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bilde er tatt tidligere enn de 2 første. så får ikke tatt noe bilde før imorgen.

byttet svinghjulsforing ja. den har jeg glemt og smøre så da skal jeg gjøre det imorgen. 

men når jeg holdt på idag oppdaget jeg også at den stangen som skal inn i clutchplata og svinghjulsforingen er litt løs. altså den kan vrikkes litt men ikke mye. er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du girboksen ute kan du sikte med øynene bare. Det er godt nok.

Kosteskaft duger også.

 

Men bruk skyvelære og mål foringen om den stemmer med aksling. De er så myke at de fort blir trange, og jeg tror de skal brosjes opp etter bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du girboksen ute kan du sikte med øynene bare. Det er godt nok.

Kosteskaft duger også.

 

Men bruk skyvelære og mål foringen om den stemmer med aksling. De er så myke at de fort blir trange, og jeg tror de skal brosjes opp etter bytte.

har bare skyvd clutchen bakover som du er ser på bilde her, så har ikke så mye plass.

så får ikke brukt øyemål desverre. kosteskaft blit vel litt smalt? skal måle gammel foring med kosteskaft og se.

men da blir de vel og skruv av platen imorgen og slipe foringen ned litt. og prøve å sentrere platen på nytt.

 

men tror du at akslingen som skal igjennom clutch plata kan være ett problem siden den ikke sitter helt fast? altså hvis jeg tar tak i den og så kan jeg vrikke litt på den.

fgjfdgjfpøgjfdåjkgådg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Akslingen har litt vandring, det er normalt. Det blir stabilt når den får opplagring i foringen.

 

Det kan se ut til at svinghjulsforingen kan være trang.

 

 

svinghjulsforingen er den som er innerst? den som skal bankes på plass forsiktig og er i kobber tror jeg og har gull farge aktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra, tenkte det var det ja :)

 

men som du ser på bilde her virker det som at det sentreringsverktøyet kjøpt fra biltema ikke passer svinghjuldsoringen. eller skal det være slakt der? tuppen der svinghjulsforingen er kommer i flere størrelser, men den her basser best, 1 hakk større og den passer ikke. er det meningen at det skal være slik? da blir det jo fort kjevt når man skal sentrere dette her.

dggdhgfghfghgf.jpg

fg-jdøfjgøfdjhdgh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt øyemål når jeg ikke har hatt dor som passer 100%.

Sikt langs hel eller tå på lamellplata.

Har du prøvd flere ganger kan du ha fått grader på splines på plata.

Hvis så hjelper en tynn fil.

Å ha kassa i gir og vri litt forsiktig for å få splines på inngående aksel på kassa og lamellplata til å matche er også en ide.

Hvis alt er ok har jeg brukt et par lange bolter til å trekke kassa RETT inntil motoren.

Lurt å sjekke etterpå at clutcen virker godt før man skrur sammen resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte både sentreringsverktøy og så på tå av lamellplate slik den lå likt rundt hele, ( så det på kanten av clutch cover at lamellplata lå likt når jeg snurra den rundt.)

tenker at jeg demonterer plata imorgen og filer ned svinghjulsforingen i kanten slik det blir lettere for akslingen å gli/ført inn i foringshjulet.

 

takk for alle tipps :) bare å komme med flere hvis noen har opplevd lignende problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter mye arbeid idag så fikk jeg det samme resultatet som igår mangler 1 cm før det er på plass. virker som akslingen ikke vil gå inn i svinghjulsforingen...


brukte fil og filte ned kanten, så brukte jeg sentreringsverktøyet fra biltema og tokk bilder og filmet for å se at den var bra nok sentrert.
så skrudde jeg til og prøvde og sette det sammen. som man ser på bildene her er gjengene nesten igjennom. altså litt lengere enn det som var igår.

men er det lurt å ta sjansen på å sku det sammen som det er nå og håpe på at akslingen vil gå inn i svinghjulsforingen? eller er det bedre å prøve på nytt igjen?

noen som vet om noe bedre og mere nøyaktig sentreringsverktøy?

 


 

xløjbsøjøjføæodjføzdjfædzjfæzxdjæf4.jpg

-lcjnvøjxvøxjvøxjvg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra sammen slik jeg beskrev over.

Sett på plass clutchoverføring og test om det frir greit ut ved å trykke inn clutchen,kassa i gir og rotere brekktrommel.

Går det greit er det bare å fortsette montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gautes skrev:

Dra sammen slik jeg beskrev over.

Sett på plass clutchoverføring og test om det frir greit ut ved å trykke inn clutchen,kassa i gir og rotere brekktrommel.

Går det greit er det bare å fortsette montering.

når du sier sett på plass clutchoverføring? hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...