Gå til innhold

Vindusviskertrøbbel D2


JEJ

Anbefalte innlegg

Vindusviskerne på D2 tuller med meg!

De har lugget litt på intervallfunksjoinen en liten stund, mens begge hastigheter på konstant fart har funket fint.

I går stoppet de helt i det jeg skulle starte de ved å ta spaken et hakk ned, samtidig som det hørtes et "sikring-som-går-klikk" ned ved sikringsboksen.

 

jaja, enkel fix - tenkte jeg, gravde frem en ekstra 15A sikring og skred til verket. Men ingen sikring var røket.

 

Så som et nærmes el-analfabet mottar jeg gjerne tips til hvor man kan begynne å lete:-)

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for når en er utlært el-guru på D2 så er det på tide å ta steget videre og søke noen virkelige el-gremlings utfordringer og kjøpe seg en D3 ;) Missforstå meg rett, D3 er en rå kjøremaskin - og den bilen jeg har vært mest fornøyd med av alle bilene jeg har hatt, men den er og fryktinnytende elektronisk avansert - med tanke på hva som kan dukke opp :)

 

spøk til side så har jeg ikke noen tips på lur desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, totveit skrev:

ja for når en er utlært el-guru på D2 så er det på tide å ta steget videre og søke noen virkelige el-gremlings utfordringer og kjøpe seg en D3 ;) Missforstå meg rett, D3 er en rå kjøremaskin - og den bilen jeg har vært mest fornøyd med av alle bilene jeg har hatt, men den er og fryktinnytende elektronisk avansert - med tanke på hva som kan dukke opp :)

 

spøk til side så har jeg ikke noen tips på lur desverre.

Det er kun ment som en intern spøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe D3 er alt for moderne for meg vettu Vegar, og så er jo D2 ganske sjarmende da...

 

Og så slipper jeg forhåpentligvis rammeløft for å få fikset viskerne.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også fusket en del etter at det ble kaldt. 

Jeg mistenker relé-svikt. 

De funker fremdeles, men er treige å få i gang når bilen og kupeen er kalde. Når varmen kommer er alt som normalt. 

Blinklysene gjør faktisk det samme når det blir kaldt, noe som gjør meg sikrere på at det er relé som krangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et innlegg fra en stund siden om oppfrisking av relleer.....fungerer bra!!!!!
 

Yess LANDreas! Jeg åpnet et rele i går og tok "service" på det - og nå stoler jeg faktisk mer på dette enn et nytt rele......

Det var ganske enkelt:

Åpnet releet ved å sette 4 tynne skrutrekkere mellom den gule plasten og releet - for å kunne trekke releet ut av den gule plasten.

Sjekket:

1; Brent? Nei, men litt sot inni det ene hjørnet i den gule plasten.

2; Er det strømgjennomgang når jeg presser de 2 kontaktene mot hverandre? Ja - det ble sjekket med et multimeter på ohm - via kontaktene 87 og 30.

3; Løsnet den ene kontakten og pusset begge kontaktflatene med et fint smergelpapir.

4; Monterte den løse kontakten igjen. Det er ikke nødvendig her å sjekke om begge kontaktene står in-line med hverandre - da den løse kontakten er en stor flate - som virker som kontakt.

5; Sjekket om det var strømgjennomgang - når jeg presser de 2 kontaktene mot hverandre - igjen.

6; Klikker det når jeg monterer releet i bilen? Nei…, men tenningen må kanskje være på? Sjekk om motoren for respektive rele starter!

rele1.jpg

rele2.jpg

rele3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusviskere må man jo ha, så det ble ryddet tid og plass, på med arbeidshabitten, frem med måleinnstrumenter, koke kaffe og annet som trengs for en økt på D2.

Derimot fant jeg relativt kjapt ut at jeg hadde blingset på symbolene til sikringene visker foran hhv visker bak.

Sjekket sikringen for bakre visker og den var hel, i den tro at det var sikringen til visker foran.

Så da sjekket vi den under som jeg trodde var til bakre visker. og den var kaputt.

 

Ny 15A flatsikring har vi jo handskerommet, og 15 sekunder senere var alt i orden igjen!

 

Med nedslått blikk og skotuppskrapende skjemsel velger jeg å dele denne litt kleine episoden i mitt LR-liv - men vindusviskerne funker igjen :-)

 

Som en bonus lærte jeg litt om releér av VBF!

 

JE

F0563750-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...